Problemer med Pagination.

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
Ble med: 25.12.2009

Hei jeg har litt problemer med Pagination (tror jeg det heter værtfal så er det sånn at det blir delt opp til flere sider)

Jeg ser ikke feilen selv. Men værtfal så er det en feil i nærheten av if (!($start>=$reccord_count-$per_side)). For når jeg satt inn det så ble neste knappen borte.. Og det er en feil en plass til også som jeg ikke vet hvor er.

<?php
include('includes/header1.php');
?>
<?php
     $per_side
= 5;

$start = $_GET['start'];

$reccord_count = mysql_num_rows (mysql_query("SELECT * FROM test"));

//teller max sider

$max_sider = $reccord_count / $per_side;

if (!
$start){

$start = 0;
};

//printer ut teksten som ligger inne på databasen
$get = mysql_query("SELECT * FROM test LIMIT $start, $per_side");
while (
$row =mysql_fetch_assoc($get))

{

$navn =    $row['navn'];

$alder =   $row['alder'];

$bor =     $row['bor'];

echo
$navn. " er " . $alder . " og bor på " . $bor . "<br>";

} ;
//instilinger for neste og tilbake knapene
$prev = $start - $per_side;
$neste = $start + $per_side;
//tilbake linken
if (!($start<=0)){
echo
"<a href='test.php?start=$prev'>Tilbake</a> ";
};

//setter variablene for sidene
$i=1;

// tall rekke (hvor mange sider det er + link til den aktuvelle siden du trykker på)

for ($x=0;$x<$record_count;$x=$x+$per_side)
{

echo
" <a href='test.php?s=$x'>$i</a> ";
$i++;
}
//neste linken

if (!($start>=$reccord_count-$per_side))
echo
" <a href='test.php?start=$neste'>Neste</a>";
?>
<?php
include('includes/footer1.php');
?>

http://pastebin.com/RRAyKksw

Håper noen kan hjelpe meg :)

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
på linje 17sto det

på linje 17sto det $reccord_count = mysql_num_rows (mysql_query("SELECT * FORM test")); Det er nå endra til riktig. glemte og fikse det før jeg la det inn på pastbind Altså problemet med neste og tilbake knappen er fiksa, men da er det det med den "tall rekka" som er linker da

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Pagination

Pagination er hodebry, og det er skrevet masse om emnet tidligere.

Her er en god 4 siders artikkel om hvordan man lager pagination av resultater fra MySQL med PHP.

Jeg ser dere ikke bruker samme navn på variablene nedover. På denne linja bruker dere $record_count, mens dere tidligere har definert $reccord_count.

for ($x=0;$x<$record_count;$x=$x+$per_side)

"Record" skrives forøvrig med én "c".

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
Ja er no sikelig hodebry

Ja er no sikelig hodebry også. skal se igjenom den linken du skrev der :) takk for svar :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Smart

Lurt det. Jeg slet noe fryktelig med pagination første gangen selv, og kan vel ikke si jeg er en kløpper på det i dag heller, hehe.

For å debugge script kan det være smart å slenge inn denne linjen i toppen av scriptet:

<?php
error_reporting
(E_ALL);
?>

Da får dere opp advarsler og feilmeldinger om ikke-definerte variabler og så videre. Det gjør det lettere å debugge.

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
ja men er error melding som

ja men er error melding som ligger inne i på header1.php som slår inn. skal fikse på den en dag men det orker jeg ikke akkurat nå :P Men tusen takk for hjelpen. så ikke engang at jeg hadde skrevet feil :P men sånn er det når man "studerer" etter feil

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Pagination

Hehehe, ja, vet det. Det er alltid smart med et par "friske øyne". :)

Du får si fra om alt feiler, så kan jeg eventuelt slenge opp et enkelt eksempel. :)

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
neida alt funker helt som det

neida alt funker helt som det skal nå. hadde skrevet <a href='test.php?s=$x'>$i</a>. Men det ble jo feil for var jo ikke noe som het s. men start :P

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
Men jeg synes jeg har gjort

Men jeg synes jeg har gjort dette veldig tung vindt. eller har jeg ikke det?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Scriptet ser bra ut

Nei, jeg synes ikke det. Pagination krever jo endel utregning + variabler, og det tar jo sin tid.

Hvis du ser på guiden jeg linket til så gjør de det litt annerledes der, men du ser jo at scriptet blir rimelig langt likevel. (På side 3 ser du hvordan de lager linkene).

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
ja har ikke rukket og se noe

ja har ikke rukket og se noe serlig på den siden enda. for driver og lager til innboks og sånn med Pagination. Men skal sette meg ned etter på og se litt på den siden :)

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
poblemer igjen.

Hei jeg får ikke noe svar på side nr2

her er kodene:

// info om deling på forskjelige sider $per_side_forum = 1; $start_forum = $_GET['start_forum'];    $reccord_count_forum = mysql_num_rows (mysql_query("SELECT post.*, bruker.nick, forum.type FROM post,bruker,forum WHERE post.forumID='" . $_GET['visforum'] . "' AND post.eierID=bruker.brukerID AND forum.forumID=post.forumID AND (forum.type='public' OR forum.type='" . $gjeng . "' OR " . $brtype . ">2) ORDER BY post.sticky ASC, post.dato DESC"));                //teller max sider                $max_sider_forum = $reccord_count_forum / $per_side_forum; if (!$start_forum){    $start_forum = 0; // slutt på infon!     echo "<table border='1'><tr><th>Nick</th><th>Tittel</th><th>Dato</th></tr>";  $resultf=mysql_query("SELECT post.*, bruker.nick, forum.type FROM post,bruker,forum WHERE post.forumID='" . $_GET['visforum'] . "' AND post.eierID=bruker.brukerID AND forum.forumID=post.forumID AND (forum.type='public' OR forum.type='" . $gjeng . "' OR " . $brtype . ">2) ORDER BY post.sticky ASC, post.dato DESC LIMIT $start_forum, $per_side_forum");     while($row = mysql_fetch_array($resultf))     {         echo "<tr><th>" . SpillerLink($row['nick']) . "</th><th><a href='forum.php?vispost=" . $row['postID'] . "'>" . $row['tittel'] . "</a></th><th>" . $row['dato'] . "</th></tr>";     }     echo "</table>"; //instilinger for neste og tilbake knapene $prev_forum = $start_forum - $per_side_forum; $neste_forum = $start_forum + $per_side_forum; //tilbake linken if (!($start_forum<=0)){ echo "<a href='forum.php?visforum=" . $_GET['visforum'] . "&start_forum=$prev_forum'><</a> "; }; //setter variablene for sidene $i_forum=1; // tall rekke (hvor mange sider det er + link til den aktuvelle siden du trykker på) for ($x_forum=0;$x_forum<$reccord_count_forum;$x_forum=$x_forum+$per_side_forum) { echo " <a href='forum.php?visforum=" . $_GET['visforum'] . "&start_forum=$x_forum'>($i_forum)</a> "; $i_forum++; }  //neste linken   if (!($start_forum>=$reccord_count_forum-$per_side_forum))  echo " <a href='forum.php?visforum=" . $_GET['visforum'] . "&start_forum=$neste_forum'>></a>";  }  //slutt på fram og tilbake knappene!

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
problemet fikset :P

problemet fikset :P

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.