Problemer med installasjon av Drupal

24 svar [Siste innlegg]
Selvikvåg
Selvikvågs bilde
Avlogget
Ble med: 07.01.2010

Denne tråden er gammel og ikke lenger relevant! Installasjonsprosessen for Drupal CMS har endret seg, og den nye videoen om hvordan man installerer Drupal, kan ses her. Lag en ny tråd hvis du har problemer. / Hjemmeside.org

Hei,

Jeg prøver å installere drupal etter videoen på hjemmeside.org. Supergod hjelp. Jeg har fulgt alle stegene, men da jeg kommer til selve instalasjonen av drupel går noe galt: 

Jeg kommer frem til alternativet om jeg vil ha norsk eller engelsk instalasjon. Jeg velger norsk, men det starter ikke instalasjonen slik den gjør i din video. Jeg kommer inn på "sett opp database".

Jeg legger her inn dataene og trykker "lagre og fortsett". Da skjer følgende, og jeg får opp denne meldingen:

"Warning: fopen(./sites/default/default.settings.php) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home1/petterbe/public_html/petter/includes/install.inc on line 188

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home1/petterbe/public_html/petter/includes/install.inc:188) in /home1/petterbe/public_html/petter/includes/install.incon line 618"

Vet du hva jeg kan ha gjort feil? Jeg bruker Bluehost som webhotel.

Takk.

-Petter

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Løsningen på feilmeldingene

Hei, ja, det vet jeg, for dette svarte jeg på tidligere i dag. Det har skjedd en endring i Drupalkjernen siden jeg laget videoen, derfor får du feilmeldingen.

Du kan lese hvordan du fikser problemet i tråden; drupal feilmelding, default.settings.php. Hvis du har flere spørsmål rundt dette, still dem i den tråden er du grei :)

Anonym
Anonyms bilde
Drupal og Bluehost

Hei!

Eg har sett videoen om installasjon av Drupal. Men har fått tips om at eg ikkje bør installere Drupal lokalt på PCen min, men installere via Bluehost. Er det riktig, og kva er forskjellen?

Kan eg på denne måten jobbe med sidene mine utan at dei er publisert og synlege på Internett eller vil sidene vere synleg medan dei er under arbeid?

M.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Installer CMS på webhotell

Dette tipset holder jeg med vedkommende i. Det medfører merarbeid å installere det lokalt, da databaser o.l. må overføres fra den lokale PCen og over på webhotellet senere. I tillegg må du installere en webserver, databaseserver og PHP (for tolking av PHP-kodene). Alt dette har du allerede på webhotellet.

Her ble det spurt om man burde installere CMS på lokal server eller webhotell. I svaret mitt der, vil du se hvordan man kan bruke filen ".htaccess" for å begrense tilgangen for alle andre enn degselv. Mao. gjøre slik at bare du har tilgang til nettstedet mens det er under utvikling.

Anonym
Anonyms bilde
Hei.  Har akkurat prøvd å

Hei.

Har akkurat prøvd å installere drupal, men får opp feilemelding... :S gå inn på

www.dynna.net

å se der. Site off-line får jeg bare... Hva må jeg gjøre?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
To spørsmål for å hjelpe deg videre

Har du filene "settings.php" og "default.settings.php" liggende i katalogen "/sites/default/" på webhotellet ditt?

Hva skrev du inn i settings.php under installasjonen? (ikke vis brukernavn og passordet ditt her, men vis hvordan du har skrevet dem inn).

Anonym
Anonyms bilde
Ja har begge filene liggende

Ja har begge filene liggende der, jeg skrev det slik videoen viser, trenger jeg å ta bort den eksisterende linja? skal det stå noe annet enn localhost?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Fjern linje og sjekk mysql med phpMyAdmin

Hei, hvis det er deg som eier dynna.net så kjørte jeg et whois søk på domenet ditt og så at du har webhotell fra one. Dermed er det helt riktig at det skal stå 'localhost'.

Den eksisterende linja må enten tas bort eller kommenteres ut, ja. (Hvis den står etter linja du la inn). Gjør dette og prøv å gå til domenet ditt igjen.

Fungerer ikke dette  går du til https://dbadmin.one.com/ og logger på phpMyAdmin med brukernavnet og passordet du fikk i velkomstmailen, hva ser du? Er det tabeller i databasen din?

Anonym
Anonyms bilde
Jeg eier, men fikk ikke

Jeg eier, men fikk ikke logget inn der.

Failed to connect to your MySQL database server. MySQL reports the following message: Access denied for user 'dynna_net'@'srv81.one.com' (using password: YES).

Den eksisterende linja står over den nye linja jeg skrev inn slik som videoen viser. har prøvd å ta den bort, uten hell.

Anonym
Anonyms bilde
fixed!

fixed!

