Ønsker kritikk på guiden "hjemmesideskole"

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008

Hei, ønsker noen konstruktive tilbakemeldinger på en guide her.

Det har etterhvert blitt mye innhold på Hjemmeside, og mer vil komme fremover. :) Etter nøysommelig tenking har jeg kommet til at websiden kanskje blir litt uoversiktelig? Derfor har jeg opprettet en egen guide for den absolutte nybegynneren.

Målet er at den som har lest guiden skal forstå hvordan dette nettstedet fungerer, og hvilken kunnskap som må til for å mekke sin egen nettside. Guiden er lagt opp i tre trinn;

1. Forklaring av hva webhotell er, og hvorfor man trenger det
  2. Lage hjemmeside (med CMS eller koding)
  3. Hvordan man laster opp hjemmesiden på nettet og får den publisert

Ønske om konstruktiv kritikk på hjemmesideskolen

Håper noen av dere kan lese gjennom den, og gi litt konstruktiv kritikk. Spørsmål jeg gjerne vil ha svar på er:

1. Forklares begreper godt nok?
  2. Forklares begreper for godt?
  3. Er det for mange henvisninger via linker i den?
  4. Er det noe som mangler?
  5. Er det noe som burde vært utelatt?
  6. På en skala fra 1 til 10, der 10 er mest komplisert, hvor komplisert mener du den er?

Men for all del, er det annet du vil sette pekefingeren på, så hører jeg gjerne om det.

Jeg har døpt guiden; hjemmesideskolen, hjemmeside ABC for nybegynnere.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009
Jeg har ikke lest grundig

Jeg har ikke lest grundig gjennom alt, men første intrykket var litt rotete. Mye linker som skaper mye frem og tilbake lesing. Og så var den litt i lengste laget, på en side.

Dette er mine bemerkninger:

Jeg ville, personlig, ha satt opp en intro til "hjemmesideskolen..." og så laget 3 sepparate sider til de 3 hoved elementene. En side som er laaaang, blir fort slitsom å lese.

Og isteden for å "rote" innholdet til med masse linker som skaper mye frem og tilbake lesing. Noe jeg, personlig igjen, syns er tungvindt. Så ville jeg hatt en lenkesamling i bunnen, i logisk rekkefølge.

Selve innholdet var bra da. Mye nyttig og godt forklart. Om det var "for godt" forklart er vanskelig for meg å svare på. Jeg syns det da, men for en totalt nybegynner, så mener jeg at det er nyttig å få det inn med "teskje".

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Tusen takk for konstruktiv kritikk

Kjempebra innspill, det er veldig mye sant i det du sier. Grunnen til at jeg stilte disse spørsmålene, er naturligvis for at jeg synes det er litt rotete selv. Skal sette meg ned og tenke nøye gjennom oppbygningen én gang til. Har personlige problemer når det kommer til å holde ting til et minimum, haha.

Tror jeg må endre forsiden her litt, endel av brukerne som kommer inn har fått det for seg at dette er et sted hvor de kan registrere seg for å få gratis hjemmeside. Jeg ser brukermønsteret deres går slik:

Kommer inn på websiden. Klikker på "registrer" etter 3 sekunder. Registrerer seg. Logger på. Klikker febrilsk rundt for å opprette hjemmesiden. Skjønner ikke konseptet, så stikker de igjen, hehe.

Aner ikke om du har sett den nye videoen jeg har slengt inn på forsiden, men der prøver jeg å takle problemet ved å rope høylytt om at dette er et sted for å lære om hjemmesider, ikke lage en gratis en.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
hjemmeside.org kan være

hjemmeside.org kan være missforstående. Kan være enig der.

Hva om du hadde endret teksten, oppe i høyre hjørne til:

Her lærer vi deg å lage hjemmeside med video...

Tips til hjemmesideskolen...

Henry Ford har sagt:

- "It's all about breaking it down to smaaler pieces" (i forbindelse med; "No job is too big")

med hilsen
Thomas Kile

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Over all så må jeg si det er

Over all så må jeg si det er en bra side. Har vert innom ved flere anledninger for å "lade batteriene" litt;)

Du vett, man lærere hele tiden noe nytt. Selv om man leser akkurat det samme tolker man det på forskjellige måter fra gang til gang...

med hilsen
Thomas Kile

Mixix
Mixixs bilde
Avlogget
Ble med: 07.04.2011
Heisann :)

Har brukt 2 dager på hjemmeside videoene dine nå, og er meget fornøyd.. For meg som ikke har html erfaring så har informasjonen hatt en fin balanse med  hva jeg trenger. Lettfattelig og greitt forklart. For oss som starter med blanke ark er det fint åf få forklart sammenhengen og betydningen av selv de enkleste ting. kan f.eks. skrive nøyaktig samme settningen 2 ganger, refresh på browser, og med 2 forskjellige resultater. Vel det vare første dagen. En ting er å skjønne det som blir sagt, synes nesten det er enklere enn å få datan til å gjøre det jeg prøver på av og til. hehe

F.eks. var det ingen selvfølge for meg at;   margin: 10px auto ;        faktisk gav format til topp,sider og bunn. Trodde først det ble bare topp og høyre. (Lurte bare ett par sek dog siden du forklarte det). Sikkert en selvfølge for erfarne kodere, men ikke for en som meg, Stigningen i lærekurven likte jeg også, på 2 dager sitter jeg med en webside, og en kode jeg kan trene på, samt videreutvikle min forståelse av, og ha et utgangspunkt for en veldig enkel hjemmeside start..

Har brukt Notepad++  for html koding og TopStyle Light for css styling, og veldig fornøyd med dem. Har blitt fan av TopStyle, og tenker på å kjøpe fullversjonen. (Light var freeware når jeg lastet den ned fra siden dems for en tid tilbake)

Har bestilt webhotell og domene, så får jeg se hvordan det går.  Er vel ikke mest glad i data, men er jo et kommunikasjonsmiddel for en spredt familie :)

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.