.no .com domene til samme webside

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009

Jeg ønsker å ha flere domener som linker til samme side.

altså, www.mittdomenenorge.no www.mittdomeneeurope.com til eksempel.

Har aldri administrert noen domene før, men siden begynner å bli klar for lansering, og jeg ønsker nå å få publisert den så jeg kan se funksjonaliteten med PHP bl.a.

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Administrering av domene

Okey, når du sier linke, mener du da at du skal peke de to domenene til webhotellet hvor websiden din ligger?

Videre må du opplyse om hvilket av disse alternativene som gjelder for deg;

1. Skal domene.com være engelsk, mens domene.no er norskspråklig?
  2. Skal innholdet være identisk på begge sidene?

Webhotell og domene

Hvor har du webhotell, og hvor er domenene dine registrert?

Har hvert domene eget webhotell, eller har du kun domener og ikke webhotell?

Fortell om hva slags løsning du har her, siden det avhenger av hvordan du best kan løse det.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Domenenavn og webhotell

Hvis vi glemmer norge/europe men holder oss til mittdomene.no og mittdomene.com, så skal begge være tilordnet samme, identiske side. Bare at det skal kunne benyttes både .no og .com endelse.

I forbindelse med markedsføring, er det lurt å ta opp .no og .com etc. Alle endingene som lar seg gjøre igrunnen for å forhindre forvekslinger.

Godt eksempel her er: pokersupply.com og pokersupply.no - begge formidler samme produkter, men er 2 helt forskjellige foretak... Ene av en kar i Austin TX, USA og den andre; En lokal normann fra Kopervik.

Den er litt kjip da man fort kan miste marked mot ett konkurerende selskap.

Ikke at det er stor fare i min situasjon, men er en business person, så liker å foreta alle forhåndsregler så sant det er mulig.

Hva har jeg idag?

Kan svare ganske enkelt: "Har ikke webhotell eller noe somhelst i det heletatt. Da jeg ikke vil gå på noen smeller...

Har invistert i Adobe CS4MC da, så hadde vert artig om jeg hadde fått siden opp snart, så jeg kan begynne å tjene litt penger igjen. Så det hele her ikke bare blir ett stort tapsprosjekt... hehee 

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Markedsføring på nett, domene og webhotell

Svarer på dette før tråden din om login, da de henger litt sammen. Redigerte litt og fjernet koblingene til pokersitene, siden jeg ikke ønsker å bli assosiert med pokersiter av søkemotorene.

Markedsføring og kjøp av domene

Jeg er helt enig med deg i det du sier, selv ville jeg gått for .no, .com, og .net. Hvis jeg hadde funnet ei supernisje med stort potensiale, så hadde jeg tatt både .org og .info i tillegg. Ikke for å lage noe der, men for å hindre at det dukker opp konkurrerende "naboer", hehe.

Litt av en investering, Adobe CS4MC er jo ikke akkurat billig. Håper du kommer deg på nett snart da :)

Administrering av domene

Vet ikke om du har lest den lange posten min om cloaking av domene vs peke domene mot IP og lage alias? Den er i alle fall relatert til administrering av domener.

Webhotell med støtte for flere domene eller cloaking

Du har noen valgmuligheter, det éne er å ha websiden både på norsk og engelsk. Som du vet, kan du da kjøre engelsk på .com-domenet og en norsk på .no-domenet.

Dette krever enten at du har to webhotell, ett til hvert domene, eller at du har et webhotell som støtter flere domener (dvs ved å opprette aliaser o.l).

Hvis du ikke skal ha websiden på andre språk enn norsk, men har et webhotell med støtte for hosting av flere domener, så kan du enkelt sette opp 301 redirect fra .com-domenet til .no-domenet via .htaccess (no-domener er klart å foretrekke når man retter seg mot det norske markedet, det vitner straks om seriøsitet og vekker tillit).

Kjøper du et webhotell som kun støtter ett domene, og registrerer det andre domenet (com) med DNS-tjeneste, så kan du bruke et CNAME uten "cloaking" for å videresende fra com til no. Uten cloacking innebærer at adressen i nettleseren forandrer seg fra .com til no idet brukeren taster den inn.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Altså, man kan jo ha flere

I forbindelse med at jeg er fotograv og designer samt litt video og viste at jeg skulle bygge en hjemmeside fra scratch. Så tok jeg den sjansen å invistere i hele sulamitten... hehee... Likegreit å ha alt på plass;)

Altså, man kan jo ha flere domener/hoteller vil jeg tru, og ha sidene dobbelt opp. Men hadde trudd at man kunne tilordne flere domenenavn til å treffe samme side...

