Spesifisere filsystem for backup i Drupal

torbjornhb
torbjornhbs bilde
Avlogget
Ble med: 21.03.2012

Hei.

Jeg har lett mye rundt, og jeg har sett videoen din her på hjemmeside.org, men det er fremdeles noe jeg sliter med når det gjelder backup av siden min. Når jeg skal ta backup får jeg beskjeden: 

"You must specify a private file system path in the file system settings to backup to the server."

Nå rjeg da trykker på "file system settings", får jeg opp tre ledige områder hvor jeg skal skrive inn ulike adresser. Det er her det stopper opp for meg. Håper på en god løsning smil

Takk for flotte videoer!

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008

Hei,

Versjon: Er dette Drupal 6 eller 7? I innlegget ditt ligger det i skrivende stund en link som leder til et hjemmeområde på en webserver ved Høyskolen i Molde. Filbanen ser ut til å indikere at du bruker Drupal 7. Videoguiden min er i Drupal 6. Jeg har ikke gått gjennom denne prosessen i Drupal 7. Uten å gjøre en stor diskusjon så bruker jeg fortsatt Drupal 6 fordi det har bredere støtte blant en haug av moduler.

Screenshot: Det hadde i tilfellet vært fint om du la ved et screenshot. Det er bare å trykke på bildeknappen ved siden av flagget i WYSIWYG-editoren og laste opp og lime inn i innlegget ditt.

Privat filbane: Når det gjelder private system path så antar jeg at de ønsker at du skal velge en filbane som ikke er tilgjengelig fra utsiden. Det er vanskelig for meg å si hvordan filstrukturen på din webserver er, men poenget med å legge backup utenfor webrooten er at backupen ikke skal være tilgjengelig via HTTP.

Du vil nødig at noen skal gå inn på http://domene.com/backup.tar og laste ned hele databasebackupen din smil

Webroot: Du må med andre ord legge backup utenfor webroot. Det vil si utenfor plassen du ankommer ved å gå inn via domene.com

Det er mulig det finnes en annen løsning, men jeg ville forsøkt dette først.

Hyggelig at du liker videoene mine! smil

Potensiell mulighet for privat katalog i Drupal 7

I Drupal 7 er det mulig at du har en privat katalog innenfor webrooten. Med andre ord en katalog som ligger i webroot, men utenfor preying eyes. Se om du har en katalog kalt private ved å følge denne filbanen: sites/default/files/private

Har du forsøkt å legge backup-filen her?

torbjornhb
torbjornhbs bilde
Avlogget

Hei.

Takk for svar. Jeg har ingen mappe som heter "private", men jeg regner med at jeg kan opprette en for så å legge backup-fila der...?

Screenshot er lagt ved. Håper det var dette du tenkte på smil

Skjermdump av Drupal 7 til privat filsystem

VedleggStørrelse
skjermbilde_2012-03-21_kl._15.12.40.png 77.67 KB
Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter

Hei,

Ja, screenshot var midt i blinken. Slik jeg har forstått det (uten at jeg har prøvd), så skal Drupal 7 behandle dette slik:

Du skal kunne gå til sites/default/files og opprette katalogen private. Dernest skal du kunne gå til domene.com/admin/config/media/file-system og definere denne katalogen som en privat katalog der. Drupal 7 vil da opprette en simpel .htaccess-fil som nekter utenforstående tilgang til katalogen via HTTP, men du skal kunne laste dem ned via FTP.

Alternativt så kan du jo få tilsendt backup av databasen til epostadresse, og eventuelt droppe å lagre backup på serveren.

torbjornhb
torbjornhbs bilde
Avlogget

hei smil

Ja, det du beskrier er det jeg akkurat forsøkte, men da får jeg feilmeldingen:

"Mappa sites/default/files/private kan ikke skrives til. Klarte ikke å gjøre den skrivbar."

Det er jo to områder "sti for offentlig filsystem" og "sti for privat filsystem". Forsøkte å legge samme url til begge områder, men fikk samme feilmelding. Når det gjelder e-post så har jeg gjort slik du beskrev i videoen, så da har jeg i hvert fall en´ backup smil

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter

Det er dette som er kjipt med at folk velger Drupal 7. Jeg fokuserer primært på 6eren fordi den har bredest støtte. Har du forsøkt å chmodde "private" katalogen via FTP? Du kan prøve dette:

1. Gå inn i FileZilla
  2. Høyreklikk på katalogen private
  3. Velg «File permissions»

Se screenshot.

File attributes chmod FileZilla

Det er viktig å ikke gi "public permissions". Du vil ikke at folk skal ha muligheter til å endre der. Group permissions er også litt skummelt, avhengig av hvordan nettverksadministratorene på webhotellet ditt har lagt opp systemet.

Prøv med forskjellige verdier og forsøk å sette private path i Drupal for hvert forsøk:

1. 600 (ikke risky)
  2. 700 (ikke risky)
  3. 770 (risky)
  4. 777 (super risky)

Du kan lese mer om disse forskjellige filrettighetene her. Artikkelen er på engelsk og lang, men meget god.

torbjornhb
torbjornhbs bilde
Avlogget

Ja, men måtte bruke denne versjonen pga. studiet. Jeg har forsøkt å gjøre som du skriver, men fungerer ikke det heller....

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter

Ok, skjønner... Beklager, men da kan ikke jeg hjelpe deg. Hvis du får svar fra en av lærerne dine elns, så må du gjerne skrive hvordan dere løste det. Backup via epost er uansett veldig smart. Gmail går neppe under med det første, så det er ganske safe å lagre ting der.

torbjornhb
torbjornhbs bilde
Avlogget

Takk for hjelp så lang. Jeg skal høre med læreren min, så poster jeg det her om jeg finner en dugenes løsning smil

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.