SEO for nybegynnere

Ingen svar
Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008

Her får du en innledning til hva SEO er, og hvordan du bør angripe og tenke i forhold til søkemotoroptimalisering, dersom du er en nybegynner.

Hva er SEO

SEO er forkortelsen på det engelske uttrykket «Search Engine Optimization» som på godt norsk betyr søkemotoroptimalisering. Dette er en enormt bred kunnskapsgren innenfor webutvikling, og emnet er så omfangsrikt at det verdig en egen webside.

I et nøtteskall handler SEO om at man optimaliserer websidene slik at de kommer høyt opp i søkemotorene og dermed får mer trafikk, når folk søker på ord og fraser som er relevant i forhold til det websiden din handler om.

Den norske versjonen av Wikipedia har en noe overfladisk beskrivelse av hva søkemotoroptimalisering er, mens den engelske versjonen er mer inngående. Atter igjen finnes det et hav av nettsteder med mange gode artikler og tips om SEO.

Fordi det allerede finnes så mange gode forklaringer på hva SEO er og hvilke metoder man bør bruke, så kommer jeg ikke til å skrive en inngående avhandling om emnet her, det er bare overflødig, siden det finnes så mye bra materiale på denne fronten allerede. Det jeg derimot kommer til å gjøre er å forklare konseptene i grove drag, samt gi noen advarsler så du ikke blir utnyttet av opportunister som lover gull og grønne skoger.

SEO – den viktigste suksessfaktoren

Det hjelper lite om innholdet ditt er bra, designet fantastisk og brukervennligheten på elitenivå, dersom ingen finner nettstedet ditt. Valget mellom en side som er stygg, men har god plassering i søkemotorene og en flott side med bunnplassering faller på førstnevnte hver gang.

For å illustrere kan vi ta utgangspunkt i en nettbutikk som selger tskjorter. Hvis netbutikken ranker høyt på ord og fraser som "kule tskjorter", "tskjorter", "billige tskjorter", "rosa tskjorte" og liknende, så sier det seg selv at de vil få trafikk fra folk som søker på dette. De som søker er naturligvis interessert i tskjorter, og dermed vil de som ranker høyt på ordene også selge flere tskjorter.

SEO er big business

SEO er big business, både nasjonalt og internasjonalt. Grunnen er åpenbar: Rank høyt og du blir rik, rank lavt og det er game over. Bedrifter har gått fra «zero to hero» over natten ved å ranke høyt, mens andre har fått passet påskrevet og måttet nedbemanne kraftig når store deler av ordrevolumet har uteblitt etter et fall i indeksen.

Dette gjør at det er en evig drakamp og enorm konkurranse mellom bedrifter om å ligge i toppen, og større og større deler av markedsføringsbudsjettene allokeres til søkemotoroptimalisering.

At det er store penger i bransjen, er det ingen tvil om og dette har gitt et rikt marked av SEO-tjenester. De som opererer i bransjen kan grovt deles i to; white hat SEO og black hat SEO.

SEO Praksis: Black hat SEO

Black hat SEO er de som bruker «ulovlige» metoder for å ranke høyere. Metodene er sjelden ulovlig per juridisk definisjon, men de bryter med retningslinjene søkemotorer som Bing, Google og Yahoo legger til grunn for hva som er akseptabelt.

Black hat SEO kan dreie seg om å sette opp spamroboter som spammer linker på tusenvis av nettsteder, det kan dreie seg om å hacke nettsteder for å legge inn linker. Det kan være at man presenterer én side når søkemotorene kommer for å indeksere websiden og en annen til vanlige brukere. Det kan være massive nettverk av fiktive spam-sider som alle forsøker å dra en webside opp ved å linke til den, og det kan være kjøp og salg av linker.

Kort sagt er black hat SEO betegnelse på lysky metoder hvor målet er å ranke høyest mulig ved å bryte søkemotorenes retningslinjer.

Konsekvensen av å bruke black hat SEO dersom man blir tatt, er i verste fall at hele nettstedet blir fjernet fra indeksen på permanent basis. Det betyr i prinsippet good bye og game over for den som blir tatt.

Den naturlige opportunisten vil da spørre seg hvor sannsynlig det er å bli tatt for å bruke black hat SEO. Svaret på dette er at det ikke finnes noe eksakt tall, men at søkemotorene jobber iherdig for å bekjempe de som gjør det. Grunnen er at søkemotorene ønsker at brukerne skal få relevante resultater, og ikke resultater fra de som spammer mest.

SEO Praksis: White hat SEO

White hat SEO er den rake motsetningen til black hat SEO. Blant hvithattene finner man de som følger søkemotorenes guidelines og forsøker å konkurrere på likt grunnlag.