Kommer nok til å forsøke å ta opp flere også, som dette

• www.mittdomene.no & .com
  • www.mittdomenenorge.no & .com
  • www.mittomeneeurope.no & .com

.net .org etc er også aktuelle... 

Alle leder deg til samme side. Men forskjellen kan kansje være språket. Altså, ved .no så kommer man til siden som er tekstet på norsk, og taster man .com så får man engelsk tekst.

Men man kan jo velge språk uavhenging, uansett om man bruker .no eller .com endelse... Flere språkalternativer kommer også. Må bare finne ut av hvordan man lager en flerspråklig side først. 

Var dette forstålig? eller bare sitter jeg å surrer og roter noe fryktelig her?

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Domener, websider med flere språk og søkemotoroptimalisering

Ser den, veldig kjekt å ha applikasjonene i orden, og Adobe er jo bransjepionéeren :]

Flere domene viser samme webside

Ja, det er mulig å kjøre samme webside på flere domener, dette krever enten at webhotellet man går for støtter multisites, eller at man har ett webhotell per domene og setter opp websiden på hvert webhotell som tilhører de respektive domenene. Dette er dog ikke anbefalt.

Grunnen til at jeg argumenterer for at alle andre domener enn no-domenet bør videresendes til no-domenet, er av hensyn til søkemorotoptimalisering. Har man én webside og den er på norsk, så er det overføldig å ha samme websiden forskjellige domener.

Feks hvis du hadde en underside som het produkter.html, og både;

1. domene.no/produkter.html
  2. domene.com/produkter.html

viste samme innhold, så rammes man av noe som heter duplicate content penalty. Det innebærer at én av de to alternativene, og i verstefall begge to, oppfattes som spam av søkemotorene. Det leder i sin tur til at man ranker dårlig på søkeord og fraser man har til formål å komme høyt på i SERP (Search Engine Result Pages).

Kjører man 301 redirect fra .com, .net og andre TLD (Top Level Domain) til ett hoveddomene, så vil all "juice" fra de andre domenene kjøres inn på dette, og dermed unngår man slike problemer.

Feks vil et 301 redirect fra .com til .no si ifra til søkemotorer at "websiden på .com er flyttet permanent til no-domenet".

Bruker man WWW-videresending (peke domenet uten redirect) vil man også slippe en slik fallgrube.

Websider med flere språk

Har man derimot en engelskspråklig hjemmeside på com, mens man har en norsk versjon på no-domenet, så vil innholdet være unikt.

Språkene er jo ulike, dermed vil hver av sidene være unike, og penalty vil ikke inntreffe.

Flere språk på no- eller com-domene

Det er generelt sett ikke lurt for små webmastere å bruke et landsspesifikt TLD som .no til flerspråklige websider. Det er fordi et no-domene er relevant for det norske markedet.

Du har sikkert lagt merke til hvor sjelden dk, se og de-domener dukker opp i søkeresultatene dine? Dette på tross av at man ofte søker etter engelske fraser og uttrykk, og domenene har engelske oversettelser. Vi observerer oftere at TLD som com, net og org spiller en mer dominerende rolle.

Skal man kjøre flere språk fra ett domene, så bør man gjøre det på et universalt TLD som com, net eller org.

Videre kan man kjøre norsk og engelsk versjon på subdomene, slik Wikipedia gjør, feks;

1. http://no.domene.com
  2. http://en.domene.com

eller i en subfolder, slik;

1. http://www.domene.com/en/
  2. http://www.domene.com/no/

Helt ærlig så liker jeg sistnevnte, men man mister en mulighet man har ved å kjøre på subdomene. Nemlig mulighet for å spesifisere at no.domene.com er tilpasset det norske markedet i Google Webmaster Tools (GWT er et sted hvor man registrerer websiden sin i Google for å følge med på informasjon om websiden og gi google ytterligere informasjon om siderelaterte og relevante ting).

Allerhelst hadde jeg kjørt norsk versjon på no-domenet, engelsk på com-domenet og linket den norske siten til den engelske og vica verca.

For alle andre domener ville jeg kjørt 301 redirect til den mest relevante av disse, i de fleste tilfeller com mao.

