Skjule eieren av domene

bartimeus25
bartimeus25s bilde
Avlogget
Ble med: 08.11.2009

Hei. Lenge siden sist!

Denne gangen lurte jeg på et spørsmål: Hvordan kan man skjule informasjonen om hvem som eier domene?

Du skjønner jeg ville ikke at folk skal kunne taste inn nettside på google og finne ut hvem som stor bak.

Jeg vil helst være annonym og lurte på om du kjenner til en tjenneste som gjør det mulig.

Hilsen Bartimeus

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
WhoisGuard for anonym eier av domene

Hei, ja, det var lenge siden. Hyggelig å se at du kommer tilbake for å få hjelp. :)

Skal du drive med ulumskheter nå da, siden du vil være anonym? Hehe :) Neida, jeg skjønner at mange ønsker å være anonyme. Her er litt informasjon om hvordan man kan eie et domene anonymt.

Hvordan holde eier av domene anonym

For å skjule hvem som eier et domene, må man ha WhoisGuard. Navnet og adressen din blir dermed ikke listet ved et whois-oppslag på domenet. Firmaene krever likevel at du skriver inn opplysningene, da det ofte er påkrevd av skattemyndighetene i det landet hvor webhosten holder til.

Hvorvidt man kan få WhoisGuard, og hvor mye WhoisGuard koster, avhenger av følgende.

1. Man kan ikke få WhoisGuard på noen domener, feks no-domene
  2. Hvilken registrar man velger (alle webhoster tilbyr ikke WhoisGuard)
  3. Prisen settes av registraren som registrerer domenet for deg

Altså forutsetter WhoisGuard at domenet støtter det (gjelder de fleste som com, net osv), og om webhosten du kjøper domenet hos tilbyr det. Feks kan du ikke få whoisguard hos one.

Hos HostGator må du betale ekstra for WhoisGuard. I skrivende stund koster det USD 10 (~60 NOK) per år.

Gratis WhoisGuard (Domain Privacy/Whois Privacy)

Bestiller du webhotell hos BlueHost, så får du gratis WhoisGuard. I skjemaet hvor du skriver inn opplysningene dine, må du ticke av for følgende, for at personsopplysningene dine ikke skal

BlueHost domain privacy Whois privacy

KarfraNord
KarfraNords bilde
Lurte på det samme

Og fant et presist og klart utfylt svar her! Takk Hjemmesidemannen! :)

(at jeg ikke tenkte og utforsket dette før jeg startet opp et domene (hos en host som ikke tillater whoisguard) nå må  jeg knote med skifting av webhost og alt det der. jaja man lever så lenge man lærer... eller var det omvendt? :)

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.