Nybegynner trenger hjelp

Ingen svar
Anonym
Anonyms bilde

Hei Begynte i høst å lære og lage hjemmeside. Så det er veldig begrenset hva jeg har lært foreløpig. Jeg har hatt stor nytte av videoene om koding av html og css. Dessuten har jeg brukt stoff som jeg har funnet andre steder på nettet.Men det ser ut til at det kan være mange måter å gjøre ting på, så det har vært litt forvirrende. Jeg har foreløpig konsentrert meg om html og css. Kan jeg lage en enkel hjemmeside med bare html og css ? PHP virker skremmende på meg.

Jeg har laget en side med et hode og under der 2 kolonner. I hodet har jeg plassert et bilde (til venstre) og en overskrift.til høyre for bildet. Jeg hadde tenkt også å plasseere et bilde til høyre,men det har jeg ikke fått til. Videre har jeg i kolonne 1 laget 6 navigasjonsmenyer.Problemet er at når jeg klikker på menyknappene,kommer jeg ikke til den side jeg ønsker, f.eks. Linker som er en meny ,men til en side hvor det står " Cannot find server" og "This link appears broken". Jeg har alt liggende på hardisken. Har sett noe om "id current",men trodde det hadde med linking til et annet sted på samme side.Her setter jeg inn noe av html-kodingen:

<div id="menycontainer"> <ul> <li><a href="wsk 15 index.html" title="Tilbake til forsiden"> Forsiden</a></li> <li><a href=wsk 15 Om området.htm"title="Om området"> Om området</a></li> <li><a href="Kontakt.htm" title="Kontakt"> Kontakt</a></li> <li><a href="Bilder.htm" title="Bilder"> Bilder </a></li> <li><a href="Lenker.htm" title="Lenker">Lenker</a></li> <li><a href="wsk 15 Kjekt å vite.htm" title="Kjekt å vite"> Kjekt å vite </a></li>

</ul> </div>

Jeg har alt liggende i en mappe..Css- kodingen ser sli ut:

body { margin: 1em 0 0 1em; padding: 0; font-size: 1em}

h1 { position:absolute; top:100px;left:460px;font: 2em Arial, sans-serif; margin: 0.1em 0; color:#cc9900;}

h3 { font: 1.5em Arial, sans-serif; font-style: normal; margin: 0.1em 0;}

#kolonnecontainer { float: left; width: 65em; border: 1px solid #000000;}

#hode { background: #cccc66;height:5oem; padding: 0.5em; border-bottom: 1px solid #000000;}

#kolonne1 { float: left; width: 10em; padding: 0.5em; background: #cccc66; font: italic 1em Georgia, serif;}

#kolonne2 { float: left; width: 50em; padding: 0.5em; border-left: 1px solid #000000; font: 0.75em/2em Verdana, sans-serif;} /* meny */

#menycontainer ul{width: 8em; margin: 0; padding: 0; background: #cccc00; border: 2px solid #ffffff;}

#menycontainer li{ list-style: none; padding: 0.3em 0.1em; font: bold 0.8em Verdana, sans-serif;}

#menycontainer ul a{ text-decoration: none; padding: 0.1em 4em 0.1em 0.3em;}

#menycontainer a:link{ color: #000000;}

#menycontainer a:visited{ color: #000000;}

#menycontainer a:hover{ background: #ffcc66;}

Fikk "anmerkning" ved validering av css-kodingen,men kan ikke se at reg. feil har betydning.

Jeg mener å ha lest et eller annet om at en kan bruke et eller annet hjelpemiddel hvis en velger å opperere på hardisken inntil hjemmeisden err helt ferdig, Kan det stemme ?.

Fikk en liten "smell" da jeg oppdaget at å klikke på menyknappende ikke fungerte. Er det noen som har tips som kan være forklarende og løsning på mine problemer.? Jeg er utolmodig til å komme videre..

mvh KS

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.