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
One har problemer

Ja, jeg vet problemet nå. Det er ikke deg som gjør noe galt, one har problemer. Her er utdrag fra chatten jeg nettopp hadde med dem. (Ser også at flere andre sider hostet av one er nede, inklusiv mine).

Logg fra chat med one

Shen: Thank you for using One 24/7 Interactive Online Support. My name is Shen. How may I assist you?
you: hello, i think there is something wrong with the database for this domain "dynna.net". The person who owns the domain is trying to install drupal, but he can't get a connection to the database.
you: In addition he tried to log in using https://dbadmin.one.com which also failed.
Shen: We are currently in the process of fixing the problem with our firewall. We have already reported the case to our technicians and they are working on it. We expect it to be up and running again at the soonest, but do not have a specific time frame. We appreciate your patience in this regard and apologize for all inconveniences.
you: This was an issue yesterday too. Was the firewall problem present yesterday, please?
Shen: Yesterday was the server maintenance
you: Ok, so dynna.net is not the only affected domain here?
Shen: No
you: Ok.
you: thank you
Shen: You are welcome. Feel free to contact us again for any further assistance. Bye and hope you have a nice time : )

Edit: Der fungerte det igjen, ja. Akkurat etter at jeg hadde postet dette, hehe.

Anonym
Anonyms bilde
men hvordan lager man

men hvordan lager man hjemmeside her'a?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Slik lager du hjemmeside med Drupal

Du bør begynne med å bruke litt tid på å se videoguidene om å lage hjemmeside i Drupal. Der lærer du blant annet å legge inn en WYSIWYG-editor (slik vi bruker i forumet her). Hvordan man oppretter noder (noder er innhold), kategorier (med taksanomi), hvordan man legger inn et annet webdesign og så videre.

Drupal er veldig fleksibelt, så læringskurven er bratt i begynnelsen. Det blir litt som å lære seg et nytt program. Men når man først kan litt, så er det en smal sak å lage det man vil. :)

Anonym
Anonyms bilde
Får ikke koblet til database ved Drupal installasjon

Hei, og takk for suverent nettsted!

Jeg har fulgt alle råd ifbm installasjon, settings.php, osv, men får ikke startet installasjon da jeg får feilmelding ang. database "Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2)." (er db startet? er det rett hostnavn? er det rett databasenavn?).

Søk på Drupal.org gir meg ikke særlig (meningsbærende) info, men så må jeg innrømme at det er første gangen siden 1987 jeg er borte i databaser igjen... og første gangen jeg er borti CMS, PHP, osv i det hele tatt:)

Besvergelsen i settings.php er

#$db_url = 'mysql://username:password@localhost/databasename';

$db_url = 'mysql://imusotepurka:MittPassord@localhost/imusotepurka';

Som du ser er øverste linje kommentert ut (da fikk jeg ihvertfall respons fra firefox om ønsket lagring av passord...)

Har du noen tips?

-k

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
MySQL

Hei, K. Er du sikker på at host er riktig? localhost innebærer selvsagt at databaseserveren er på samme maskin som webserveren.

<?php
$db_url
= 'mysql://imusotepurka:MittPassord@localhost/imusotepurka';
?>

Det der ser i alle fall riktig ut. Har du tilgang til SSH på serveren? Hvis ja, hva skjer om du bruker:

#~: mysql -h localhost -u imusotepurka -p

og skriver inn passord? Får du kontakt da? Er dette et webhotell, eller har du installert MySQL selv? Hvis sistnevnte kan du ta en titt på denne guiden: Solve: Can’t connect to local MySQL server through socket /tmp/mysql.sock.

Anonym
Anonyms bilde
Sv: MySQL

Hei og takk for svar!

Jeg ser at webserver og db-server er forskjellige (WEB.uniweb.no og DB.uniweb.no). Dette er et webhotell hos uniweb, og MySQL er dermed installert av noen andre (databasen imusotepurka er tom hvis det betyr noe).

Jeg bruker phpMyAdmin, og her står det

• Tjener: Localhost via UNIX socket
  • Bruker: imusotepurka@localhost

Skal jeg oppgi servernavn i settings-fila?

Takk for bistand:)

Øh, hvordan kjører jeg egentlig besvergelsen

#~: mysql -h localhost -u imusotepurka -p
Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Har kontaktet uniweb

Ok, jeg har aldri brukt uniweb før. Har sendt dem en epost og fortalt dem om problemet ditt, samt. henvist til denne tråden. Forhåpentligvis svarer de her.

Siden du kommer inn og kan administrere databasen din gjennom phpMyAdmin så skal den være funksjonell. Det er meningen at databasen skal være tom. Drupal legger selv inn alle tabeller under installasjonsprosessen.

Prøv å se om du får installert det nå, eller om feilmeldingen stadig er der. Kanskje MySQL ikke var aktivert da du prøvde.

