Nybyen ballklubb

Kittoper87
Kittoper87s bilde
Avlogget
Ble med: 01.04.2011

Hei Jeg er ny i dette.tok over for 1 år siden denne hjemme siden, har vel bare lært meg å oppdatere ting.

Men nå vil jeg ha nytt design. noen som kan hjelpe meg ? www.nybyen.no

Som dere ser så er den gammel. I 2002 ble den kåret til norges beste web side for fotball klubber.. også fra 2005 mener jeg så har det ikke skjedd noe..

Jeg har tegnet ett nytt design. men vet ikke hvordan man lager det eller hva man gjør. Kan noen hjelpe meg?

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Ble med: 31.03.2010
Nytt design

Tja, jeg kan ikke si jeg kan hjele deg men kan kanskje gjøre et forsøk.

Har du noen link til det du har tegnet?

Antar dere har en CMS system i bunnen her, eller det slik at dere bruker frontpage slik kildekode vise? Om dere bruker et CMS system, hilket er det?

Dersom dere skal legge sidene om fullstedig og over på et helt nytt CMS så kreves det mye arbeid dersom dere skal ha med alt det gamle. Dette er noe dere må finne ut av, det går også ann å legge det opp slik at den gamle siden eksisterer i "bakgrunnen", her er flere løsninger mulig.

• Konkret hva trenger du hjelp med?
  • Kun design/layout av siden?
  • Installasjon av et nytt CMS?
  • Hvilke funksjoner ønsker dere evt, med et nytt CMS?

Mange ting som vil dukke opp her, men ta det viktigste først. Link til bildet som viser den layouten dere ønsker for den nye siden. Nytt CMS eller gamel løsning (mulig FrontPage).

Kan begynne her så ser vi hvordan det blir videre :)

Kittoper87
Kittoper87s bilde
Avlogget
Hei goran298 Takk for svar

Hei goran298 Takk for svar så fort.

Men har fått hjelp av en gammel lagkamerat. Så han skal hjelpe meg med siden selv om det tar tid =) Men alltid fint med tips, hvis du har noen. Begge er nogenlunde ferske på dette. jeg har brukt frontpage, og han kameraten min ville at vi skulle prøve umbraco tror jeg det CMS programmet heter..

Jeg har lyst på et utseende/design som denne www.viking-fk.no/newsread/index.aspx ca. Altså mer moderne og lettere. Jeg vet vi har mange timer med jobb foran oss, men vi begger gleder oss til dette. Så han skal begynne med designet også skal vi begynne med og overføre fra den gamle. Men han skal gjøre dette på kveldstid etter jobb. Så en ny side er vel ikke oppe før om ett halvt år eller mer.. hehe

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Hei igjen

Jeg måtte glane litt på dette CMS systemet.... 

Dette så jo meget bra ut, men har dere tenkt over at dersom dere skal ha noe mere enn selve CMS'et alltså tilleggs funksjoner så må dere betale for det?

Skal dere ha noe liggnede utsende som siden du linket til så er det ikke noe problem med et hvilket som helst CMS system.

Noe av det jeg syns dere bør tenke på er:

• Kostnader
  • Vedlikehold
  • Support muligheter (både norsk og engelsk)
  • Utbyggingsmuligheter (altså tilleggs funkjsoner som å kunne selge billetter for deres kamper eller kanskje legge ut en video snutt fra en av deres treningsamlinger, bare for å ta noen eksempler)
  • Fremtidsmuligheter (tenk dere hvordan vil dette være om 5-10 år?)

Jeg tror det at dersom dere som en klubb skal se frem i tid så er det kosntader som gjelder, og gratis og enkel support. Og siden du alt har lagt en del føringer med både hvordan siden skal se ut og mulighetr på siden ville jeg helt klart vurdert andre allternativ. Det som jeg da vi anbefale er at dere tar dette CMS sytemet som kompisen din ønsker å bruke, samt Drupal og Joomla, instaler dem på en lokal webserver og prøv dem ut før dere bestemmer dere. Jeg er nesten sikker på at selv om det kan være litt vanskeligere å skjønne Drupal og Joomla så vil dere nok gå for et av dem to, om dere vektlegger punktene over.

Men uansett, jeg skal ikke fortelle dere at det eller det er bedre enn det andre og at det skal dere bruke, dette kommer veldig mye ann på øyet som ser.

Men tenk litt igjennom "rikets tilstand" og begyn med å planlegge siden på papiret.

Kittoper87
Kittoper87s bilde
Avlogget
hei goran298

Beklager sent svar. For å være helt ærlig, har jeg ikke sett på det. Han kompisen min har tenkt til å begynne med designet også skal vi begynne med CMS program etterpå. Det programmet ønsker han også å sette seg mer inn i, så han gjør dette gratis i mot han han bruker litt tid og lærer programmet og kjenne, bye the way. Hvilket tilleggs funksjoner koster? er det liksom noe man trenger ? Vi skal ha noe likt som det designet på linken, men mye enklere da. Vi er tross alt en 6 div klubb. Også tenker jeg sånn, la oss si at vi kommer høyere opp i divisjonene i løpet av 5-10 år, så har mye skjedd innen da, og da er det sikkert lettere igjen å oppdatere hele siden osv. Det viktigste er kostnadene og at det er enkelt. Filmer osv kan vi legge ut på facebook siden også. Men jeg skjønner tankegangen din. håper på flere tips på hva vi kan gjøre =)

For å si det sånn jeg er helt fersk i dette, eneste jeg kan jeg er å oppdatere på den gamle siden :p hehe

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Hei igjen

Først av alt så vil jeg anbefale dere å ta en titt på denne siden: http://php.opensourcecms.com/

Her kan dere teste til en viss grad diverse CMS'er før dere bestemmer dere, samtidig som dere tar og laster ned det systemet du nevnte tidligere og sammeligner dette med noen av dem dere finner i denne linken.

