SEO startet på ekbedriften.no

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009

Ja, da har jeg startet med selve SEO'en for ekbedriften.no - Men, tenke jeg ville høre litt her hva dere mener rundt dette.

Hva dere mener er viktig, og mindre viktig etc.

Dette har jeg gjort så langt:

• Optimalisert <title>-tag'ene
  • Lagt opp unike <meta description>'s pr side
  • Endret dokumentnavn til /forretningsmulighet/nøkkel-ords-setning.php
  • Opdatert <H>'tags

Håper på tilbakemelding rundt dette, om noe bør endres etc...

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Title tags, description og URLer

Ser du har valgt samme strategi som her, der du bruker navnet på websiden først, altså slik:

• EK Bedriften | Forskjellige title tags

Vet ikke hvor mange som søker på ordet EK Bedriften, men tror jeg ville byttet om til

• Forskjellige title tags | EK Bedriften

Grunnen til at jeg bruker navnet på websiden først, er fordi de fleste temaene her handler om nettopp hjemmeside, videre er det mange som søker på ordet. Dermed har jeg en mulighet for å få dette poengtert i søkeresultatene, samt at sannsynligheten for å ranke på ordet går opp. Da websiden het HjemmesideGuiden brukte jeg ikke det i title taggene. Det er for langt og tar opp for mange tegn.

Title tags pleier å bli cappet til 66 tegn, noen ganger får man med litt mer. Meta Description cappes til rundt 150 tegn, noen ganger får man litt flere. Holder man seg innenfor 66/150 er man garantert at alt kommer i søkeresultatene though. Selv prøver jeg å bli flinkere på å oppfylle dette kriteriet, men det er ikke alltid så lett.

Ellers holder jeg med deg i grepene du har gjort til nå, så får du heller tweake ting etterhvert som du ser responsen av ting.

Angående URLer

Du har ikke brukt .htaccess til å skrive om URLene enda, så du har flere sider med samme innhold.

I tillegg har du endret URLene, og selv om de nye URLene er bedre så har skiftingen av dem gjort at de fleste resultatene du allerede har i Google gir error 404. Dette bør du gjøre noe med. Løsningen er å skrive 301 omdirigeringer fra de gamle URLene til de nye.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator

jau, jeg får bekymre meg over det ved en annen anledning... siden er på nett hvertfall, og jeg kan henvise folk til den...

Endel å lære seg når det kommer til redirect med .htaccess virker det som...

Tenker jeg for jobbe med å ferdigstille produktinformasjonen, samt endre filbanene på produktsidene...

Så er medlemssidene ganske viktig å få opp innen rimlig tid så jeg får igang community'en...

Tenker jeg får komme tilbake til SEO'en når dette er ferdigstillt...

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
301 redirect av gamle URLer

Jeg skjønner hva du mener, og jeg vet du har redigert innlegget ditt, for jeg får det på mail, hehe. Du spurte hvordan man videresender med 301 fra de gamle til de nye websidene. Det er jo litt viktig, siden de websidene som er indeksert nå, viser til en 404 error. Altså vil alle som finner deg på de søkene få 404 error.

Det du må gjøre er å gå i queryen fra Google som jeg linket til ovenfor og kryssjekke med de nye URLene dine, og for hver URL, så setter du opp en slike omdirigeringer.

301 redirect fra gammel til ny URL

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on
RewriteRule ^gammel/path.html$ http://ekbedriften.no/ny-url.php [R=301,L]
...
...
</IfModule>

Da vil alle som går inn på de gamle URLene bli videresendt til den nye versjonen. I tillegg vil Google og andre søkemotorer se at du sender en 301 redirect. Dermed vil de oppdatere indeksen sin med de nye URLene.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
setter jeg bare opp en stk.

setter jeg bare opp en stk. .htaccess i selve rooten da (har en liggende)?

og setter opp en liste over alle sidene mine da? eller må jeg opprette en .htaccess-fil i hver mappe?

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
One .htaccess to rule them all

Du lager én .htaccess-fil, og den skal ligge i webrooten til domenet ditt (du bruker vel addon domain, så legg den i mappen til addon domain). Innstillingene i .htaccessfilen gjelder for alle kataloger som ligger under kategorien hvor fila ligger.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
okay, skjønner... ser på det

okay, skjønner... ser på det i mårra...

Ey, litt off topic. men fått ferdigstillt de nye bakhøyttalerene... Sjekk det ut her: Min hjemmekino

med hilsen
Thomas Kile

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.