Presentasjon på hjemmeside

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009

Hvordan kan jeg legge opp en presentasjon på hjemmesiden?

Saken er den at jeg har en powerpoint-presentasjon. Det er jo naturligvis mulig å laste den opp på webhotellet og la brukere laste den ned.

Men det jeg har i tankene er en løsning som lar brukeren laste den inn som en .html side eller lignende.

Intensjonen min er å kunne holde en fremvisning over telefon, så slipper jeg å ta lange unødvendige turer hvis interessen ikke er tilstedet.

Her er fremgangsmetoden i mitt hode:

Over telefon:

• Bruker får en link til presentasjonen av meg
  • De må logge inn (navn og epost så jeg kan følge dem opp i etterkant samt ett statisk passord de får av meg)
  • Fremvisningen starter direkte i nettleseren deres
  • Når de er ferdig (siste lysbilde/html-side) videresendes de til ett lite informasjonsområde hvor de kan lese litt på egenhånd om de har tid/interessen er der.

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Kompabilitet for PowerPoint på hjemmesider

Heisann hoppsann Thomas. Dette høres ut som en god plan, og mye av det antar jeg at du klarer å implementere selv? Du har jo allerede lært en god del om sessions, samt. sql og php sammen fra dine tidligere tråder, så implementasjon av login for dette systemet klarer du kanskje selv eller?

Kompatibibilitet for PowerPoint

Se for deg at du sitter på telefonen med en potensiell kunde, han logger inn og alt er klart. Plutselig utbryter han: "Nei, jeg får ikke opp presentasjonen" - en kjedelig situasjon å komme i når man forsøker å selge noe.

Problemet med måten du skisserer er at implementasjon/visning av powerpoint-presentasjoner forutsetter at vedkommende har en leser for å se ppt-filene. Dessverre er det ikke alle som har dette.

Hvordan få bedre accessibility for powerpoint-presentasjoner på websider

Du vil naturligvis at flest mulig skal kunne se presentasjonen din uten å måtte installere masse addons osv. Det heldige er at de fleste allerede har Flash installert, og de blir stadig flere pga sider som YouTube.

Mitt råd er at du konverterer PPT-presentasjonen din til Flash og embedder flash-objektet på websiden. Prøv å Google etter PowerPoint to Flash for å finne en applikasjon som konverterer fra ppt til flash.

Embedde Flash på hjemmesiden

<object enableJSURL="false" enableHREF="false" saveEmbedTags="true" allowScriptAccess="never" allownetworking="internal" type="application/x-shockwave-flash" data="_URL TIL FLASH FILEN_" height="HØYDE I PX" width="BREDDE I PX" align="middle">
  <param name="movie" value="_URL TIL FLASH FILEN_" />
  <param name="allownetworking" value="internal" />
  <param name="allowScriptAccess" value="never" />
  <param name="enableJSURL" value="false" />
  <param name="enableHREF" value="false" />
  <param name="saveEmbedTags" value="true" />
</object>

En idé til ettertanke, video og PowerPoint-presentasjon

Jeg forstår at du gjerne vil ha telefonkontakt med leaden din, men det kan også være nyttig å vurdere video synkronisert med en powerpoint. På den måten ser de både deg og presentasjonen. Dermed fyller du både kravet til de som tar til seg informasjon best ved å høre, se og lese (de tre forskjellige formene for å ta inn informasjon).

For de av oss som har lekt finansakrobater på børsen har vi sett slicke presentasjoner under generalforsamlinger. Denne måten å presentere på er brukt av de største selskapene og det har sin grunn. :)

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Flash er ett godt alternativ

Flash er ett godt alternativ da.

Satt å tenkte litt på GIF-animerte bildefiler pr. .html/.php side jeg.

Men skal sjekke opp i hvordan jeg kan få til en flash presentasjon. Mer fleksibilitet.

Alternativt går det jo med PDF filer da, som alternativ fremvisning om noe skulle gå galt.

Kjenner du til hvordan man åpner PDF rett i nettleseren isteden for å måtte laste den ned på maskina?

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
PDF, flash, gif eller HTML-dokumenter for presentasjon

Gif synes jeg ikke er noen god idé, da er det bedre å bare lage den samme presentasjonen i HTML som du har laget i PowerPoint, og heller ha "neste side" og "forrige side"-navigasjon som folk kan trykke på mens du snakker med dem på telefon. Synes faktisk det er smartere enn å åpne PDF i nettleseren også. (PDF krever mye minne, og vi har alle fått krasjet nettleserne våre når vi har åpnet PDF-dokumenter).

Man trenger ikke noe for å åpne PDF-filer rett i nettleseren, foruten støtte for PDF da. Det finnes jo saker man kan bruke for å embedde PDF direkte i HTML-kodene på websiden, er det noe du vil gjøre?

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Video og ppt

Kunne fu forklart nærmere hva du mener nærmere (detalj)?

Når jeg viser presentasjonen, eller når de ser presentasjonen, så logger jeg meg inn. Slik at de kan se både meg og presentasjonen live?

Altså, når presentasjonen vises, så aktiveres webkameraet mitt eller noe?

For det er viktig for meg å holde en live samtale/presentasjon, ikke ett opptak...

