ER det mulighet å lage denne med html og css

Kit 74
Kit 74s bilde
Avlogget
Ble med: 28.06.2010

Driver å gjør om en side med en del hunder brannstasjoner i norge og norden. og ønsker å få lagert en hjemmeside som funger opptimal. ønsker også å gå litt bort fra tabell oppsette som jeg har nå. driver litt å prøver å lære meg å bruke html og css sammen. men jeg slitter med dysleksi og den tar tid å komme meg inni det. så det hadde vært greit å få noen tips og råd.

På forhånd takk

www.modell-utrykning.com/test/redingstjenesten/110_brannvesen/01_norsk/26_finnmark_110_sentral/2002_vardo/stasjon_brann.html (død link)

Dette er en av tre hjemmesider jeg har...http://www.modell-utrykning.com/

Kit 74
Kit 74s bilde
Avlogget
Dato formate i denne linken

www.modell-utrykning.com/test/css_stil/test.html (død link)

Hva gjør jeg galt med dette utsende. jeg bruker css fil til denne. spesielt dato format. ellers er det en del andre ting som jeg skal jobbe videre med på denne. spesielt bakgrunn, mer tekst, bilder ++

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Ble med: 31.03.2010
Hei

Når jeg klikker på linkene dine får jeg bare beskjed om at dem ikke finnes eller at jeg ikke har tilgang til disse sidene.

Derimot om jeg velger denne adressen: http://www.modell-utrykning.com/test/index.html (død link) så får jeg sett siden men det er kanskje ikke den du driver å tester?

Uansett så er det meste mulig å få til med html og css, dersom du har liten kunnskap om dette er kanskje et ferdig publiseringssystem å anbefale som f.eks. Joomla eller Drupal. Ønsker du å lære deg html og css godt så anbeflare jeg deg samme måte som jeg har lært det på. Først bygge opp siden med html og lage en "utsendemal" deretter endrer du sinde gradvis, del for del over til css slik at du hele tiden har kontroll på hva du endrer. Ja dette er en måte som tar lengre tid enn alt annet, men jeg lover deg at du raskt vil få forståelsen av hvordaqn ting fungerer.

Om du velger å bruke et publiseringsverktøy så vil det spare deg for mye jobb i form av at du da bare trenger å skrive inn det du ønsker på sidene, og når du ønsker kan endre utsende fra div maler du finner enten gratis på nett eller kjøper på nett. Denne måten er jo da ikke å anbefale dersom du ønsker å lære programmering eller scripting av hjemmesider.

Håper dette var noe til hjelp for deg, ellers så syns jeg den siden jeg linket til virker grei og oversiktlig som et førsteutkast. Når jeg lager hjemmesider tenker jeg ofte på et slagord som en butikkjede bruker.... Det enkle er ofte det beste :P

Kit 74
Kit 74s bilde
Avlogget
den første linken er fjernet

Ja jeg har startet prøv og feil metoden med å bygge om hjemmesiden nå. har fått laget meg noen css filer som jeg bruker opp mot html sidene.

Dette er den gamle siden jeg har gått bort fra www.modell-utrykning.com/

linken under er en av sidene jeg driver å gjør om nå

www.modell-utrykning.com/test/redingstjenesten/110_brannvesen/01_norsk/26_finnmark_110_sentral/20_finnmark/2002_kiberg/stasjon_brann.html

Men eneste utfordringene jeg set på dette oppsette er kjøretøy ramma/tabelen. for denne kan være flere en bare et kjøretøy på stasjonen. skal ikke se at jeg finner en løsing på dette også. ser ut som jeg har funnet ut hvordan jeg lager meg css fil med bakgrund og skrift  på til html.

Har en del runder å gå før jeg har siden 110 % ferdig, men jeg blir aldrig ferdig med denne hobbyen...

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Om du tar....

utgankspunkt i den siden du er i ferd med å gå bort i fra så har du delt den opp i 4 deler. En Meny på venstre side, en "toppramme" , en hovedramme og en "nyhetsramme". Det jeg ville ha gjort her er: en toppramme, venstreramme, hovedramme, høyreramme og en bunnramme. Disse kan du gjøre som følger:

1. <div id="mainframe">
  2. <div id="topframe">Logo og en velkomsttekst</div>
  3. <div id="meny">En meny</div>
  4. <div id="centerframe">En velkomstekst her og noen bilder kanskje..</div>
  5. <div id="news">Nyheter her</div>
  6. <div id="siteinfo">Her legger du inn bunnteksten</div>
  7. </div>

Dette er sånn grovt og raskt oppsett av index.html fila... mangler en del her men dette setter du inn mellom <body> og </body> tagene.

Så lager du ei css fil der du har:

1. #mainframe {}
  2. #topframe {}
  3. #meny {}
  4. #centerframe {}
  5. #news {}
  6. #siteinfo {}

tror det var slik man skrev det i css.... nå må jeg sjekke dette litt senere, men mener det var slik.... i #mainframe så kan du legge inn både skrift størrelse, type farge, plassering osv.... bygger du siden opp slik at du får en "standard mal" så vil det bli mye enklere i ettertid å endre siden med tanke på utsende..... leker du deg med dette grunnoppsettet litt så vil du fort finne ut hvordan du gjør det med tanke på plassering osv.

Jeg tar forbehold om at dette ikke er helt 100% riktig... er lenge siden jeg har tatt ei side fra bunnen av nå... men skal sjekke dette opp enten i kveld eller i morra. Uansett håper jeg dette var noe mere til hjelp. smil

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
fant foresten...
Kit 74
Kit 74s bilde
Avlogget
Mange fine maler

Nå har jeg funnet en som blir en så lenge så for jeg set etter vært som jeg jobber med siden om jeg bytter den ut med tid. skal også ha inn egen gjestebok....

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.