Ja, jeg kan masse om søkemotoroptimalisering og markedsføring på internett, hehe. :)

Eksempel på redirect

Du har kanskje lagt merke til at noen websider vises både med og uten www foran domenet? Ofte finner man det samme innholdet på på feks;

1. http://www.domene.com/
  2. http://www.domene.com/index.php
  3. http://domene.com/
  4. http://domene.com/index.php

Prøver du imidlertid å akkessere Hjemmeside på den måten, så vil du se hva som skjer;

1. www.hjemmeside.org/
  2. www.hjemmeside.org/index.php
  3. hjemmeside.org/
  4. hjemmeside.org/index.php

Som du ser leder samtlige tilbake til hjemmeside.org, dette er fordi URLer skal være unike. Ved å ha samme innhold på de fire forskjellige plassene ovenfor, vil man faktisk ha fire kliss like websider på fire forskjellige URLer. Derfor har jeg bestemt meg for en form, og dirigerer alle andre til den.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Domene med TLD no og com

alle domenene med .no ending er Norske da, og de med .com kan være flerspråklige.

Så benytter jeg kun 2 hoved domene - og redirect'er resten...

Da setter det kansje ikke stor krav til domene lenger?

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Domene TLD og søkemotoroptimalisering

Det kommer helt ann på hva du mener med krav til domene? :) Det viktigste du kan gjøre ved valg av domene, er å velge et domene som er relatert til det du skal tilby. Skal du selge design, så er det greit at domenet ditt inneholder ordet. Også dette av hensyn til søkemotoroptimalisering.

Geografisk mål for domene

Ja, hvis du skal ha norsk og engelsk hjemmeside, så er det smart å ha to forskjellige domener og linke mellom dem. Her er et screenshot fra Google Webmaster Tools. Her ser du jeg har satt Hjemmeside.org til å være målrettet mot brukere i Norge.

Geografisk mål for domene i Google Webmaster Tools

Denne muligheten har du, som tidligere nevnt, ikke for landsspesifikke TLD.

Hvis du kjøper et .com domene og et no-domene, så kan du jo bare omdirigere .com-domenet til .no inntil du får opp en engelsk versjon.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Domene hos domeneshop og webhotell hos BlueHost

smart...

Så, kan jeg handle domene på domeneshop.no og så ha webhotel på bluehost.com?

Som sagt er jeg ikke helt kjent rundt det med domene og webhotel, så må bare spørre jeg...

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Registrere domene og kjøpe webhotell

Hvis du skal ha webhotell fra BlueHost, men ha domenene registrert gjennom Domeneshop, så må du gå frem på denne måten:

1. Registrere minst ett domene hos Domeneshop
  2. Kjøpe webhotell fra BlueHost, og skrive inn domenet under bestillingsprosessen
  3. Peke DNS for domenet hos Domeneshop til webhotellet hos BlueHost

Du må gjøre det i denne rekkefølgen, fordi webhotell fra BlueHost krever at man kjøper eller allerede eier et domene. Domenet vil imidlertid ikke bli flyttet.

Registrere domene

Hos Domeneshop velger du først hvilke domener du skal ha, deretter må du velge hvilke tjenester du ønsker knyttet til domenet. I trinn 2 under bestillingsprosessen får du opp en rekke alternativer, her skal du velge alternativ #1, dette:

domene med DNS og www redirect

Med dette alternativet kan du peke domenet mot webhotell og mailserver hos en annen webhost.

Kjøpe webhotell

Etter at du har fått en bekreftelse på at domenet er registrert, kan du sette igang prosessen med kjøp av webhotell.

Gå til BlueHost, klikk på "Sign up now". Du får da opp to bokser, "I need a domain" og "I have a domain". Siden du har et domene skriver du inn domenet du kjøpte hos registraren (i dette eksemplet Domeneshop), slik:

Har domene kjøp webhotell hos BlueHost

Deretter klikker du selvsagt "Next", skriver inn opplysninger i det påfølgende skjemaet og betaler med bankkort eller PayPal.

Dernest venter du til du får en bekreftelsesepost fra BlueHost. Dette tar ikke lang tid (3-10 minutter). I denne eposten får du oppgitt en rekke opplysninger, blant annet pålogging til kontrollpanelet deres. For å få IP-adressen til webhotellet, gjør følgende:

1. Gå til BlueHost og logg inn i cPanel
  2. Når du er logget inn i cPanel har du en oversikt over "stats" på venstre side.
  3. Under denne menyen er det en link der det står "expand stats",  klikk på den.
  4. Du får da opp veldig mange opplysninger om webhotellet.
  5. Finn frem til IPen som står under "Shared IP Address". Dette er IP-adressen du skal bruke.

Peke domene mot IP

Da du bestilte domene hos Domeneshop fikk du oppgitt brukernavn og passord. Gå til Domeneshop, logg på og klikk inn i kontrollpanelet for domenenavnet.

