Problemer med Joomla CMS

Anonym
Anonyms bilde

Eg får berre vist hovudsida mi på domenet mitt - ikkje sidene som skal ligge under dei andre menypunkta. Bruker Bluehost som webhost og CMS-løysinga Joomla. Har snakka med dei som eg var på Joomla-kurs hos, og dei har sett på sida mi og meiner at problemet ligg hos Bluehost, og ikkje har noko med Joomla å gjere.

Bluehost har C-panel. Skal eg likevel gjere noko med ftp-oppsettet, eller treng ein ikkje det når ein har C-panel? Kva kan problemet vere?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Bluehost og joomla skal fungere

Kunne du lagt ved domenet til websiden din, slik at jeg kan gå inn og undersøke dette? Bluehost kjører Joomla helt fint, så her kan det være innstillinger man har oversett.

Angående FTP. Du har tydeligvis fått lastet opp siden, så jeg kan ikke skjønne hvordan FTP skal ha noe med problemet ditt å gjøre. :)

Har selv webhotell fra Bluehost. Kan si at dette er det mest fleksible webhotellet man får til den prisen, så hvis det er noe på deres side som er årsak til problemene, så vil jeg med 99,9% sikkerhet si at det er mulig å endre denne innstillingen slik at alt fungerer.

Men som sagt; hvis du legger ved domenet til websiden din, så skal jeg gå inn og se hva som kan være årsaken.

Anonym
Anonyms bilde
Hei igjen!Nok ein gong - takk

Hei igjen!

Nok ein gong - takk for gode raske svar her på Hjemmeside.org!

Domenet mitt er www.arteetmarte.no. I går kveld var plutseleg ein del innhald som eg la inn i forgårs synleg (Fagstoff og Kontakt). Men i dag er det borte igjen.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Har du publisert innholdet for alle?

Når jeg går inn på hjemmesiden din, så ser jeg denne forsiden

Arteetmarte Forside

Går jeg på fagstoff, så ser jeg dette

Arteetmarte Fagstoff

og på kontakt ser jeg dette

Arteetmarte Kontakt

Hva er galt her? Er det noe som skulle ha vært vist som ikke blir vist? Er du sikker på at du har publisert og gjort ting du har lagret tilgjengelig for alle, ikke bare deg selv når du er logget inn? Har ikke dypere kjennskap til Joomla enn at jeg testet det mot Drupal og andre CMS for å avgjøre hvilket CMS jeg ville lære meg skikkelig, men antar at du kan skrive en artikkel uten å publisere den? Mener å huske at Joomla hadde slik funksjonalitet i alle fall.

Anonym
Anonyms bilde
Ja, slik ser det ut hos meg

Ja, slik ser det ut hos meg også no. Det viste seg at han som heldt kurset i Joomla har gått inn og slått av "Search engine friendly", og at innhaldet vart synleg etter det. Ingen av oss forstår kvifor det har fått det til å verke, men det har det altså.

Så no ser det ut som det skal ift det eg har gjort så langt.

Synest forøvrig det tar lang tid frå eg gjer ei endring til det visast på sida. Tar ca 20 min og eg trykker refresh mange gonger før det blir synleg. Er det vanleg hos Bluehost, og evt på andre serverar?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Tips om Joomla og caching

Først og fremst; treg visning av endringene du foretar deg har ingenting med Bluehost å gjøre. Det er cachesystemet i Joomla, så hvis du vil at endringene skal vises med en gang, så må du skru av caching. Du lurer kanskje på hva caching er.

Kort om caching

Hver gang du ber om en webside skjer det mange prosesser i bakgrunnen. Informasjon hentes ut av mange tabeller i databasen og settes inn på de anviste steder i template. For å gjøre dette mer effektivt benyttes cache. Det man gjør er å lagre resultatet av alle forespørslene i et mye enklere system, ofte en egen tabell i databasen eller ei fil. Videre settes det et tidsintervall for hvor lenge cachen skal vare. Når tiden er utløpt bygges cachen opp på nytt.

Det er jo unødvendig at man skal hente ut all informasjon og bygge opp siden for hver gang den lastes, for informasjonen på enhver webside på et nettsted er jo lik inntil den oppdateres, hvis du skjønner. For å få endringene med en gang må du enten tømme cachen, eller sette tiden cachen skal vare til et lavere intervall.

Du kjenner sikkert igjen dette fra større nettaviser o.l. De sier stadig at det kan ta noen minutter fra du kommenterer til kommentaren din blir synlig. dn.no bruker dette blant annet.

Search Engine Friendly

Jeg ville nå ikke ha skrudd av "Search Engine Friendly" om jeg var deg. Da hadde jeg heller funnet ut hva som var årsaken til at den funksjonen i CMSet havarerte websiden din, for så å fikse det. Kan du skru på denne funksjonen igjen, så jeg får se hva som skjer er du grei?

Installerte du Joomla fra bunn selv, eller fikk du filene fra de på kurset og lastet det inn med deres filer?