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Webcasting

Måten jeg skisserte ovenfor var ment som opptak, ja, men selvfølgelig er det mulig å streame live også. For å få til dette ville jeg researchet streaming av live presentasjon først, kanskje det finnes enkel software som gjør dette for deg. Evt. må du finne software som bare streamer webcammet ditt og at presentasjonen styres av deg ved hjelp av en eller annen form for backendløsning.

Det vil nok være enklest å finne software som både streamer video og styrer hva som skal vises i presentasjonen. Kan godt hjelpe deg med å finne slik software, da det kan være interessant å drive egne webcasts selv. :)

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
CommuniKate

Vi har et egetutviklet kommunikasjonssystem som er meget avansert. Det er utviklet for oss som er Amway forretningseier da...

EDIT: Tok feil, det er ett universielt kommunikasjonssystem...

Det heter CommuniKate... www.katebww.com/videos.aspx

Det har igrunnen alt. Men mitt behov er ikke såpass sterkt enda...

Videoen som heter "Conferencing" forteller litt om hvordan man kan sette opp en konferanse eller møte blandt annet.

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Tusen takk for tipset

Okey, takker for tipset, skal titte på dette nå :) Så du går for PowerPoint til Flash og embedding av Flash på websiden og tale over telefonen da, antar jeg? Var jo ikke noe spørsmål i den siste posten din, hehe.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ikke kommet til noen

Ikke kommet til noen avgjørelse enda... Men ser på det i morgen tidlig... Må få klargjort en løsning i løpet av helgen uansett, så bli endel studering i morgen og søndag...

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Sluttord og tips for presentasjon

Okey, du må gjerne dele med deg, siden jeg er interessert i problemstillingen. Må si det hadde vært veldig stilig om du hadde kjørt videostreaming ved siden av presentasjon, det er jo utvilsomt veldig profesjonell måte å gjøre det på. Hvis du skal kjøre presentasjon på web og snakking over telefon så ville jeg brukt flashmetoden eller laget presentasjonen i HTML på det passordbeskyttede området. Sistnevnte krever jo ingenting ekstra, så da er du sikker på at folk får sett det uten problemer med kompabilitet.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Remote control

Kjenner du til remote-controll? Altså, se for deg følgende:

• Bruker logger seg inn ved å legge inn sitt navn etc. sant. Når bruker er logget inn, får jeg det opp i en liste over innloggede på min admin-side.
  • Presentasjonen er startet og første side av presentasjonen er nå på skjermen til brukeren.
  • Jeg sier at; "nå kan du bare lene deg tilbake å følge med".
  • Så navigerer jeg fra side til side for brukeren.

Kjenner du til en slik løsning?

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Bestemme hva som skal vises i presentasjon

Jeg kjenner ikke til en slik løsning (men mulig det finnes). Problemstillingen er så interessant at jeg kanskje vil forsøke å løse den senere. Jeg ser for meg en løsning som dette.

1. Man lager en presentasjon i HTML og CSS
  2. Man lagrer presentasjonen i databasen
  3. En klient kommer inn på siden og ser forsiden på presentasjonen
  4. Klienten poller hele tiden et XML-feed (el.l) med switcher for hvilken side av presentasjonen som skal vises
  5. Når man som admin setter hvilken presentasjonsside som skal vises, lastes den automatisk inn på klientsiden

Tenker på det, og dette kan fort bli mye jobb (f.eks. hvis man skal kunne velge mellom forskjellige presentasjoner, legge inn nye presentasjoner, redigere presentasjoner) Hvis jeg finner tiden til å løse det, så skal jeg gi deg URL til eksempel.

Remote - Client Schema

Dette er en ganske omfattende greie å gjøre, og det er enklere å bare kjøre en screencast, dvs. streame video av presentasjonen. Men - klart det er smoothere å gjøre det som outlinet ovenfor.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Det blir på en måte som en

Det blir på en måte som en liveupdate av webområdet da... Når jeg som admin sitter i telefonen og snakker med klienten, så laster jeg opp/bytter siden som klienten ser på samt oppdaterer den... Bare mye styr... Artig å sitte å fikle med..

men i første omgang så blir det til at klienten selv må klikke på "neste" etterhvert som jeg ber Dem om det.

Blir en nok .html-basert presentasjon i første omgang... Da vil det være kompatibelt for alle...

Så legger jeg opp så de kan laste ned en powerpoint presentasjon om ønskelig til de som har Office...

jobber videre med det i morgen. Ble litt design-avsporing (endelig design)

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Mye bedre webdesign!

Jepp, det blir slik. Ganske stilig egentlig. Kunne jo nesten vært en egen betalingstjeneste for folk. F.eks. slik: Man lager et system hvor folk kan registrere seg, lage presentasjoner og så vise disse til publikum via web. Men det er vel gjort før som så altfor mye annet :)

Holder med deg i at du heller vil bruke tiden din på noe litt mer konstruktivt. Å bygge slike løsninger er heller noe man kan gjøre på si for å forbedre ting etterhvert. Jeg har trua på Kaizen-metoden, en utolig fin strategi. :)

Webdesign

Ser nå at du virkelig har kommet deg Thomas, det designet er myyye bedre enn de to foregående versjonene. Det ser bra ut selvom det er litt personlig (fonten i bildet øverst i høyre hjørne gir preg personlighet). Kjempebra, det mener jeg. Du får hammre videre på den logoen din også, *fnis*.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.