Metodene man bruker for å optimalisere et nettsted kan sammenliknes med at man ønsker seg en jobb, og gjør CVen så fin som mulig for en potensiell arbeidsgiver.

Teknikker for å søkemotoroptimalisere i tråd med retningslinjene handler gjerne om å produsere bra og relevant innhold, ha rene URLer, optimaliserte titler og beskrivelser. Man lager nettstedskart som man gir til søkemotorene, slik at de får indeksert alle nettsidene på et nettsted og man har linker fra andre relevante nettsteder. Videre sørger man for god inndeling av innhold, og undersøker at man har med ord og fraser som folk vil søke på i innholdet man skriver. Man tweaker innholdet i «robots.txt», som forteller søkemotorene hva de skal indeksere. Analyse og promotering av det innholdet som blir mest likt. Promotering i sosiale medier og så videre. En god innføring i white hat SEO finner du i denne SEO guiden. Den beskriver disse temaene utførlig.

Fordelen ved å bruke white hat SEO er at dette er en god langsiktig løsning for å gjevn og stabil trafikk fra søkemotorene dersom man lykkes i arbeidet. God søkemotoroptimalisering er imidlertid ikke gjort over natten, så man må ta tiden til hjelp og ikke bli demotivert om resultatene uteblir i begynnelsen.

SEO guruer og selvproklamerte eksperter

Mange er selvproklamerte eksperter på SEO. Jeg hadde gleden av å høre en professor i markedsføring presentere søkemotoroptimalsiering i en rekke forelesninger som del av et større kurs i markedsføring. La meg si det slik; jeg ble ikke imponert, og jeg hadde nok mer å lære ham enn han hadde å lære meg.

De høyere utdanningsinstitusjonene er neppe riktig kilde til kunnskap om søkemotoroptimalisering. De sitter stadig med de akademiske lærebøkene sine om SWOT-analyser og Porters 5 Forces, mens resten av verden har beveget seg langt forbi dette. Det finnes noe å hente innen akademia, men da dreier det seg mer om statistiske metoder og analyseteorier enn ekspertuttalelser.

Guruene innen SEO er de som ranker høyt på det de ønsker å ranke på, så enkelt er det. Man kan påstå at man er ekspert, men dersom man ikke kan vise til topplasseringer er man ikke verdt å høre på. End of story.

SEO produkter og tjenester

Som sagt er SEO bransjen stor og milliarder av dollar bytter hender på global basis. Det finnes et uttall av folk som tilbyr tjenester og produkter. Mange dårlige, og noen få svært gode.

Det dummeste man gjør er å kjøpe produkter eller tjenester som lover raske og gode resultater. Dette er i alle tilfeller jeg har hørt om ren bløff. Hvis noen tilbyr deg slike tjenester, så bør du be om å få beviser for at det fungerer. Dette bør være beviser som du selv kan sjekke er faktisk. Be om å få se websider som har brukt teknikkene, og avgjør hvorvidt det er snakk om white hat eller black hat SEO. Hvis svaret er sistnevnte bør du holde deg langt unna.

Det finnes verdi i kunnskapsprodukter som ebøker og videoseminarer, men husk at du da bør fokusere på white hat metodene.

De mest verdifulle ressursene for en ambisiøs webmaster er nok analyseverktøy som lar deg gjøre «data mining» av søkeresultater og utnytte funnene dine for å optimalisere egne hjemmesider.

Det finnes absolutt ingen rask vei til toppnotering i Google eller andre søkemotorer, så glem alle som lover deg dette.

Vær din egen SEO ekspert

Det kan være vanskelig å finne SEO eksperter som er villige til å lære bort eller holde deg i hånda. Det er fordi de allerede er suksessrike, og dermed har de ikke behov for verken deg eller pengene dine.

Vær din egen SEO-guru, på den måten sikrer du deg kontroll over den viktigste nøkkelfaktoren for din suksess! Dette kan ikke understrekes nok. Bli en god på SEO.

Den gode nyheten er at det finnes mange ressurser på nettet allerede, så det er bare å begynne å søke rundt etter kunnskap. Det finnes nok av kilder, men du skal likevel være obs på at det finnes tilbud som er for gode til at de er sanne.

Husk at dette er et område i konstant endring, så det gjelder å følge med i timen og se de store trendene. I tillegg finnes det ikke noe fasitsvar på hva som er riktig når man snakker om detaljer, fordi søkemotorene er veldig stille om hvilke kriterier de vurderer for å rangere websider – likevel finnes det mange indikasjoner på hva som er best praksis.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.