Muligheter i Drupal.

Anonym
Anonyms bilde

Hei igjen,

Vi er et firma i startfasen av etableringen. Uten å fortelle for mye foreløpig, så trenger vi et system som har følgende egenskaper:

Dersom man skriver inn en unik kode (f.eks 23455) i et felt så skal det komme opp en popup-vindu som inneholder informasjon til denne koden. Man må da ha registrert innhold på dette nummeret tidligere.  Er dette mulig å gjøre med drupal?

Utvikler du (hjemmeside.org) sider som freelance?

-Petter

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Koder og innhold

Hvis jeg har forstått deg riktig, så skal én kode korrespondere til bestemte data, man kan altså si at koden er en slags ID for innholdet.

Hvem skal definere koden? Skal den defineres internt på websiden, eller er det tredjeparts tjeneste, f.eks. en SMS tjeneste som håndterer kodene?

Hvis koden skal defineres av administrator, så er dette et slags blueprint for hvordan det kan gjøres:

1. Bruk AJAX (en webteknologi for å dra frem innhold "on the fly", eksempelvis mens brukere taster inn kode).
  2. CCK for å egne innholdstyper med fields.

Et eksempel på AJAX er når man skriver inn søkeord i Google og får opp forslag til søkeord og hvor mange resultater det finnes i indeksen for gitte søkefraser.

F.eks. kan man opprette en innholdstype "kodebeskjed", i denne har man et felt "hemmelig kode". Når administratoren på websiden lager innhold i denne typen definerer han koden.

Man lager så et felt der bruker kan skrive inn koden. Hvis koden korresponderer med én av kodene i en av nodene med innholdstypen "kodebeskjed" så kan innholdet i denne lastes inn fra databasen, for så å sendes til brukeren.

En "popup" kan f.eks. være en div som er stylet med CSS, slik at den dukker opp der man ønsker, og at "popupen" er i tråd med designet på websiden.

Ved å bruke AJAX henter man altså ut innholdet fra databasen først når riktig kode er skrevet inn. Dermed unngår man at innholdet er lagret ett eller annet sted hvor det er tilgjengelig før riktig kode er plottet.

Hvis kodene er noe folk må betale for: Merk at et slikt system enkelt kan hackes. Det er en smal sak å skrive en "robot" som går fra 1 til x og prøver alle mulige koder. Bokstaver og tegn gjør dette verre, men i et slikt tilfelle ønsker man som regel å opprette koden når brukeren først har betalt.

Anonym
Anonyms bilde
 Takk for flott svar. Koden

Takk for flott svar.

Koden bestemmes av oss, men en bruker skal kunne bestemme info om denne unike koden (info som kommer opp i popup-vinduet). Denne infoen skal kunne registreres fra nettsiden. I selve popup-vinduet skal det så være mulig å trykke på en knapp slik at en mail blir sendt til oss.  Dette er altså noe jeg kan få til med AJAX-moduelen? Det skal så skje noe etterpå, men da må jeg forklare grundigere hva konseptet er. Kunne det vært et alternativ for deg å utvikle et system for oss som freelancer? 

Ha en fin søndag.

-Petter 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ingen AJAX modul

Det finnes ikke en AJAX-modul som utfører denne prosessen. Dette er noe man må koke sammen selv, men det er ikke så vanskelig.

Man kan lage en knapp som sender en epost til dere inne i popupen, ja. Det skal eksistere moduler som kan gjøre grunnjobben her.

Jeg tar ikke på meg freelanceoppdrag i skrivende stund, dessverre. Men dere er hjertlig velkommen til å spørre om hjelp i forumet, så skal jeg forsøke å veilede dere så godt jeg kan.

Anonym
Anonyms bilde
 Ok den er god. Men det skal

Ok den er god. Men det skal være mulig å utvikle et slikt system i Drupal? Eller bør jeg lære meg mer koding utover det?

Ta gjerne kontakt på ***sensurert av hjemmeside*** dersom du ønsker å vite mer om prosjektet ved en senere anledning om du skulle få bedre tid.

Takk for all hjelp så langt!

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
AJAX, jQuery, CSS og HTML

Nei, det er ikke mulig å lage et slikt system med drupal-modulene som finnes nå. Du kan bruke Drupal for å sette opp mesteparten av systemet, men akkurat den funksjonaliteten du snakker om må du kode selv.

Det krever kunnskaper om HTML, CSS, PHP og jQuery. Til sammen kan PHP og jQuery brukes for å lage en AJAX-applikasjon.

