Skal lage nettside til firma med nettbutikk

Apjh
Apjhs bilde
Avlogget
Ble med: 03.06.2011

Hei.

Jeg skal lage en nettside til ett firma, den skal inneholde informasjon om butikkene, produkter, ansatte og nyheter. Jeg ønsker også at denne nettsiden skal inneholde en nettbutikk ettersom jeg vil selge produktene våres direkte fra web også og ikke bare i butikkene.

Hvilket cms system burde jeg gå for her evt, jeg har lest litt om drupal og sett litt på snuttene du har lagt ut ang drupal her men det hjelper meg ikke så veldig mye å gir meg ikke noe svar om jeg kan få det jeg ønsker med drupal? Jeg er egentlig helt fersk når det gjelder dette med cms systemer, kan heller ikke noe mer en basic html og css, eneste erfaringenen jeg har fra css er fra egen designet blogger på blogg.no. Kan jeg designet ett eget design og evt bruke drupal eller må jeg bruke temes som støtter drupal sine tjenester?  Hva ville du gjort i mitt tilfelle her ?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Om å lage nettbutikk

Hei

Beklager, denne posten har gått meg helt hus forbi, selv om jeg får varsling om alle nye innlegg, så har denne av en eller annen grunn blitt glemt. Det kan se ut til at spørsmålet ditt er så gammelt at det ikke er relevant for deg å få svar lenger, men for andre som kanskje lurer på det samme, så poster jeg likevel et svar.

Lage nettbutikk med übercart som er basert på Drupal

Valg av løsning til nettbutikk kommer helt ann på hvor stor nettbutikken din skal være, men som jeg viser i denne videopresentasjonen av hva man kan gjøre med CMS, så bruker den norske bokhandelen Akademika (som har over over 1 million artikler i sortimentet sitt) Übercart nettbutikk CMS. Übercart nettbutikk er bygget på Drupal CMS og kan lastes ned gratis. Dette gjør at videoguidene om Drupal også er relevante for de som ønsker å bruke übercart.

Fra hva du sier, vil übercart være en flott løsning hvor man kombinerer både innhold og salg av produkter på én og samme platform.

Jeg har tenkt mye på å lage en egen kategori for vise frem og lære bort bruk av übercart, men har dessverre ikke kommet så langt enda. Jeg skal forsøke å få laget en fullstendig guide iløpet av sommeren 2012. Det vil ta såpass med tid, siden jeg ønsker å publisere alle vidoene samtidig og dertil gi en grundig innføring. Det gir liten mening og kun vise bort litt og la mye annet være usagt, dersom folk vil lage nettbutikk.

Theme og design til nettbutikk

Det vanligste er at man tar utgangspunkt i et grunnleggende template til det CMSet man går for og bygger videre på det. Hvis du kan nok til å redigere themet ditt på blogg.no, så vil du også klare å theme et slikt template etter en liten læringskurve om hvordan themet henger sammen. Oppbyggingen varierer fra CMS til CMS, og jeg vil påstå at Drupal har en veldig logisk og god oppbygning, der man skiller HTML, CSS og PHP fra hverandre i individuelle filer på en meget elegant måte.

De grunnthemene man kan bygge videre på er ofte svært godt kommentert og dokumentert, slik at du ikke sitter og arbeider med det i blinde.

Mer informasjon om å lage nettbutikk

Du er ikke den første som spør om hjelp til å lage netbutikk, så jeg har svart en del mennesker på dette før. Jeg legger ved linker til noen av svarene som ble gitt her, fordi det er mye bra kunnskap å hente ut fra disse innleggene.

Her har jeg skrevet ganske inngående om hva man bør tenke på før man skal lager nettbutikk, i tillegg til noen råd om markedsføring av netbutikken.

I en annen tråd ble det spurt om betalingsløsninger for nettbutikker og liknende, og der finner du også god informasjon.

En av de siste spørsmålene jeg har fått som er relevant i forhold til ditt, kom fra en bror i Sverige. Han lurte på om han skulle kjøpe eller lage netbutikk selv, i tillegg til noen spørsmål om design og themes.

Ellers vil jeg anbefale alle å søke på Hjemmeside.org, da det finnes veldig mye god informasjon som er begravet, men relevant i de gamle trådene.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.