Hvis det fortsatt ikke går kan du prøve å angi en annen host, nemlig db.uniweb.no som du refererer til, slik:

<?php
$db_url
= 'mysql://imusotepurka:PASSORD@db.uniweb.no/imusotepurka';
?>

Den kommandoen skulle egentlig gått i SSH-klienten din, men uniweb har ikke SSH-tilgang såvidt jeg kan se fra deres tilbud, så det går nok ikke. Da jeg forsøkte å logge meg på databasetjeneren deres med den hosten du ga fikk jeg beskjed om at det ikke var noen MySQL-tjener på den adressen, men dette kan være noe de har satt opp til kun å fungere internt deres servere imellom.

Anonym
Anonyms bilde
feil hostnavn på databasen

erstatt db.uniweb.no med mysql5.uniweb.no så tenker jeg det hjelper.

mrk: Uniweb kunder kan sjekke alle disse settings via uniweb.no -> kundelogin -> kontrolpanel.

mvh

Joar Jegleim

Systemadministrator

Uniweb AS 

Anonym
Anonyms bilde
Databasens navn er

mysql5.uniweb.no/imusotepurka

Jeg legger adressen i web-browser, og det fungerer bare bra! Får tilgang.

Jaja, spent på hva Uniweb sier...

Takk

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Config-fila

Bruk dette i config-fila:

<?php
$db_url
= 'mysql://imusotepurka:PASSORD@mysql5.uniweb.no/imusotepurka';
?>

Kjørte en pålogging mot mysql5.uniweb.no, og fikk responsen:

ERROR 1045 (28000): Access denied for user 'imusotepurka'@'ip' ...

Det indikerer at webserveren kjører på den hosten. Hvis du endrer configfila til det jeg skrev ovenfor (uten <?php og ?>), tror jeg du vil få suksess. :)

Anonym
Anonyms bilde
Samme feilmelding ennå...

Failed to connect to your MySQL database server. MySQL reports the following message: Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2).

• Are you sure you have the correct username and password?
  • Are you sure that you have typed the correct database hostname?
  • Are you sure that the database server is running?

Configfila har følgende innhold:

$db_url = 'mysql://username:password@localhost/databasename';$db_url = 'mysql://imusotepurka:PASSORD@mysql5.uniweb.no/imusotepurka';$db_prefix = '';

Hmm, jeg finner dette vanskelig:)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Kjøre installasjonsprosess uten redigering av config.php

Merk at MySQL-passordet ditt nødvendigvis ikke er det samme som det du bruker for å logge på FTP el.l. Er du helt sikker på at du bruker riktig brukernavn og passord for å logge på databasen?

Jeg regner med at du har byttet ut PASSORD med ditt faktiske MySQL-passord? Hvis nei, skriv inn ditt passord, hvis ja, forsøk dette:

Installere Drupal CMS uten editering av config.php

Fjern linjen du har lagt inn i settings.php slik at du kun ser:

<?php
$db_url
= 'mysql://username:password@localhost/databasename';
$db_prefix = '';
?>

Merk at det skal se akkurat slik ut, ingen kommentering av linjene. Når du har gjort det, lagre fila, last den opp på webhotellet og bruk FTP-klienten til å sette file permissions til 777.

Hvis du bruker FileZilla FTP-klient gjør du dette ved å høyreklikke på fila når den ligger på webhotellet ditt.

File permissions FileZilla FTP

Du får da opp en ny dialogboks, i denne setter du verdiene til 777 og klikker OK.

File Permissions 777 FileZilla FTP

Deretter går du tilbake til domenet ditt og forsøker å starte installasjonsprosessen igjen. Du vil senere bli bedt om å skrive inn databasehost, -brukernavn og -passord.

Anonym
Anonyms bilde
Nå vikrker alt...

Mirakuløst nok virker det med ekstra linje på for database...

TUSEN TAKK!

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Veldig bra at det ordnet seg

Kjempemessig, nå ble jeg glad. Var redd vi ikke skulle finne ut av det her et øyeblikk :)

Thomas Tangen
Thomas Tangens bilde
Avlogget
Ble med: 04.05.2010
Installasjonproblemer Drupal

Hei og takk for en utrolig lettfattelig hjemmeside.org!

Her skjønner selv legfolk som meg hva som skal gjøres;-)

Har fått lastet ned

Drupar

Språkfiler

Winrar

Editor og

Ftp

Alt har gått bra, og jeg har gjort alle de endringene som skulle gjøres.

Overføringen av filene One.Com gikk fint, og min lille hilsning som jeg lagde ble leselig på:

http://oslopubguide.no/index.htm

men kun hvis jeg la inn index.htm på slutten?! Hvorfor det??

index.php ligger også i samme directory, men ingen andre index filer.

Får feilmelding HTTP 500 Intern serverfeil

Når jeg prøver installasjon via http://oslopubguide.no/install.php

får jeg også feilmeldingen HTTP 500 Intern serverfeil.

Håper du kan hjelp!! På forhånd takk!

Thomas

Thomas T