problem med å installere drupal

Jokke78
Jokke78s bilde
Avlogget
Ble med: 15.09.2011

I instruksjonsvideoen for å intallere drupal stopper det opp når jeg skal skrive inn domenenavnet i adressefeltet til firefox.

Problemet består i at jeg har en hjemmeside som heter det samme, men ligger på en annen host. Det som skjer er at denne hjemmesiden dukker opp istedet for skjermbildet til drupalinstalleringen.

Må den andre siden fjernes først, eller er det noen triks som gjør at jeg kan omgå dette problemet

mvh Jokke78

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Installering av drupal over eksisterende hjemmeside

Det kommer litt ann på hva du mener. Slik jeg forstår det, mener du at:

1. Du har overført alle drupal-filene til webroten din
  2. Du går inn på domene.com
  3. Du ser den gamle hjemmesiden din

Grunnen til at du ser den gamle hjemmesiden, er helt sikkert fordi den er lagret i et html-dokument, f.eks. indeks.html eller indeks.htm, mens webserveren din gir html-dokumenter forrang foran php-dokumenter, som Drupal baseres på.

En måte å omgå dette på, er å gå inn via FTP og endre navnet på index-filen til den gamle hjemmesiden din til f.eks. index2.html eller index2.htm.

Deretter går du inn på domenet igjen. Da skal drupalinstallasjonen starte.

Før du gjør dette, lurer jeg på hvorfor du både har den gamle hjemmesiden i tillegg til Drupal installert på webhotellet ditt? Hvis du kun skal leke litt med drupal, så burde du heller opprette en egen katalog til denne, f.eks. "domene.com/test/, og legge alle drupalfilene i katalogen "test". Da starter drupalinstallasjonen når du går inn på domene.com/test/ med nettleseren.

Jokke78
Jokke78s bilde
Avlogget
Først, tusen takk for svar.

Først, tusen takk for svar. Det var nyttig og oppklarende.

Så til ditt spørsmål: Den gamle hjemmesiden ligger på et annet webhotell med et annet hjemmesideverktøy. Vi ønkser å avvikle dette og gå over til bluehost (og drupal), men ha den gamle siden liggende ute til den nye er klar for publisering. Bluehost har vi hatt siden siden før den gamle siden ble laget, og dermed så har har domenetnavnet vårt ligget der også. Men jeg skjønner på deg at jeg kan lage en ny domenekatalog i bluehost mens jeg lager den nye siden, og så flytte den over til den andre (riktige) katalogen i Bluehost senere? Det er her det skorter på min kunnskap om hvordan denne verden fungerer. Er denne opreasjonen (oppretting av katalog og flytting av side til riktig katalog senere) en enkel affære (denne katalog-prosessen har jeg ikke vært med på tidligere nemlig)?

Jeg tar gjerne imot litt instruksjoner, hvis du har anledning.

mange takk

mvh

Joachim

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Hjemmesidegenerator og flytting av hjemmeside til Bluehost

Hoppeti hei

Ok, da tror jeg at jeg forstår hva du mener litt bedre. Du har domenet registrert hos Bluehost, men dette pekes fra Bluehost til et annet webhotell hvor du har brukt en generator for å opprette hjemmesiden, sant?

Det stemmer at du kan installere drupal utenfor webrooten, og bare flytte den derfra etterpå uten store problemer. Jeg har gjort dette før, f.eks. hvis jeg jobber med en side, og denne ligger på domene.com/beta/, så flytter jeg den bare ut av "beta"-katalogen når jeg skal lansere.

Hvis du oppretter en katalog på webhotellet hos Bluehost, f-eks. "beta", og går til domene.com/beta/, ser du da innholdet i katalogen?

Grunnen til at jeg spør om dette, er fordi jeg ikke er helt sikker på hvordan du har gjort det med domenet i forhold til den gamle hjemmesiden. Har du endret navnetjenere eller pekt det via DNS? Hvis domenet peker til et annet webhotell enn Bluehost sitt, så er det jo ikke rart at du ikke ser innholdet i webroten på webhotellet hos Bluehost når du går inn på domenet.

Prøver å forklare dette så lite komplekst som mulig, men det så ut til at svaret mitt ble verre av å prøve å si det enkelt, hehe... Jeg blir sittende foran pcen i kveld, så jeg skal være kjapp med å svare deg.

Jokke78
Jokke78s bilde
Avlogget
Hei igjen. Neida, det ble

Hei igjen.

Neida, det ble ganske klart og greit. Men jeg kan presisere litt for sikkerhets skyld.

Vi har en hjemmeside liggende ute som heter skolopender.no. Den er parkert hos "servetheworld" og laget med "joomla". Er ikke kjempefornøyd med noen av delene, og i tillegg så er siden moden for en totalrenovering. Derfor ønkser vi og bruke BlueHost og Drupal i stedet nå som vi likevel skal røske opp litt. En gang i tiden kjøpte vi hotellplass på BlueHost, men dette ble ikke brukt. Derfor er vi registrert med skolopender.no på BlueHost også.

