Hvordan sette opp Drupal med Fantastico

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Ble med: 03.01.2010

Legger akkurat nå inn Drupal i mitt cpanel via Fantastico, og lurer på hva du råder meg til å gjøre (kort fortalt) for å få hjemmesiden opp å gå?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Norsk språk i Drupal og installasjon av theme

Skal forsøke å spare deg for de langdryge svarene mine, siden du spesifiserer kort svar, haha.

Du kan godt legge inn Drupal 6 med Fantastico, slik du har gjort, men da må du legge inn norsk språkpakke i ettertid og så aktivere den. (Sjekket domenet ditt nå, og ser du har engelsk).

Norsk språk i Drupal CMS

1. Last ned norsk språkpakke til Drupal
  2. Pakk den opp og last opp filer og kataloger i rotmappen via FTP
  3. Logg inn som admin og gå til domene.com/admin/settings/language

Derfra kan du aktivere og sette norsk språk som default osv.

Installasjon av theme i Drupal CMS

1. Pakk opp eventuelt komprimerte filer og kataloger
  2. Last opp hovedkatalogen for templaten i sites/all/themes via FTP (Hvis du ikke har katalogen themes, opprett den selv).
  3. Logg inn som admin og gå til domene.com/admin/build/themes for å aktivere det
  4. Etter themet er aktivert, kan du stille inn themespesifikke ting ved å klikke på edit-linken fra denne siden.

Dermed skulle layouten din være aktivert.

Anonym
Anonyms bilde
Hehe, takk skal du ha.

Hehe, takk skal du ha. Grunnen til at jeg ba om korte svar var ikke at du skriver langdrygt, men at du skulle slippe å bruke mer tid på meg enn nødvendig!

Skal gjøre som du har beskrevet når jeg kommer hjem fra jobb, så får vi se om jeg trenger mer hjelp. Det gjør jeg sikkert! :P

Takk så lenge!

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Problemer med installasjon av språkpakke og webdesign

Ok, litt startproblemer her.

Har lastet ned språkfilen etter dine instrukser, men sliter med å få lagt denne inn. cPanel tillater jo å uploade .zip-filer, og extracte dem på selve serveren. Dette har jeg gjort (i rotmappa, for dette er rotmappa, ikke sant?)

Rotmappe på webhotell

Finner heller ikke language i admin/settings. Hva gjør jeg feil? (Ser slik ut hos meg)

Så ser jeg også ikke helt hvor mye av det jeg fikk fra monstertemplates som skal lastes opp. På bildet ser du alt jeg fikk. Skal alt lastes opp i public_html, eller kun den zip-fila?

Filer på webhotell

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Språk- og themeinstallasjon

Ser ut til at vi kranglet litt om administrasjon av den forrige posten din, hehe. Jeg gikk inn for å redigere bildene, slik at de ble synlige her. Det er bedre om du laster opp bildene, enn at du gjør det fra bildr.no, for hvis bildr.no forsvinner en eller annen gang, så har folk fortsatt mulighet til å følge ting som skjer i disse trådene.

Null stress å svare langt forresten, jo mer tydelig jeg er, desto mer sannsynlig er det at en eller annen person får hjelp ved å lese gjennom tråden på et senere tidspunkt :)

Legge inn språkpakke

Med rotmappa, så mener jeg rotmappa der Drupal ligger. Altså den samme mappa hvor index.php for Drupal er. Overskriv eventuelle eksisterende filer.

• Gå til domene.com/admin/settings/language og aktiver språket du vil ha

Installasjon av theme fra Monster Templates

Det ser ut til at katalogen theme320 er katalogen med theme. Ta gjerne et screenshot og last det opp her. De andre filene er informasjon om templaten og sources inneholder nok eventuelle PSD-filer osv.

Gå til hovedkatalogen hvor Drupal ligger (rotkatalogen). Bla deg videre gjennom sites/all/themes (opprett themes hvis den ikke er der) og last opp hele theme320 katalogen dit. Hvis theme320 inneholder flere kataloger, ta screenshot og post det her, så jeg får se hva den inneholder.