Anonym
Anonyms bilde
Innstillinga på Hurtiglager

Innstillinga på Hurtiglager (er det cache?) står som "Nei". Betyr det at hurtiglager er slått av? Det tar likevel lang tid før endringane visast på sida mi. (Ca 15 min)

Har slått på igjen Søkemotorvennlige nettadresser no. Einig med deg at eg helst vil ha den på - ønsker jo å søkemotoroptimalisere sidene mine! Så får vi sjå om innhaldet blir borte igjen no når eg har slått den på.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
SEF, Joomla, 404 - Komponenten finnes ikke

Nei, det er uholdbart å ikke ha denne modulen aktivert. Men la oss ta én ting av gangen. Det viktigste nå er å få SEF (Search Engine Friendly) til å fungere. Det med caching kan vi ta i neste rekke. Når jeg går inn på en av undersidene på hjemmesiden din får jeg opp denne feilmeldingen:

404 - Komponenten finnes ikke
Du kan ikke besøke denne siden på grunn av:
   1. et utdatert bokmerke
   2. en søkemotor som har en foreldet liste for denne siden
   3. en feilstavet adresse
   4. du har ikke tilgang til denne siden
   5. Den ønskede ressursen finnes ikke
   6. En feil har oppstått under behandling av din forespørsel
Prøv en av følgende sider
    * Forsiden
Hvis problemet gjenntar seg, kontakt system-administrator for denne nettsiden.
Komponenten finnes ikke

En 404 error tyder på at siden som etterspørres ikke finnes. Siden SEF-modulen lager annerledes URL til hvert dokument på nettstedet ditt, har jeg grunn til å tro at det er noe galt med omskrivingen av URLene. Omskriving av URLene skjer ved hjelp av mod_rewrite i Apache (Apache er en webserver).

F.eks. skrives en "stygg URL" som (1) domene.com/index.php?foo=bar&p=192&t=2 om til en "pen URL" som (2) domene.com/minartikkel.html

Det som skjer når mod_rewrite fungerer er at de som går til URL 2, egentlig blir servert URL 1. Hvis mod_rewrite ikke er konfigurert skikkelig vil ikke URL 1 peke til URL 2, og dermed finnes heller ikke websiden (hvilket gir 404 error). Konfigurasjon av mod_rewrite gjøres fra filen ".htaccess".

Det er mulig konfigurasjon av .htaccess må gjøres manuelt, men det kan også være at Joomla selv skriver inn de omskrivningsrelene som trengs. Førstnevnte krever at man selv utfører instillingene, mens sistnevnte betyr at CMSet, dvs. webserveren må ha skriverrettigheter til .htaccess.

Hvis ikke man har endret .htaccess selv, eller Joomla ikke har fått skrevet omskrivingsreglene til filen, så vil heller ikke de pene URLene fungere. Det kan hende det er en egen instilling for mod_rewrite i Joomla, sjekk ut dette.

Kan i alle fall si at Bluehost har full støtte for mod_rewrite, så det er ingen begrensning for deg her.

Har du betenkeligheter med å gi meg tilgang til administrasjonspanelet på websiden din? Hvis ikke kan du sende login på mail. Jeg vil så undersøke problemet ytterligere.

Uavhengig om du sender meg dem eller ikke, skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan videre.

Anonym
Anonyms bilde
SEF, Joomla, 404 - Komponenten finnes ikke

Han som heldt Joomla-kurset hjelpte meg å sjekke .htaccess-filene. Eg har ikkje forstått korleis desse skulle vere sjølv, men ifølge han såg det riktig ut.

Eg la merke til no at "Bruk mod_rewrite" stod markert med Nei.

Har no tatt sjansen på å krysse ja på den, sjølv om det står ein varseltrekant ved sidan av..!

Ettersom denne har stått til Nei - så har vel ikkje systemet klart å skrive om linkane - eller i alle fall å finne dei igjen etterpå, då, kanskje?

Får fortsatt samme feilmelding, men ettersom eg har opplevd at det tar tid før endringar visast, så gjer eg det litt tid og ser om dette hjelper.

Takk for tilbodet om å gå inn i administrasjonspanelet og sjå på sida mi. Eg har litt betenkelegheiter med å gje bort passordet til nokon som eg ikkje veit kven er, så eg prøver meg på eiga hand så lenge. Men mange takk for tilbodet!

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Aktivering av .htaccess

Hei, ja, la oss vente og se om det bli bedre. Hvis ikke dette fungerer kan det være en idé å lime inn innholdet av .htaccess her. Varseltrekanten ved siden av .htaccess var nok mer ment for at den burde aktiveres på enn at den ikke burde aktiveres. :)

Angående pass til administrasjonspanelet - no offence taken :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
SEO, Search Engine Friendly URLs i Joomla på Apache

Har nå installert Joomla på mitt webhotell fra Bluehost (brukte siste release som heter Joomla_1.5.15-Stable-Full_Package.zip). Har også aktivert søkemotorvennlige URLer, og det var enkelt, så må jo stille meg spørrende til kompetansen kurslederne dine kan ha hatt, siden jeg som aldri har brukt Joomla klarte det helt fint? Slik gikk jeg frem:

Global Configuration / Site - SEO Settings

1. Skrur på "Search Engine Friendly URLs"
  2. Skrur på Apache mod_rewrite
  3. Add suffix to URLs (legger inn .html etter hver URL)

SEO, Search Engine Friendly URLs Joomla

Logger på FTP for å rename til .htaccess

I utgangspunktet heter filen "htaccess.txt" i Joomla. Man må derfor logge på FTP og rename den til ".htaccess", med punktum foran. Filen ligger i rotkatalogen på webhotellet ditt, mao. sammen med index.php

.htaccess for SEF URLs i Joomla CMS

Når du har gjort dette skal alt fungere som normalt. Man har nå brukervennlige og fine URLer.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.