Har ikke hatt noe PC-tid i dag, og i kveld må lage middag til noen "skolopendere" som kommer, så jeg får ikke testet forslaget ditt før tidligst i morgen.

Men hvis jeg har skjønt riktig så er det enkleste og endre katalogen i BlueHost fra skolopender.no til skolopender.no/beta, og så fortsette å følge din instruksjonsvideo. Så når den nye skolopendern er ferdig så stenger vi den gamle siden og legger ut den nye uten "beta" bak. ?

Tusen takk for rask og nyttig hjelp.

Jeg er imponert over servicen her.

mvh

JOA

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Hjelp med subdomene hos Bluehost

Hehehe, ok :)

Ai, denne problemstillingen er litt tricky, for det betyr i alle fall at webhotellet hos Bluehost egentlig ikke har et tilknyttet domenenavn (før dere endrer navnetjenerne dit). Greia med Bluehost er at man må ha en primary domain for å akkessere webhotellet fra www (nettleseren).

Jeg er ikke kjent med mulighetene til å peke subdomener hos ServeTheWorld, siden jeg aldri har brukt dem, men domenet ditt er i alle fall knyttet til nameserverne ns1.nameserveren.com, ns2... Mulig dette er navnetjenerne hos STW?

Subdomene hos Bluehost

En mulig løsning som kan fungere er å opprette et subdomene hos Bluehost, og peke f.eks. beta.skolopender.no til dette fra STW under utviklingen. Som sagt har jeg aldri gjort dette fra STW før, så det må du i tilfellet undersøke der.

For å opprette et subdomene hos Bluehost, gjør du følgende:

1. Logg inn hos Bluehost
  2. Inne i cPanel søker du på "Subdomains" og velger denne.
  3. Her oppretter du subdomain, f.eks. "beta", velger "skolopender.no" fra listen til høyre og skriver inn dokumentroot (det jeg kaller "webroot").
  4. Klikk "create"

Hvis dette går – noe jeg er usikker på, siden jeg aldri har opprettet et subdomene på et primary domain hos dem, uten å faktisk ha det domenet på deres navnetjenere – så må du nå peke beta.skolopender.no til IP-adressen du har hos Bluehost, og dette gjøres fra STW.

IP-adressen du skal peke til, finner du i venstre kolonne, når du er logget inn i cPanel hos Bluehost.

Hvis du får til dette, så kan du bruke http://beta.skolopender.no mens du utvikler den nye siden :)

Hjemmesiden er ferdig, og skal flyttes

Når hjemmesiden din hos Bluehost er ferdig, så legger du bare alle drupalfilene som ligger i subdomene-roten inn i "public_html" hos Bluehost. Deretter endrer du navnetjenerne for domenet fra STW til de man har hos Bluehost.

Saken er imidlertid at Bluehost IKKE har mulighet for å være registrar av .no-domene, så du trenger en registrar til dette. Her anbefaler jeg Domeneshop, siden de har god kundeservice og enkelt brukergrensesnitt for administrasjon av domener. Jeg ville altså flyttet domenet mitt dit, hvis jeg måtte flytte det fra eksisterende registrar.

Siden du allerede har kjøpt domene hos noen andre og webhotell hos Bluehost, så er ikke denne guiden om hvordan man bruker .no-domene hos Bluehost helt relevant, men kan fungere godt for å forklare hvordan du kombinerer domeneshop med bluehost, hvis du velger å gjøre det.

Final thoughs: Skjønner hvis dette er mye å ta innover seg. Det beste er å kun fokusere på å få opprettet subdomenet og pekt dette først. Hvis løsningen ovenfor ikke fungerer, eller det er noe som er uklart, så skrik ut. Da fordyper jeg meg ytterligere i jussens verden, men det var deilig med et avbrekk fra paragrafer, hehehe.

Jokke78
Jokke78s bilde
Avlogget
Hei Takk for svar. Jeg er

Hei

Takk for svar. Jeg er tilbake på hjemmesidesporet etter noen dager med betalt arbeid :)

i cPanel i BlueHost står det under "stats" at "main domain" er skolopender.no. Kan det likevel være slik at

1. webhotellet hos Bluehost egentlig ikke har et tilknyttet domenenavn?

Det ligger vel litt i kortene at det kan være slik :)

1. "Hvis dette går – noe jeg er usikker på, siden jeg aldri har opprettet et
  2. subdomene på et primary domain hos dem, uten å faktisk ha det domenet
  3. på deres navnetjenere"

Ja, det gikk. BlueHost lagde et subdomene

1. "så må du nå peke beta.skolopender.no til
  2. IP-adressen du har hos Bluehost, og dette gjøres fra STW."

IP-adressen er det tallet som ser slik ut - xx.xxx.xxx.xx - ikke sant?

Så sliter jeg litt med å skjønne resten. Det kan ha med min forståelse av å "peke". Hvordan er STW knyttet til to størrelser som ligger hos BlueHost?

De drupal-filene som jeg alt har flyttet til skolopender.no - må jeg legge dem inn på nytt i subdomenet, eller ligger de slik som de skal?

mvh

JOA

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.