Opprette eget webhotell?

Kristian
Kristians bilde
Avlogget
Ble med: 27.01.2011

Hei, jeg har vurdert og sette opp mitt egent webhotell en god stund nå.. Men er det noe viktig jeg burde ha med om jeg skulle lage et webhotell? Og hva som er lovelig osv.. En server har jeg fra før av så det trenger jeg ikke.. Og hvordan lager jeg som man kan registrere seg med .com osv?

tenk deg at du kunne leve men ikke ville.

dahlslett
dahlsletts bilde
Avlogget
Ble med: 09.04.2011
Hei, Det er veldig mange ting

Hei,

Det er veldig mange ting man må tenkte på når man skal starte i bransjen. For det første vil jeg bare nevne at bransjen er veldig hard. Det er mange om beinet, og man må ha volum før man tjener penger. Har jobbet med webhotell i 12 år nå, og min erfaring er at før man har en hel årslønn til en person må man omsette for nesten en million.

Så det praktiske. Du trenger en god server og gode rutiner. Linux hosting er ofte det billigste. Jeg er ingen tekniker, men jeg vil anbefale deg å se litt på directadmin.com som er et veldig greit kontrollpanel. Alternativet er cpanel.net. Da får du en nesten fisk ferdig server, men ikke glem at den trenger vedlikehold, oppdateringer etc.

Du må ha en partner med en registrar for å kunne registere domenenavn. Domeneshop her i Norge er kanskje den enkleste å bruke. Da får du norsk support.

Du må også ha en plass å hoste utstyr. Selv er vi lokalisert på Verizon i Oslo. Om du ikke ønsker å drifte maskinvare er serverleie en smart løsning. Du kan også finne noen leverandører som drifter systemet for deg for litt ekstra penger. Har selv levert noen slike løsninger.

Med andre ord, mye og sette seg inn i, men man må ikke gi opp av den grunn.

Regn med mye jobb og lite fritid. Kundene forlanger å få tak i deg også hvis noe ikke virker. Er du alene blir det en 24/7 vakt for deg 

Håper det var litt til hjelp.

Mvh,

Håvard Dahlslett

-- 

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.