Nettadresse - Omskriving av URL i Drupal

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Ble med: 04.10.2011

Hvordan får jeg til at adressen til siden heter f.eks.

mittdomene.com/leder

i stedet for sånn som den er nå at den heter

mittdomene.com/taxonomy/term/1

?

På forhånd takk for svar :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Drupal SEO – Rewriting URLs

Hei, dette kalles «rewriting URLs» eller omskriving av URLer, og er en del av SEO (Search Engine Optimization) eller søkemotoroptimalisering, som det heter på norsk.

I denne videoen tar jeg opp hvordan man rewriter URLer i Drupal. Prøv å følge den videoen, og hvis ikke du får det til da, så skal jeg hjelpe deg.

PS: Beklager at jeg har vært så fraværende den siste tiden, men jeg har hatt en ekstremt hektisk eksamensperiode nå før jul, og det er grunnen til at jeg ikke har fått svart på mange av henvendelsene her.

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Takk!

Tusen takk! Det gjorde susen vet du :)

Har stått ganske stille en stund nå, har noen andre tråder her jeg gjerne skulle hatt hjelp med og :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Videoguidene er din venn

Så bra! Det er nok en idé å se gjennom alle videoguidene jeg har om Drupal, hvis ikke du har gjort det. Da ser du de mest brukte modulene i bruk, og noen av mulighetene de gir. :)

Har svart på alle spørsmålene jeg har funnet fra deg nå.

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Hei igjen. Prøver nå å

Hei igjen. Prøver nå å rewrite alle url'er. Dette gikk fint første gangen, (men etter at jeg har klusset det litt til, har jeg måtte gjøre litt ting på nytt her), men nå får jeg bare opp at den genererer 0 aliaser, selv etter at jeg huker for å overskrive og slette gamle aliaser- har fulgt videoen :)

Ønsker ikke å ha med .php eller lignende bak aliasene.

(Noen av sidene er slik at hvis jeg skriver siden i adresselinjen med .php bak så får jeg opp annet innhold enn hvis jeg ikke skriver med .php - dette kan lage litt forvirring ;) )

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Omskriving av URL aliaser manuelt

Hvis ikke det er snakk om så mange alias, så er det like greit å gjøre det manuelt.

Slik skriver du om alle aliaser manuelt:

1. Gå til domene.com/admin/build/path/list/php
  2. Under «Filtrer aliaser», skriver du «php» og trykker på «Filtrer»
  3. Aliasene med php i seg kommer opp, og du kan trykke «rediger» for å fjerne .php.
boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Tusen takk! Hva du kan, hva

Tusen takk!

Hva du kan, hva du kan... :)

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.