Det som dere bør se etter her er:

• Brukervennlighet, altså hvor enkelt/vanskelig er det å bruke.
  • Prøv å lag ei ny side, flere menyvalg/sider og artikler.
  • Brukerstøtte, norsk og engelsk.
  • Sjekk gjerene om de aktuelle systemene har et aktivt forum og utvikler miljø
  • Hva er gratis og hva må dere betale for.

Som jeg har nevnt tidligere, bør dere vurdere flere alternativer.

• Det CMS'et dere alt har sett på
  • Drupal
  • Joomla
  • WordPress

Last ned det systemet dere alt tenker å bruke, test det enten på en lokal server eller på webhotellet dere alt har. Gjør det samme med de andre jeg nevner her, å prøv med alle systemene å bygge siden på nytt. Dette gir dere en erfaring med hva dere syns er enkelt eller vanskelig å bruke.

Min erfaring er at Drupal er enkelt å bruke og har både god dokumentasjon både på engelsk og norsk. Det har mange tilleggsmoduler og et aktivt bruker og utviklingsmiljø.

Joomla, syns jeg personlig er vanskligere å bruke. Dette har også et meget aktivt miljø, både norsk og engelsk dokumetasjon og av brukere og utviklere.

Wordpress er også enkelt å bruke, men er mere egnet for blogg. Når det er sakt så kan du få tilleggsfunksjoner som gjør at dette vil fungere på lik linje med et hvilket som helst system.

Når det gjelder å utvikle egne ting slik som layout, egne funksjoner osv. så vil jeg nok anbefale Drupal eller Wordpress, begge har god dokumentasjon og etter mitt syn en mye lavere terskel enn Joomla med tanke på eget design og utvikling av enge funksjoner.

Tilleggsmoduler eller ekstra funksjoner kan være slik som på Viking sine sider et bildegalleri, egen plass for sponsorer eller det dem har kalt for Viking TV som er en funksjon du kan ha der du legger ut en video på YouTube fo så ha en modul som viser disse direkte på siden deres. Dette kan jo være fra kamper, trening og sosiale sammentreff f.eks. Så kan det hende dere kanskje har noe sånt som ting og tang dere ønsker å selge eller kanskje har dere noe som ønsker å selge ett eller annet via deres sider. Som dere igjen kan enten ta en sum for at dem legger ut eller en liten prosent av salget. Dette er da en tilleggsfunksjon som dere kan bygge ut sidene med.

Drupal kaller dette for moduler, WordPress kaller dette for plugins og Joomla kaller det for Extensions og/eller add-ons.

Før dere velger ett CMS så prøv å få flere som kanskje kommer til å bruke det, til å teste dette ut. Grunnen til at jeg sier det er ganske enkel, skal en eller to sitte å jobbe med siden. Legge ut nye artikler, bilder, opprette sider, jobbe med design/layout osv osv. Så er min erfaring at det ender med at man går lei og jobben blir for stor. Så tenk også på dette.

Når dere har bestemt dere for et CMS så kan dere begynne å jobbe med design/layout. Eller egentlig før det og.... begynn med å legge til alle funksjonene dere ønsker, sette opp siden slik dere ønsker i forhold til hva skal være i hovedmenyen, undermenyer. Altså oppbygging av siden, for så å gå over på design/layout. Dette er litt smak og behag hvordan man ønsker å jobbe.

En annen ting jeg kom på nå er, bruk den muligheten Google gir dere til å tjene penger, med å legge til søkefunksjone som Google har, denne kan dere tjene noen kroner på 

Et theme som jeg fant sånn kjappt som dere kan leke dere med for Drupal er: http://drupal.org/project/marinelli for dette theme'et så står det også noen moduler som er anbefalt for å få til noe av funksjonene som dette theme'et kan by på.

Uansett, nå har jeg rabla mye ned.... Det er helt sikkert mye mere jeg kunne ha tatt med, men jeg er sikker på at det er andre her som kanskje har flere innspill og forslag. Hvordan dere bygger opp sidene er mest smak og behag, men prøv å hold fokus på en ting. Det er en matvarekjede som har et slagord... det enkel er ofte det beste, bruk den tanken for alt det er verdt når dere bygger opp siden. Prøv å hele tiden sett dere inn i hvordan andre vil oppleve sidene og hvordan det er å bruke dem. Klarer dette det så kommer dere til å få en meget bra side.

Lykke til, å skrik ut om dere trenger flere innspill 

Kittoper87
Kittoper87s bilde
Avlogget
logo

hei goran298 eller noen andre.

Er det noen som er flinke på photoshop ? eller noe sånt ? trenger en litt modifisert logo til klubben. Til den nye hjemmesiden. Noen som kan hjelpe meg med det ? hvis dere ser på den gamle så er det liksom pixel feil. Trenger bare en oppussing på logoen skal se lik ut bare bedre.  

Om web siden Også har jeg begynt å sette meg inn i umbraco. Må si jeg liker det veldig. Han kameraten min skal begynne med designet i påsken. Så tenkte at det var greit å få opplæring i det med engang. Så han lagde en test server til meg så jeg kan " leke" med fremover i en modul. som ligner litt på sånn vi skal ha det..

Så ting ser veldig bra ut fremover. jeg gleder meg til å lære mer og mer =)

PS håper noen kan hjelpe meg med logoen. Eller kjenner noen som kan hjelpe meg..

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.