Du får da opp en rekke arkfaner, velg "DNS-pekere". Du får da opp denne boksen:

DNS domene

Her har jeg satt opp følgende pekere:

• http://domene.com til IP-adressen 12.123.123.12
  • http://www.domene.com til samme IP

For å legge til flere pekere, feks blogg.domene.com til denne eller en annen IP, bare skriv inn blogg i tekstboksen til venstre, og IPen til webhotellet hvor bloggen hostes i den til høyre. Klikk deretter "Legg til".

Domene er pekt mot webhotell

Vær oppmerksom på at endringer i DNS kan ta noen timer. Har opplevd alt fra 1 til 10 timer. Dette er fordi mange DNS-servere rundt på nettet må oppdateres med den nye informasjonen.

Når endringene har trådt ikraft, skal du kunne gå til både www.domene.com og domene.com og se din webside.

Anonym
Anonyms bilde
webhotell

Hei. Mulig det står her og jeg har oversett det. men jeg spør alikevel:)

Hvis jeg skal ha et .no domene. Hvorfor ikke bare ha webhotellet hos domeneshop også? Er det et prisspm. eller finnes det andre grunner til å velge bluehost? (Jeg planlegger å bruke drupal)

Takk for en lærerik hjemmeside.

Hilsen Bård

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Hvorfor jeg anbefaler Bluehost

Hei, Bård. Du kan gjerne bruke webhotell fra Domeneshop hvis du vil det, men det er mange grunner til at en heller velger Bluehost. Her er noen av dem.

Bluehost er ekstremt fleksibelt kontra Domeneshop. Bluehost gir flere domener på samme webhotell, hos Domeneshop kan man bare ha ett domene per webhotell, 100 databaser per webhotell hos Bluehost, hos Domeneshop får man 2. Bransjeledende og brukervennlig kontrollpanel med maaange funksjoner (cPanel) hos Bluehost, selvmekket ræl med få muligheter hos Domeneshop. Sette opp memory_limit for PHP hos Bluehost, ikke mulig hos Domeneshop. Egen php.ini hos Bluehost, ikke mulig hos Domeneshop. Stort supportsenter med videoer for alle slags spørsmål + livechat hos Bluehost, må vente på åpningstid eller sende epost hos Domeneshop.  osv osv osv...

Konkurransen internasjonalt er kjempestor, derfor får man utrolig mye for pengene hos Bluehost. I skrivende stund er websiden til Bluehost den 821 mest besøkte i verden (Alexa rank), og det sier litt.

Anonym
Anonyms bilde
da blir det bluehost:)

da blir det bluehost:)

Anonym
Anonyms bilde
Hei!Tusen takk for en lærerik

Hei!

Tusen takk for en lærerik side! Akkurat hva jeg trengte :-)

Så et spørsmål - Hva vet du om Detego AS? De ser seriøse ut, men jeg har ikke kunnskaper nok til å vurdere dem...

Hilsen Rune

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Webhotell

Hei Rune. Jeg kjenner ikke til selskapet Detego AS, men etter å ha sett på regnskapene deres fra 2004 og frem til 2008 ser det ut til at de driver dårlig, dvs. med underskudd. Unntaket er 2004 hvor de hadde 82k i overskudd og 2006 da de hadde 89k i overskudd. Personlig liker jeg ikke å være kunde hos selskaper som driver med underskudd etter så mange år, spesielt når tendenesen ikke peker oppover, men nedover.

Alt kommer jo litt ann på hva slags behov du har til hostingen din. Én idé kan være å ta en titt på Active24. De er veldig store, og eid av det børsnoterte selskapet Mamut ASA. Ellers finner du mange andre webhotell her.

Anonym
Anonyms bilde
Ja, da er det jo ikke så mye

Ja, da er det jo ikke så mye tvil lenger :-) Hjertelig takk!

Lar
Anonyms bilde
301 vs www-vidresending

om jeg bruker www-vidresending oss domeneshop fra domene.com til domene.no ser google paa det som bublikat? Altsaa maa jeg ha 2 webhotell og sette opp 301 redirect .htaccs for at det ikke blir sett paa som spam

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
No duplicate

Hei,

Hvis du analyserer headerne som sendes når du kjører www-videresending fra domeneshop, så vil du se at den faktisk gir en 301 redirect. :) Ingen grunn til å frykte duplikater, nei :)

Lars
Anonyms bilde
 Takk   om du krysser av for

Takk

om du krysser av for cloaked forwarding så blir det vel dublikat??

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.