Oversett brukergrensesnittet i Drupal

Olee
Olees bilde
Avlogget
Ble med: 07.01.2012

Hei.

Jeg har nå prøvd flere ganger dette med å oversette fra Engelsk til Norsk med bruk av "Oversett brukergrensesnitt" uten at jeg får det til å fungere. Er det ikke slik at ord jeg oversetter blir oversatt på min hjemmeside eller har jeg misforstått?

Det jeg gjør er at jeg går til søk og skriver inn under strengen inneholder, og søker etter etter ord og settninger som jeg vil oversette, så trykker jeg på rediger og oversetter det til norsk og lagrer oversettelser, skal det jeg har på min hjemmeside bli oversatt da (men det gjør det ikke)?

Mvh Olee

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Oversette brukergrensesnittet

Olee skrev:

Er det ikke slik at ord jeg oversetter blir oversatt på min hjemmeside eller har jeg misforstått?

Jo, det er slik det skal fungere.

Det jeg gjør er at jeg går til søk og skriver inn under strengen inneholder, og søker etter etter ord og settninger som jeg vil oversette, så trykker jeg på rediger og oversetter det til norsk og lagrer oversettelser, skal det jeg har på min hjemmeside bli oversatt da (men det gjør det ikke)?

Dette er merkelig, for prosessen høres riktig ut. Hva er det du prøver å oversette?

I din tidligere tråd «norsk språkfiler drupal 6.23 og drupal 6.24» forsøker du å oversette "Story" til "Artikkel" under opprette nytt innhold. Jeg ser selv at akkurat denne oversettelsen er umulig. Er det kun denne oversettelsen du plages av, eller er det flere?

Når det gjelder å oversette fra "Story" til "Artikkel" og "Page" til "Nettside" under opprettelse av nytt innhold, så kan det se ut som om det er en bug i kildekoden til Drupal-versjon 6.24 og over. Det er slik på versjon 6.25 også.

Er det flere eksempler du har? Så kan jeg eventuelt prøve å finne ut av det.

Olee
Olees bilde
Avlogget
Oversette brukergrensesnitte

Hei.

Ja det gjelder også "Forecast from yr.no" som jeg har innstalert ved å legge inn drupalmodulen yr værdata på min hjemmeside. I den er det en god blanding av Engelsk og Norsk, som jeg også har prøvd å oversette uten resultat.

Været på min hjemmeside blir for seere en blanding av Engelsk og Norsk og det virker jo ikke proff:)

Mvh Olee

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Om å oversette strenger

Ja, jeg skjønner godt at det ser uprofesjonellt og rart ut. Jeg installerte modulen du sikter til, og da så det slik ut når jeg satt opp «Weather forcast» fra yr.

Værvarsel fra yr på engelsk

Jeg gikk så til domene.com/admin/build/translate/search og oversatte strengene på denne måten:

• søk «precipitation»; oversatt fra «@value @unit precipitation» til «@value @unit nedbør»
  • søk «Preassure»; oversatt fra «Pressure: @value @unit» til «Trykk: @value @unit»

og så videre. Min teknikk går ut på at jeg prøver å finne ett eller et par unike ord i setningen. Deretter oversetter jeg den strengen som er riktig.

Sluttresultatet ble som følger:

Værvarsel fra yr på norsk

Jeg hadde ikke giddet å oversette mer enn det brukerne ser. At det går litt om hverandre i kontrollpanelet er vel ikke så viktig, eller?

Olee
Olees bilde
Avlogget
Topp, da er jeg i full gang

Topp, da er jeg i full gang igjen. Måtte bare, som du skriver "finne ett eller et par unike ord i setningen" og lete litt ekstra og ikke oversette det første man finner:) Så får jeg se hvordan det blir.

Takk for hjelpen..så lenge

Mvh Olee

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Oversett brukergrensesnittet i Drupal

Jeg har nå skrevet en noe mer omfattende guide om automatiske oversettelser av moduler og brukergrensesnitt i Drupal. Tenkte denne var av interesse for deg. smil

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.