Har sittet og lekt litt med AJAX i dag. Laget en AJAX-applikasjon hvor du kan søke på domene, for å se om domenet er ledig, evt. hvem som har eierskapet.

Hvis du prøver applikasjonen, så ser du at den ikke loader en ny side, ting kommer frem "av seg selv" når man klikker på knappen. Dette kunne også vært gjort uten at man trengte å klikke på en knapp, og man kunne stylet ting helt annerledes. (Tar forbehold om at det kan være feil på tjenesten, den er i betamodus enda, har bare testet den i Firefox).

Jeg fjernet mailen din, så spamroboter ikke skulle finne den, men har lagret den i tilfellet jeg skulle ombestemme meg.

Anonym
Anonyms bilde
 Utrolig stilig! Er akkurat

Utrolig stilig! Er akkurat noe i duren vi er på jakt etter. Du ser vi tror vi har kommet på en liten fiks ide som ikke har vært gjort før,samtidig som den er forholdsvis lett å gjennomføre. Alikevel er vi en gjeng studenter, så det er begrenset med tid å penger vi kan bruke på det. Setter derfor stor pris på all hjelp du gir! Hyggelig du lagret mailen til en eventuell seinere anledning. 

Mtp. HTML, CSS, PHP og jQuery, hvor lang tid vil du si at det tar å komme seg på et ok nivå på disse emnene? Jeg synes det er utrolig spennende å utvikle hjemmesider og har alltid hatt lyst å kunne det skikkelig. Er derfor litt nyskjerrig på mulighetene her på hobbybasis. :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Lage AJAX applikasjon

Har helt glemt å svare her, jeg. Håper likevel du og studievennene dine kommer og ser dette.

Lær å bruke et CMS

Lær dere først og fremst å bruke et CMS, slik at dere slipper å utvikle absolutt alt fra bunnen. Det er ingenting i veien med å bruke et publiseringsverktøy, og heller skreddersy det med egen kode.

Kjøp webdesign, men lær HTML og CSS

For den som ikke er kreativt anlagt, men vil spare tid kan det være tjenelig å kjøpe et ferdiglaget template, eller å få en webdesigner til å lage et eget theme til dere.

Man bør likevel lære seg HTML og CSS (er videoguider i de to her på Hjemmeside), slik at man senere kan modifisere themet etter egne ønsker. Themet bør være et slags utgangspunkt som man bygger videre på selv.

Når man kan det mest grunnleggende om HTML og CSS, så står PHP for døren.

Lær PHP

Som du helt sikkert har fått med deg, er det også et videokurs i PHP her. Hvis du tar det og trener litt, så blir du stødig nok til ålage egne funksjoner.

Det viktigste du gjør etter å ha tatt kurset er å bruke PHP-manualen flittig, slik at du lærer om flere av de innebygde funksjonene, og ikke minst hvordan du finner frem til funksjoner som gjør det du vil, eksempelvis å sende epost, manipulere tekst og hente ut data fra databasen.

Programmering er mye prøving og feilinig i begynnelsen, men når man først har begynt å forstå konseptene, så blir det langt enklere å la kreativiteten overta.

Lær jQuery

jQuery er egentlig lettere enn PHP, men det kan være greit å begynne med jQuery etter man har lært PHP, særlig hvis man har tenkt til å bruke AJAX.

Det man gjør med jQuery er å sende input i forms til et PHP script uten at en ny side lastes. Det kreves ikke ekstreme kunnskaper i jQuery for å få til dette.

For å lære jQuery bør man være kjent med JavaScript, men man trenger ikke. Det viktigste er at man kan HTML og CSS, da jQuery bruker DOM (Document Object Model) og kan velge elementer på websiden ved hjelp av såkalte CSS selectors.

Her begynner ting å bli teknisk, noe jeg er redd du kanskje ikke har grunnlag for å forstå enda. Derfor lar jeg det bli med dette, og ønsker deg lykke til med progresjonen.

Veien videre mot webprosjektet deres

Om du jobber godt med dette, så vil du vite hvilke problemstillinger du står ovenfor, og da er det enklere å be om hjelp, hvilket du selvsagt skal få om du spør her.

Det er ikke alle som ønsker å bli garvet programmerer i jQuery, JavaScript, PHP, CSS og HTML, og det har jeg full forståelse for. Men for å få til det dere ønsker er det påkrevd at man kan litt om hvert enkelt emne.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.