RK-Universet

Ron
Rons bilde
Avlogget
Ble med: 22.12.2009

Ikke mye å skryte av ennå, men har tatt store skritt siden sist jeg forsøkte meg, med stor hjelp fra "hjemmeside.org".

Jeg konsenterer meg mest om å lære kodene først, HTML og CSS, vel også XHTML osv, så får vi se hva det blir til etter hvert :-).

RK-Universet

Filezilla er lett å bruke, og "Bluehost" virker å være en god tilbyder.  Forøvrig bruker jeg Ubuntu 9.10 som OS, og Geany som editor. Geany synes jeg er enkel og grei, med enkelte fine funksjoner. Alt fungerer bra.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
RK-Universet

Du var førstemann til å poste i denne kategorien, merkelig siden det er rimelig høy trafikk her. Hjemmesiden din er jo ganske sparsom akkurat nå, men jeg skal følge med og se hvordan utviklingen blir. Hva er planen for websiden, hvis du har en?

FileZilla er en ypperlig FTP-klient som erstatter betalingsprogrammer som cuteFTP og FlashFXP. Disse brukte jeg før, men etter at jeg fant FileZilla, likte jeg det bedre.

Webhotellet du har valgt er kjempebra, ja. Masse muligheter, feks flere domener på samme webhotell, ubegrenset antall MySQL-databaser, egen php.ini og mye mer.

Har aldri brukt Ubuntu som OS, men serverne mine kjører på Debian Lenny og CentOS. Har ikke noe GUI på disse, så alt går via CLI (Command Line Interface), hehe.

Takk for tipset angående Geany, denne editoren kjente jeg ikke til. Ser Geany kan kjøres på Windows, og at den har viktige ting som syntax highlighting og linjenummere for enkel debugging av kode. Kanskje jeg skal prøve den. :)

PS: Jeg gjorde om domenet ditt til en link, slik at søkemotorene som kommer innom denne tråden plukker det opp og indekserer det. :)

Ron
Rons bilde
Avlogget
Ja :-), hjemmesiden min er

Ja :-), hjemmesiden min er ganske sparsom ennå, men nå har jeg holdt på med dette i bare 14 dager, så jeg er godt fornøyd med hva jeg har fått til til nå :-). Webhotel,  litt HTML-koder, CSS, Filezilla og kommet meg på nettet, og må igjen berømme deg for nyttige linker og gode guider. De har hjulpet mye.

Siden bluehost tilbyr database, så ønsker jeg å knytte hjemmesiden til den(om mulig) slik at familie, venner og bekjente kan hente og legg inn dokumenter, bilder, musikkfiler, og få informasjon etc.

Jeg har også PC med W7 og en med XP, men de bruker jeg bare til windowsprogrammer, når jeg trenger det. Men foretrekker nok Ubuntu, særlig etter at det nye filsystemet ble tatt i bruk, ext4. Det synes jeg har gjort OSet mye mer stabilt og problemfritt.

Tar meg friheten å linke til ubuntu.no.

Jeg må lære meg mer om koding, CSS og sikkert også javascript, så håper jeg hjemmesiden min etterhvert kan bli mer spennende og innholdsrik :-).

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Filbehandling

Ja, da har du hatt en bra læringskurve :) Siden du er linuxdyr, så blir det nok til at du hoster selv etterhvert. Det er jo læring i det óg. Masse å passe på da, man må ta backup av databaser og dill selv, men det ordner seg jo automatisk hvis man lager noen shell scripts og bruker cron :)

Siden bluehost tilbyr database, så ønsker jeg å knytte hjemmesiden til den(om mulig) slik at familie, venner og bekjente kan hente og legg inn dokumenter, bilder, musikkfiler, og få informasjon etc.

Det går fint ann, ja. Men det er ikke så vanlig å lagre filer direkte i databasen (selvom det går). Hvis du skal sette opp et slikt system via HTTP og ha web GUI for opp og nedlasting av filer, så kan du jo enten kode det selv i PHP eller bruke et publiseringsverktøy til formålet.

Kode filbehandlingssystem eller bruke CMS

Det kan gjøres enkelt eller veldig komplisert, alt ut fra hvor detaljert ting skal være. Feks at kompiser skal ha tilgang til ett sett filer, mens familiemedlemmer ikke skal ha fullt så god tilgang. Dette kan gjøres ved feks å gruppere brukere og gi brukere rettigheter eller gi enkeltbrukere rettigheter. Konsepter du helt sikkert kjenner fra Linux :)

En enklere løsning er å bruke CMS. I Drupal kan man jo la brukere registrere seg, laste opp og ned filer, samt. beskytte innhold og opplastede filer basert på roller og individuelle rettigheter.

Det finnes nok et godt open source alternativ til formålet, men jeg kjenner ikke til noen.

Ron
Rons bilde
Avlogget
Drupal

Jeg skal sjekke ut Drupal etter hvert. Den finnes i pakkebrønnen(synaptic programpakkebehandler), så den kan også kjøres i Ubuntu :-).

Ron
Rons bilde
Avlogget
RK-Universet

Jøss, jeg er her ennå glis. Ja, ja, det var en stund siden nå, men har kommet tilbake, for nå blir det mer HTML(egentlig XHTML) og CSS(min favoritt). Studie krever at det lages en webside og da er det godt å ha hjemmeside.org for gode råd og tips! Takk for siste!

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.