Sette opp egne themes med Drupal

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Ble med: 03.01.2010

Da var vi endelig ferdig med installasjonen av Drupal, og nå gjenstår kun opplasting av theme slik at jeg kommer meg igang.

Som du kanskje husker kjøpte jeg et template fra MonsterTemplates, som inkluderte en hauk med hovedmapper:

1. En mappe kalt 'screenshots', som sannsynligvis er der for å vise meg hvordan templatet jeg har kjøpt ser ut
  2. En mappe kalt 'sources', som inkluderer en index-fil, en theme.sql-fil, samt tre mapper kalt 'psd', 'fonts' og 'clipart-library'.
  3. En mappe kalt 'theme', som inkluderer flere php-filer, et CSS-stylesheet, samt endel bilder.

Hvordan skal jeg gå frem for å få dette til å virke i Drupal?

EDIT: I tillegg inneholder samlemappen en index-fil.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Opplasting og aktivering av theme

Katalogen het theme320, denne skal du laste opp i katalogen sites/all/themes

Kataloger til themes og moduler

Høyst sannsynlig har du verken katalogen themes eller modules under sites/all, opprett disse katalogene ved hjelp av FTP-klienten.

Videre laster du opp hele katalogen theme320 i katalogen themes. Katalogen modules trenger du senere hvis du bestemmer deg for å laste ned og installere moduler i Drupal. Dette har ingenting med templaten å gjøre, men det er likvel greit å lage den når du først er igang.

Aktivere theme

Etter du har lastet opp katalogen med templaten, gå til

• domene.com/admin/build/themesHerfra aktiverer du og setter themet som default. Du får etter dette en link hvor det står "konfigurer", klikk på denne for å angi spesifikke innstillinger for layouten din.Aktiver theme i Drupal CMS
HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Source trenger jeg ikke til

Source trenger jeg ikke til noe?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Sources er råfiler

Nei, sources er katalogen som inneholder kildefiler, eller råfiler som webdesignere kaller dem. Råfilene er råmaterialet bak templaten. Feks er det vanlig at man lagrer bilder og illustrasjoner i PSD-format. Deretter lagrer man bilde i et mer overføringsvennlig og bredere støttet format som png, gif og jpg.

Hvis du på senere tidspunkt ønsker å videreutvikle templaten, så er det mulig du trenger råfilene for å redigere dem og lage egne png, gif og jpg-filer.

Bare overfør theme320-katalogen du.

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Og der var det gjort! Tusen

Og der var det gjort! Tusen takk!

Men som du ser hvis du går inn på hjemmesiden min (http://www.spillkritikk.com), ser du at designet ser helt annerledes ut enn det templatet som ligger på Monstertemplates: 

http://www.templatemonster.com/drupal-themes/26398.html 

Det lå en readme-fil med pakken jeg kjøpte, hvor det stod som følger:

Theme for phptemplate on DrupalTo install template please follow instructions below:- copy theme to the theme folder of your drupal installation- login as an administrator- go to administer- Site building- themes- from the list of templates find the template that you need to enable- set to enabled and default- click save settingsIf your template has one or several custom blocks you have to set them up in the following way:go to Administer -> Site building -> Blocks above the template list find navigation tabs click Add block.In order to make site look like on our live demo you have to set blocks to preset regions. To do thatlogin as as administrator, go to administer -> site building -> blocks and set blocks topositions listed belowBlock name Region Sort orderBanner Right Sidebar 1Navigation Right Sidebar 2User Login Right Sidebar 3Banner2 Right Sidebar 4Last Review Custom 1Please download

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Lage innhold

Nå vet ikke jeg hva du tror et template er, men det du har kjøpt hos Monster Templates er selve grensesnittet, altså webdesignet. Du har med andre ord ikke kjøpt innhold.

Grunnen til at designet ikke har bilder og kategorier, er fordi du ikke har laget dem enda. Det du nå bør gjøre er å opprette egne kategorier (taksanomi), menyer, noder (artikler/spillanmeldelser) og så videre. Det er med andre ord først nå du skal begynne å lære ting. :)

Mitt råd er at du ikke stresser med å få alt riktig nå, prøv og feil litt, slik at du blir kjent med publiseringsverktøyet og de essensielle funksjonene i det.

WYSIWYG editor

Hvis du ikke er stødig i HTML, så er første bud å installere en WYSIWYG editor, slik at du kan legge inn innhold på samme måte som vi gjør her i foraet.

Hvis det er noe spesielt du lurer på, så lager du bare en tråd om det, så skal jeg forklare deg ting. Et eksempel er feks: "Hvordan lager jeg kategorier og menyer?".

PS: Jeg skal lage et par videoer om et par "must have" moduler hvert øyeblikk. Disse kommer ut iløpet av natten.

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Manglende menyer i theme

Den er god! Flott at du tar deg tid til å hjelpe, setter enorm pris på det!

Men hvis du tar en kikk på det jeg kjøpte fra MonsterTemplates, har de på toppen en liten fanemeny med flere typer spillkonsoller. Denne er jo ikke på min side, skal denne lages selv? Det samme med menyen til høyre, med de ulike kategoriene som "Anmeldelser" etc, samt innlogging for brukere. Er ikke dette en del av themet?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Menyer og kategorier

Det er bare hyggelig å hjelpe, det er hele grunnen til at jeg laget denne websiden. Det kommer helt sikkert noen som sliter med akkurat det samme som deg hit senere, og derfor hjelper jeg mange på en gang :)

Data og faner i template

Fanene på templaten er ikke der, fordi det er en av menyene. Når du har satt opp kategorier og så videre, så kan du linke til kategoriene fra fanene (da kommer fanene). Dette gjør du høyst sannsynlig fra menyinnstillingene. Disse finner du under: domene.com/admin/build/menu

Du har loginboks, den kan aktiveres fra blokker under: domene.com/admin/build/block

I templaten du har kjøpt er det opprettet et forslag for hva den kan brukes til. Dette er gjort ved å legge inn data i Drupal. Du må selv legge inn innhold selv, feks kategorier som heter PS2, XBOX, PS3 og XBOX360 osv. Deretter kan du stille inn hvordan disse kategoriene skal fremstå i Drupal, feks om du vil ha bilder av konsollene som skal illustrere kategoriene.

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Takk for hjelpen

Ser i den drupal-readme fila står det: Dersom du vil at siden din skal være lik som den vi har laget, gjør... Så da gjør jeg det ;-)

Takk så lenge, kommer tilbake når (ikke hvis!) jeg trenger mer hjelp!

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Bare hyggelig å hjelpe deg med theme

Ja, men da antar jeg at informasjonen som legges inn i databasen vil stå på engelsk, vær oppmerksom på dette. :) Du får komme tilbake og si ifra når du har fått ting opp å gå, blir artig å se resultatet.

Du redigerte innlegget ang. sperring og "under konstruksjon"-side, så jeg skilte ut dette i en egen tråd (din rotekopp, hehe).

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.