Oppsett av lite enkelt forum?

Tante grønn
Tante grønns bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 07.03.2012

Hei :)

Jeg holder på å lage en nettside, og ønsker at det skal være mulighet til et forum der også. Selve forumet trenger ikke være så avansert og mye dilldall.

Det som er ar at jeg ønsker at forumsdelen skal være en del av nettsiden, ha samme design øverst med logo og menyknapper som de andre sidene.

Har brukt dreamweaver til å lage nettsiden og har en fast template som er som en mal og forskjellige innhold elles.

Hva finnes av ferdig varianter eller muligheter for dette?

De andre sidene er html, så da må det vell gjøres en side om til php...

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Enkelt forum for lite nettsted

Hei og velkommen.

Hvis du skal ha forum, så forutsettes det at man bruker en eller annen form for dynamisk scriptspråk. PHP er nok ett av de mest vanlige. Det mest kjente open source foraet er phpBB3. Spørsmålet er om dette vil være overkill til ditt forbruk..

Det finnes óg gratistjenester som tilbyr noe enklere fora, men da blir det som oftest liggende på en annen server, og folk som besøker foraet ditt må bevege seg vekk fra selve siden. Det fremstår kanskje som litt uprofesjonelt, selv om man har mulighet for å «brande» det.

miniBB – et lite, enkelt og stabilt forum

Dette er kanskje et noe mer akseptert alternativ? Du kan lese mer om og laste ned miniBB her. Jeg har aldri hatt noen befatning med det, men på siden deres står det blant annet at

miniBB® is a standalone, open source program for building your own Internet forum, and it's free to download. If you want a lite, simple and stable message board attached to your existing website at the very high integration level, which may include the full customization of the layout to the look of your website, or even synchronizing with the existing membership system, you've just came across to the best forum solution for such purpose available worldwide.

Så det kan se ut til at dette er noe i din gate. Har som sagt ikke hatt befatning med det selv, så jeg kan ikke si hvorvidt det holder hva det lover.

Vi kan jo prøve å eksperimentere litt med det?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Tusen takk for donasjonen

Tusen hjertlig takk for donasjonen, det må jeg si. Stjerne gitt! :D De skal gå til innkjøp av nytt batteri til laptopen min (fra eBay), for det jeg har nå har tatt kvelden så den må stå tilkoblet hele tiden.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
miniBB ser ut til å være et fora for deg

Hei igjen, jeg har lekt litt rundt med miniBB nå, og det ser ut til at dette er et forum som passer ypperlig til det du trenger. Det er lite, lett og fint. Det krever som du nevner PHP og MySQL. Forumet har endel tillegg som kan være nyttige for utvidet funksjonalitet, og i tillegg har det en norsk oversettelse.

For å installere tittet jeg på denne utenlandske videoen. Det er rimelig rett frem. Du redigerer filen «setup_options.php» med database-detaljer, samt login for administratoren i forumet. Se videoen selv.

Her ser du et eksempel på hvordan et forum med miniBB kan se ut.

Du får si fra om du trenger hjelp. :)

Tante grønn
Tante grønns bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 07.03.2012
 hmm.... Tror jeg uansett må

hmm....

Tror jeg uansett må ha noen til å hjelpe meg til å sette opp et forum på nettsiden min, tror jeg.

Når jeg ser på de Tutoriol på youtube for eksempel så finner jeg kun videoer på hvordan sette opp et forum uten at de tar en eksisterende nettside som utgangspunkt, men bygger på forum-malen på et vis.

Jeg har et eget design på nettsiden som jeg ikke ønsker det skal bryte ut av, eller få følelsen av at en går ut av nettsiden og inn på et forum, har egen Menu Bar og logo øverst på siden som jeg ønsker skal være slik.

Skjønner du/dere hva jeg mener?  Er ganske forvirret i forhold til valgene av programmer til slikt siden kunskapen rundt dette er meget begrenset.

Og tenker litt slik at om det blir få som bruker forumet eller mange så er det på et vis best å ha et "forum-oppsett" en kan stole på 99% når det først skal kodes ;) 

(supert, du satt pris på donasjonen :D, da var det riktig prioritert av meg!)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Om å utvikle themes til fora og andre publiseringsverktøy

Ja, jeg skjønner veldig godt hva du mener. Du vil ha samme layout og sammenheng på den eksisterende siden og et eventuelt fora. Kan du kode CSS og HTML eller?

Grunnen til at jeg spør, er fordi de fleste open source løsninger lagrer layout i et eget system de gjerne kaller theme, style, template o.l. Det finnes mange plasser hvor man kan laste ned gratis og betalte themes, men problemet blir jo selvfølgelig at et gratis eller ferdiglaget theme ikke vil stå i stil med det eksisterende designet. Skal man ha skreddersøm, så må man hyre inn en person som allerede har erfaring (jeg er dessverre ikke veldig kompetent på den fronten. Jeg er mer en koder enn en designer) eller gjøre jobben selv.

For å lage et theme så krever det at du setter deg skikkelig godt inn i den løsningen du velger. phpBB3 er meget bra, men for å endre layout så kreves det nok en god del lesing og navigering før du vil klare å produsere et template. Det kommer selvfølgelig helt ann på kunnskapene dine og hvor fort du tar ting, men det er ingen enkel sak, dessverre.

Men det finnes et lite lys i tunnelen Det mange pleier å gjøre er å laste ned et fundament, dette er et template som er ganske strippet og tomt. Deretter jobber de for å få det til å se mest mulig passende ut. Jeg har gjort det før selv, og det er en langsommelig prosess som går fremover med museskritt. Mesteparten av tiden sitter man å lurer på hvilken fil man må åpne for å få endret et eller annet element. Du kan nesten si det blir litt som å lete etter nåla i høystakken.

Dette er grunnen til at man må sette seg skikkelig inn i hvordan et template er bygget opp før man gir seg i kast med det. De er ofte ganske logisk lagt opp, så når man først forstår hvordan templatet er bygget opp, så er det enklere å finne frem til de elementene du vil endre på.

Det koker ned til tid og interesse. Du kan jo prøve selv, men da må du først bestemme deg for hvilket forum du kan tenke deg. miniBB er jo ganske strippet i utgangspunktet, så det bør være mulig å kunne redigere det så det passer på siden din. phpBB3 har vel noen strippede themes de også. Og hvis du forventer at foraet ditt kan bli stort, så bør du nok muligens satse på noe annet enn miniBB.

Husk at du må bare spørre så mye du hæler.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.