• Gå til domene.com/admin/build/themes og aktiver themet
HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Ah, den ligger jo i

Ah, den ligger jo i public_html, så da er det jo der den skal.

Hva som ligger i themes320-mappa:

Katalog med Drupal theme fra Monster Templates

Hva som ligger i js-mappa: To javascript-dokumenter Hva som ligger i bilder mappa: Masse bilder

EDIT: På tross av å ha lagt språkfila i public_html får jeg ikke noe language-endringsmulighet i Drupal.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Det er katalogen med themet

Theme

Det er themes320 som er katalogen med layouten din, det ser man ved at man har filen theme320.info der. Alle filene i den katalogen har med themet å gjøre, du må derfor laste opp alt sammen.

• Last opp hele katalogen i sites/all/themes/Du skal da ha sites/all/themes/theme320/

Språkvalg

På tross av å ha lagt språkfila i public_html får jeg ikke noe language-endringsmulighet i Drupal.

Ligger Drupal-filene i public_html da?

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Source i theme

Ok, hva med det andre? Source (som kom i zip-format også)? Screenshots? Index? Skal ikke det noen plass?

Angående språkfilen: Sliter som sagt, og får opp følgende bilde under admin/settings. Hva mangler?

Drupal settings

Her er forresten bildet av public_html-mappa. Det ser ut som Drupal ligger her:

Drupal webroot filer via cPanel FTP-klient

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Språk og template for Drupal
  1. De andre filene har ikke med layouten å gjøre. Det er nok diverse hjelpefiler/dokumentasjon osv. Det er kun theme320-katalogen som inneholder themet.
  2. Har du glemt å legge til "language" på slutten, eller?Gå til: domene.com/admin/settings/language
  3. Ja, det er Drupal som ligger i public_html, ser jeg.
  4. Ser ut til at Fantastico ikke har installert siste versjon av DrupalScreenshot viser at det er en sikkerhetsoppdatering tilgjengelig. Vi kan ordne det senere, opprett ny tråd og spør hvordan man oppgraderer Drupal evt.
HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Ja, det er med /language på

Ja, det er med /language på slutten.

Drupal er lagt inn med 6.14, mens det er en tilgjengelig på 6.15.

Huh? Ikke Source engang? Det var den eneste med passordbeskyttelse... :S

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Språk, oppgradering og theme

Last opp språkfilene igjen

Merkelig at du ikke får opp mulighet for valg av andre språk da, må jeg si. Er du sikker på at du har gjort det riktig? Prøv å laste ned språkpakka, pakk den opp lokalt. Da har du disse filene og katalogene:

Norske språkfiler til Drupal

Last dem opp i katalogen public_html på webhotellet og gå til languages igjen. Funker det nå?

Oppdatering av Drupal

Vi løser dette først, så kan du lage en ny tråd hvor du spør om hvordan man oppgraderer Drupal, så tar vi der derfra.

Template og filer til theme

Nei, ingen av de andre filene er nødvendig.

Den fila er sikkert passordbeskyttet, fordi du må be om passordet for å kunne endre eventuelle PSD filer osv. (PSD-filer er råformat i Photoshop, og brukes for å jobbe i layers osv.) Råfilene er da de filene webdesigneren har brukt for å lage selve designet, så er ting konvertert til PNG, GIF osv etterpå.

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Nei, dette er merkelig. Nå

Nei, dette er merkelig. Nå har jeg lastet ned språkfilen, og åpnet den lokalt, innholdet er som du sier. Deretter tar jeg den zippede mappen (nb-6 et eller annet) og laster den opp i cpanel, og pakker den ut i public_html. Den viser tydelig at den legger en haug av filer i diverse mapper.

