.php-kontakt-form m/valideringsfunksjon

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009

Ja, da er det å tide å få opp ett skikkelig "kontakt oss" skjema og ikke bare en mailto:-link.

Tenker at skjemaet må ha emne-valgfunksjon, Navn, E-post, og ett meldingsfelt. Prøver å skrive litt utfyllende hva jeg ønsker her, så litt langt innlegg...

Valideringsfunksjonen

Mulig dette blir noe om-hvis-så-hva opplegg dette, men...

Navn og e-post er naturligvis ALLTID påkrevd. Det må undersøkes at det er riktig epost format, Det må undersøkes at det er både for og etternavn som legges inn. (Dette kan kanskje fikses med at det må skrives 2 separate ord)

• Hvis ett emne er valgt, så kreves det ikke at brukeren skriver noe i meldingsfeltet. (evt. kommentar til valget)
  • Hvis ikke ett emne er valgt, ja så kreves det at man skrive noe i meldingsfeltet.

Grunnen til dette:

emnevelgeren skal linke til ett auto-responder opplegg. (er ett ønske)

<overskrift>Hva kan vi hjelpe deg med</overskrift>

#0 - "Velg ett alternativ, eller skriv en egen melding"

#1 - Avtal uforpliktende møte = melding: "skriv gjerne inn ytterligere kontaktinfo/bosted i meldingsfeltet" samt at vi får en epost om henvendelsen og at det blir sendt ut en bekreftelse til brukeren om at vi har mottatt henvendelsen.

#2 - Bli Amway forretningseier = Kun epost biten i #1

#3 - Bli kunde  = samme som #2.

#4 - Bli medlem = melding: "dette valget anbefales for selvstendige næringsdrivende som kan dra nytte av våre produkter i større volum. Skriv gjerne inn i meldingsfeltet hvilket produktområdet" samt samme som i #2

#5 - Produktinformasjon = man mottar epost m/ en PDF-fil eller lignende med ytterligere produktinfo. Mulig man kan skrittet hakket lenger og ha check-box'er med produktkategorier (alle - hjemmet, velvære, skjønnhet)? Basert på valgene, så inkluderes aktuelle PDF-filer i kun en mail.

Blir dette for mye/tungvindt? Det ser kansje mye ut i skrift, men mener selv at det ikke er for mye/tungvindt for brukeren... 

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Tilbakemelding på epost og kontaktskjema

Sikker på at du vil ha et så "tunggrodd" system, og ikke bare et hvor folk tar kontakt, slik at du kan ta det videre selv derfra da? Selv sverger jeg til å bruke så få felter som mulig, fordi det skal være lettest mulig å ta kontakt. En intrikat system kan fort vende brukeren vekk, og dermed taper man muligheten for kontakt.

Min anbefaling er navn, epost og et input for tekst, altså ikke noe emnefelt. Dette gjør skjemaet enkelt og greit å poste til, og krever ikke lesing for å forstå hva man vil.

Det første jeg reagerer på er at du ønsker både fornavn og etternavn. De som ønsker å tilkjennegi seg ved fullt navn kan jo gjøre det, mens de som bare vil presenerer seg ved fornavn får lov til det. Desto flere errorer en bruker møter på, desto mindre er sannsynligheten for kontakt.

Validering av epost går greit, til dette bruker man såkalte regular expressions. Kan hjelpe deg med det når den tid kommer.

En fellesnevner for de fleste som samler inn kontaktinformasjon fra folk er gjerne at de spør om navn og epost, slik at de kan sende ytterligere informasjon og så videre til brukerne. Tenkte jeg skulle sette opp et slikt nyhetsbrev her, slik at jeg kan formidle nyheter om nye ting på siden o.l.

Jeg forstår at prosjektet ditt skal ha mulighet for sending av mer enn bare navn og epost, så modellen jeg skisserer ovenfor er kanskje ikke relevant for deg.

Uansett, tenk nøye gjennom hvordan du angriper dette. Sett deg i brukerens sko, og tenk gjennom hvordan du pleier å reagere på lange kontaktskjemaer o.l.

Skal hjelpe deg uansett hvordan du velger å angripe det, dette var mer ment som mitt syn på løsningen du skisserer ovenfor. :)

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Hmmm, ser hva du mener... Det

Hmmm, ser hva du mener... Det med for- og etternavn er ikke alfa-omega da.

Ser for meg at når man skal ta kontakt, så er kan det være kjekkt og få "tips" til hva man skal skrive i meldingsfeltet.

Det å velge ett alternativ er jo ikke uvanlig at man må inne på sider...

----------

> Man kommer inn på "kontakt"-siden.

>> velger ett av alternativene

>>> legger inn navn og epost

>>>> skriver en beskjed/melding/kommentar til valget sitt...

>>>>> klikker submit...

---------------------

Det som er med alternativer, fra mitt synspunkt, er at man leder brukeren til å skrive noe relevant. Altså, noe jeg ønsker.

