Her får du hjelp til å lage hjemmeside med video. Alle verktøy og programmer vi bruker til å lage webside er gratis.
oppbygging av gjestebok
Heisann, kunne du forklart strukturen til oppbygging av en gjestebok for meg (EDIT: Hjemmeside)?
Har lyst til å prøve å bygge opp en - eller tips om en guide som er litt sånn up-to-date og "verdig".
har satt opp en database med denne tabellen foreløpig:
- id, dato, navn, epost, overskrift, melding
så har jeg naturligvis satt opp en .html-form samt ett script som laster opp input til databasen da. (INSERT INTO...)
Datoen har jeg lagt opp slik:
<input name="date" id="date" type="hidden" value="<?php echo date("y-m-d") ?>" />
Men nå får jeg lastet opp meldiger til databasen. sant. Så er det jo å få hentet disse ut kontinuerlig da.
Noen oppskrift på fremgangsmåte / steg på det?
Gjesteboka du har laget ser fin-fin ut den da. Unnlot å svare med vilje, fordi jeg visste du kom til å klare det på egenhånd. Du kan jo både legge inn og hente ut data fra MySQL ved hjelp av PHP nå, så dette var nok ganske trivielt for deg :)
Du kan lage et eget felt i tabellen for gjestebokinnlegg som heter replyID f.eks., og hvis et gitt gjestebokinnlegg er en reply til et eksisterende så kan du putte IDen til det innlegget som besvares der.
Indendering kan gjøres ved å bruke en class på et element som wrappes rundt svaret. Du kan velge å sette denne på alle elementer med replyID ved hjelp av en if-statement for eksempel :)
PS: Har klart å stumpe røyken nå! :D
Nei, du trenger ikke joine hvis du gjør det slik jeg skrev. Da lagrer du bare IDen til innlegget det svares på i den samme tabellen. Du kan hente ut alle innleggene i én query og sortere dem med PHP.
Eventuelt kan du hente ut alle innleggene som IKKE er svar på andre innlegg, og når du looper gjennom dem kan du se etter innlegg som er svar på hvert enkelt ved å kjøre en ny query. Førstnevnte er mest effektivt though.
Sjekk lengden av feltet med strlen($title), hvis den er 0 (dvs, at det ikke er satt noen tittel) så bruker du substr() på brødteksten for å luke ut x antall tegn fra hovedteksten.

Fikk bygget opp en enkel en da. du kan se den her: GDC - gjestebok. For mannen til søstra til samboeren min (hehee)
Men en ting som kunne vert greit hadde vert å kunne svare på hverandres innlegg. Noe slik som her. At man kan klikke på svar, og så legger innlegget seg en smule indentert rett under det aktuelle innlegget.
Hvordan må noe slikt settet opp i en database?
Mye relasjonstabeller eller?
med hilsen
Thomas Kile