Logger inn som admin, og går til siden spillkritikk.com/admin/settings/language. Får ikke opp et annet bilde enn det samme jeg har fått hele tiden.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Legge inn språk fra web GUI
  • Går det å legge inn norsk bokmål fradomene.com/admin/settings/language/add

PS: Når jeg går inn på domenet ditt nå, så får jeg ikke opp Drupal. Sikker på at du har installert det?

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Jada, det er lagt inn. Har

Jada, det er lagt inn. Har bare lagt inn det ny themet (hvor er alle knappene etc?)

Funket ikke å legge inn /add. Har sjekket i flere mapper, og det ligger visstnok translation filer i dem, med .no som tittel. Er fryktelig rart at dette ikke går... :S

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Installer Drupal fra scratch

Det er tydeligvis noe som er fubar. Forkast Fantastico-installasjonen og følg videotutorialen min på installasjon av Drupal, så går det nok bedre. Da får du norsk språk fra første stund også.

Det du bør ha klart før du begynner er:

1. FTP-klient (brukernavn og passord) hvis du ikke skal bruke FTP-funksjonen i cPanel
  2. Brukernavn, passord og hostname till MySQL databasen.

Hvis du gjør dette, så slipper du å oppgradere CMSet i denne omgangen, da kjernen i CMSet allerede er siste versjon.

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Ah, da prøver jeg det. Men

Ah, da prøver jeg det. Men hvis du går inn på hjemmesiden min (spillkritikk.com) ser du at jeg har fått opp temaet jeg har kjøpt, men ikke fullstendig slik det står oppført på monstertemplates' side (http://www.templatemonster.com/drupal-themes/26398.html). Hvorfor er det slik? 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Domenet ditt viser ikke hjemmesiden

Når jeg går inn på domenet ditt, så får jeg opp dette:

HostGator adminpanel på webhotell

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Jupp, nå er Drupal fjernet

Jupp, nå er Drupal fjernet (bruker videoen din til å få det inn nå), så enn så lenge er det ikke noe theme der, men det kan vi jo komme tilbake til når jeg har (omsider) fått lagt inn drupal med norsk språkfil :D

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Lag en ny tråd for themet

Hehe, ja :) Kan du ikke bare opprette en ny tråd når du har gjort det. Da gjelder det jo ikke ett-klikksinstallasjon med Fantastico lenger. Lag en tråd som kun handler om themet. Det er mye enklere for andre å følge en slik tråd, enn at vi tar opp 2-3 temaer i samme tråd.

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Det skal jeg selvsagt gjøre,

Det skal jeg selvsagt gjøre, men det kan se ut som det er noe problemer med serveren min, så jeg har bedt Hostgator om å resette accounten min, så begynner jeg på scratch imorgen. Men med mye mer kunnskap. Tusen takk skal du ha, jeg kommer tilbake til deg imorgen ;-)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
God kundeservice

Såpass, ja! De har kjempegod kundeservice, så du er i gode hender :) Da snakkes vi :)

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Ja, de har det. Men etter den

Ja, de har det. Men etter den hjelpen og servicen jeg har fått av deg kommer de til å virke fiendlige og fæle. Men men :P

Anonym
Anonyms bilde
Hei igjen (skriver fra jobb,

Hei igjen (skriver fra jobb, derfor anonym).

Når jeg kommer hjem fra jobb idag tenkte jeg å prøve å installere Drupal manuelt, slik du har anbefalt. Jeg kikket på videoen din, og du bruker Filezilla. cPanel har jo en egen FTP, er det ikke like greit å bruke denne? Hvis det er mulig/like enkelt (vi vil jo ha det enklest mulig), vil da de samme punktene gjelde gjennom hele installasjonen?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
FTP-klient i cPanel

Ja, du kan godt bruke FTP-funksjonaliteten i cPanel. Alle har ikke cPanel, derfor bruker jeg en standalone FTP-klient. Det er nok ikke dumt av deg å bruke en FTP-klient heller, for den som kommer med cPanel fungerer jo kun med webhotellet du har nå.

Uansett; ditt valg :) Bare skrik ut når du er igang.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.