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Interaktivt epostskjema på kontaktside

Ok, så du velger å forfølge den første skissen du hadde, respektert. Da får vi begynne å snakke om hvordan du vil gjøre det.

Valg og alternativer i form

Hvilken metode vil du bruke for å gi brukeren valg? Man skal vel i første rekke kun velge ett alternativ i dette tilfellet, så select eller radiobutton er vel veien å gå.

Hjelpemeldingene

Meldingene som kommer på bakgrunn av alternativene som velges, hvordan skal de komme? Ønsker du å bruke jQuery for å vise dem automatisk? Merk at bruk av jQuery vil forutsette at brukeren har aktivert JavaScript i nettleseren sin. Kjedelig, men slik er det altså.

Brukerne som ikke har aktivert JS, vil dermed ikke få opp meldingene på bakgrunn av alternativet de har valgt. En måte å omgå dette på er (1) å ikke gi noen hjelperåd, (2) å gi alle meldingene, men skjule disse for brukere med JS.

Du må også bestemme hvor disse meldingene skal dukke opp, f.eks. i en div over skjemaet el.l.

Checkboxer for produktkategorier

Hvis du skal bruke checkboxer for produktkategorier, så må disse vises for alle alternativer til brukere som ikke har aktivert JS, mens man kan skjule dem inntil alternativet som har med dem å gjøre velges.

Veien videre mot interaktivt epostskjema

Du begynner selvsagt med å bygge form og inputs, så kan vi begynne å konstruere hva som skal vises og ikke vises ved hjelp av jQuery basert på hvilke elementer som velges.

Til slutt koder vi PHP-scriptet som skal ta seg av sendingen av epost, med og uten vedlegg og så videre.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
det med hjelpenotater er ikke

det med hjelpenotater er ikke så viktig da... prøve å gjøre det så minimalistisk som mulig...

Tenkte bare å sette opp formen på venstre side, samt litt kjapp info på høyre side...

Altså:

Du kan velge ett alternativ i "hva kan vi hjelpe deg med?"-menyen for at vi skal kunne hjelpe deg på best mulig måte. Fyll inn ditt fulle navn, epost samt en melding til oss, om ønskelig, og klikk på send." noe slikt.

med hilsen
Thomas Kile

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Lastet opp

Har lagt opp formen - her - Noe i den duren jeg har i tankene...

Valideringen jeg ønsker:

• At feltene er fyllt ut: Navn = ren tekst  |  Epost = inneholder @ og slutter med .no .com .net etc.

Problem:

Den jQuery'en, som fjerner tekst ved klikk, slår også inn på "kontakt oss"-formen. Det kan bli tungvindt for brukeren da...

• hvordan unngår jeg dette?

Andre ønsker:

Basert på emne-valgene, så ønsker jeg forskjellige, autogenererte tilbakemeldinger til brukeren...

Altså, velger de produktinfo, ja så sendes det ut en e-post med en pdf-fil med diverse produktinfo...

velger de at de ønsker å bli ABO, ja så sendes det ut ett skjema hvor de må fylle inn ytterligere informasjon og sende tilbake...

Samme gjelder kunde.

Og, andre meldinger ved andre alternativer...

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Sende epost med PHP og epostmaler

Har vært veldig opptatt i dag, og nå har jeg vel vært oppe i 50 timer snart, så er helt seig i hjernen her, kjennes ut som 5 i promille... Har dette å meddele før jeg køyer:

Jeg skal oppdatere jQuery-filene slik at de ikke sletter innholdet i input på kontaktskjemaet ditt. Kommer tilbake hit og sier ifra når det er gjort.

Epost-maler med tokens

Det jeg ville begynt med var å lage malene som skal sendes til kunde. Hvis du bruker tokens i teksten din, type {_NAVN_}, så kan vi bytte ut dem med det faktiske navnet som personen skriver inn. Da blir eposten mye mer personlig, og det pleier å være virkningsfullt. Mailmalene dine kan du lagre i txt-dokumenter eller lage database.

Du må også velge om du vil formatere teksten med HTML eller ikke. Selv hopper jeg glatt over alle eposter med HTML-formatering. Det ser fint ut, bevares men det blir "reklameaktig".

Skisser opp hva som skal skje i PHP

Det kan være greit å skissere opp hva som skal skje i PHP. Du kan jo det meste mht if, elseif og else-statements osv.

Vi begynner enkelt her. Når det gjelder å sende epost med PHP så kan du opprette en egen tråd, så kan vi snakke om det der. Det er et veldig generelt spørsmål som mange kanskje ønsker å lære seg.

Hvis du lærer å sende epost først, så bygger du på med attachments etterhvert (da blir det nemlig verre) via forskjellig logikk i scriptet ditt.

Da venter jeg på at du har laget de malene, samt. at du har laget en tråd om hvordan man sender email med PHP, hehe. Natta!

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.