Spørsmål om drupal og wordpress/cutenews

Anonym
Anonyms bilde

Jeg har drevet med hjemmesider en stund, og pleide i flere år å kode hjemmesidene mine i html, css og php. Jeg brukte da bare notisblokk og et gratis ftp-program. Når jeg hadde blogger brukte jeg cutenews til blogg-innleggene mine.

Nå har jeg i det siste brukt blogspot, men fordi det er så håpløst å kode layouter der har jeg gått lei, og flytter nå til eget webhotell/domene. Så da skal jeg i gang med å kode hjemmeside fra bunnen av igjen, og lurer litt på hvilke løsninger jeg skal velge.

I utgangspunktet så skal jeg ha en blogg, og tenkte derfor å igjen bruke notisblokk (eller, jeg tenkte å prøve notepad ++, men det er jo omtrent det samme), ftp og cutenews. Men jeg har titta litt rundt og det har kommet opp en del ting jeg lurer på..

1. Hva er egentlig funksjonen til programmer som drupal og joomla, eller hvilke behov er det meningen at de skal dekke? For jeg har prøvd å lese litt, men jeg føler ikke at jeg har noe behov for dette, så da lurer jeg fælt på hvorfor alle andre ser ut til å sverge til programmer som dette.. 

2. Jeg brukte alltid cutenews og jeg føler at det ville vært relativt lett for meg å komme inn i hvordan man bruker dette igjen. Men jeg ser jo at alle andre bruker wordpress.. Er wordpress regna som bedre enn cutenews (og i så fall, hvorfor), eller er det bare bedre kjent?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Litt om Drupal og WordPress CMS

Hei, hyggelig at en fellow koder popper innom :) Holder med deg i at du beveger deg bort fra bloggplatformene til andre og over på eget webhotell. Gratisblogger har sine gode sider, men de er få synes jeg. Og, ja, det er galskap å bruke notepad for koding, jeg må ha syntax highlighting, god search and replace funksjon samt. linjeteller. Det gjør kodingen langt mer effektiv.

Hvorfor jeg liker Drupal CMS og WordPress

Skal jeg være helt ærlig med deg, så må jeg innrømme at jeg ikke har brukt CuteNews selv, så skal ikke påstå at det er uverdig på noen måte. Det jeg derimot kan si er grunnene til at jeg liker Drupal og WordPress. Dette blir bare i korte drag.

Store & aktive nettsamfunn rundt CMSene er det første jeg ser etter. Grunnen til at dette er viktig for meg er pga sikkerhetsoppdateringer av CMSet, tilgang til moduler og addons som gjør at jeg slipper å kaste bort tid på å kode alt selv (ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt, det har jeg brukt altfor mye tid på å gjøre før). Både WordPress og Drupal har fantastiske communities med hjelpsomme sjeler.

Videre gir store og populære CMS tilgang til billige themes, noe som er viktig for meg som ikke er en god grafiker.

Godt dokumentert kildekode og inngående manualer er viktig for meg som koder, fordi jeg ofte koder moduler og modifiserer ting selv. Både WordPress og Drupal er ekstremt godt dokumentert.

Videre er disse publiseringsverktøyene ekstremt scalable (bygget for vekst). Man kan kjøre ekstremt store nettsteder på dem, da det finnes cachemoduler o.l. som gjør prosessen med å serveremye mer effektiv. Trege sider er virkelig hat.

For en som kan søkemotoroptimalisering er det utrolig kjekt å finne at man ikke må kode alle bells and whistles selv, da de store CMSene allerede har gode moduler som hjelper deg å søkemotoroptimalisere på en brukervennlig måte.

Mye av dette går i hverandre, men øverst av alt liker jeg altså fleksibiliteten, brukervennligheten, utbyggingsmulighetene, det brede modulutvalget, de flotte menneskene i communitiet og den utrolig elegante kildekoden. For meg er kodene i Drupal å anse som kunst, virkelig et mesterverk i programmeringsinnovasjon.

Hvis du har liknende behov og CuteNews oppfyller disse, så er det jo bare å gå for det, men selv har jeg valgt disse to CMSene etter å ha tittet på flere stykker. (NTNU ratet faktisk Drupal veldig høyd for en stund siden, Drupal var et hårstrå unna å bli CMSet til universitetet, dette sier litt da professorene der oppe garantert ikke tar lett på valg av IT-løsninger).

Anonym
Anonyms bilde
Takk for mange svar. Jeg er

Takk for mange svar. Jeg er enig i det du sier om gratis blogplattformer, de er ikke stort å skryte av. Så det blir deilig å få gjort det fra bunnen igjen :)

Og jeg fikk litt svar på noe av det jeg lurte på om publiseringsprogrammer, men jeg føler fremdeles ikke jeg har noe behov for det.. siden jeg ikke kommer til å ha en så veldig fancy side så tror jeg ikke jeg har behov for så mange forskjellige moduler heller.

så jeg tenker at jeg prøver å starte med å bare bruke notepad ++ og filezilla, og så ser jeg heller etter hvert om jeg føler at jeg har noe behov for et publiseringsprogram. og så får jeg kanskje prøve med wordpress og se om jeg skjønner meg på det, bare siden alle skryter sånn av det. :P men takk skal du ha!

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
God holdning

Jeg synes du har god holdning, og det er smart å kode alt selv også, særlig mhp læring. Hvis du senere finner et prosjekt med større behov så er det fint å bruke et CMS. Folk er jo forskjellige da, noen begynner med koding og forakter CMS pga stolthet over eget arbeid (jeg har vært der, hehe). Andre begynner med CMS og lærer seg etterhvert litt koding fordi de synes det er gøy, og fordi de gjerne vil ha mer kontroll. Andre er bare ute etter å ha en blogg, og da er gratisgreiene helt OK.

Jeg kodet i sin tid en stor side fra bunnen, den indekserte websider, hadde autorespondere på mail, dynamisk bildemodifisering og der var ikke måter på. Brukte 6 mnd på kodearbeidet. Jeg var nybegynner da, og gjorde stadige forbedringer i kildekoden (selvom funksjonene etter endringene var det samme, bare mer effektive - handlet med andre ord IKKE etter "If it's not broken, don't fix it"-prinsippet). Det var veldig lærerikt, og jeg nyter godt av lærdommen fra det prosjektet enda.

Grunnen til at jeg har gått over til CMS nå er ikke fordi jeg ikke kan kode ting selv, men heller fordi jeg vil dedikere tiden min til andre ting, som å drive dette forumet og hjelpe andre for eksempel :) Synes ikke det er noe spennende å kode noe jeg vet jeg klarer før jeg begynner, mye bedre med en utfordring. I tillegg gir kunnskapen jeg har opparbeidet meg og stadig fortsetter å opparbeide mer kontroll, hvilket er flott for en kontrollfreak som meg :)

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.