Starte nettbutikk for gullsmed

bjarte
bjartes bilde
Avlogget
Ble med: 27.01.2010

Jeg skal nå hjelpe en bekjent som driver noen gullsmedbutikker. Han ønsker å starte nettbutikk.

Er det noen her inne som har råd om hvilket selskap som leverer en god løsning med hjemmeside som også har betalingsløsning.

Løsningen må være lett å administrere, og enkelt å kredigere med nye prodkter og bilder.

Håper på mange gode råd.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Publiseringsverktøy

Kanskje ikke akkurat det du forventer av svar her, for her kommer flere spørsmål enn svar i første omgang. :)

Valg av nettbutikk

Hvorfor bruke et selskap, hvorfor ikke bruke open source publiseringsverktøy? De er enkle å administrere så snart de er satt opp. Med et open source basert system er det også enklere å finne en webdesigner som kan lage et skreddersydd og flott design til nettbutikken.

Med hjemmeside antar jeg at du mener en slags infoside. Til dette formålet finner man også enkle publiseringsverktøy. Skal man f.eks. blogge om nye produker, gaveidéer rundt Valentines day, Jul, morsdag osv, så har man bloggplatformen til WordPress.

Om man ikke vil installere tingene selv, så går det alltids ann å kjøpe akkurat den tjenesten. Å lære publiseringssystemene er ikke så vanskelige, de er jo ganske intuitive.

Beklager at jeg ikke gir deg konkrete svar med en gang, vil at du og gullsmeden skal gjøre en gjennomtenkt beslutning.

Selskapet og forholdet til nettbutikken

Er dette en stor gullsmed, eller er det bare snakk om en liten enkeltstående? Hvor mange produkter skal inn i nettbutikken? Hva kreves av betalingsløsninger? Skal han akseptere kredittkort?

Skal nettbutikken inkorporeres i eksisterende firma, i såfall må transaksjoner fra nettbutikken posteres til dette regnskapet, samt. ha nummerserier på bilagene som er i tråd med det.

Hvor mye antar han at nettbutikken vil omsette for? Ting som dette er viktig mhp valg av både hosting og  nettbutikkløsning.

bjarte
bjartes bilde
Avlogget
Ble med: 27.01.2010
Vedkommende har flere

Vedkommende har flere butikker + import av varer.

Litt bakgrunnsinfo først. Vedkommende som skal bruke dette har ideer for hvordan han skal selge sine produkter, men han har ikke kunnskap til å bruke open source løsning (vil jeg tro). Han jobber også mye så her er det også snakk om hva han kan bruke av tid. (Det beste hadde kanskje vært å satt bort alt til noen som kan dette). Men så er det snakk om kostnader også.

Min rolle i dette er kun å hjelpe han igjennom dette. Han er som sagt "blank" innen data. Jeg har bakgrunn innen markedsføring og epost markedsføring.

Når det gjelder regnskapsbiten og bilagsføring så er det regnskapsføreren hans som tar seg av den biten (og jeg vilo tro at han har full kontroll på den biten).

Han ønsker en betalingsløsning med Visa, Mastercard og postoppkrav.

Har tittet litt på Idium sin pupliseringsløsning, men før jeg tar kontakt så ønsker jeg litt mer forståelse for hva jeg skal se etter av løsninger.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Open source eller betalt nettbutikk

En open source løsning vil ikke være vanskeligere å administrere enn en kjøpt nettbutikk. Det man kan stri med når man bruker open source er å sette opp nettbutikken og å oppdatere den, noe som kan gjøres for en svært billig penge. En annen utfordring er selve hostingen, for et slikt konsept bør nok en VPS (Virtual Private Server) være et minimum, denne kan kjøpes med driftsavtale (ofte kalt managed hosting), hvilket innebærer at webhosten man kjøper hos tar seg av sikkerhetsoppgraderinger i forhold til webserveren o.l.

Grunnen til at jeg taler for å bruke open source, er fordi disse som oftest har bedre løsninger mhp søkemotoroptimalisering m.m, og at det er enkelt å få tak i billige og kjempedyktige webdesignere. De er også i konstant evolusjon, slik at man hele tiden er sikret den siste og beste teknologien. Skulle selskaper brukt like mye ressurser på å lage en open source nettbutikk som det frivillige utviklere gjør, så hadde jeg likt å se de budsjettene.

Moduler for mottak av betaling & logistikk

De kommer også med moduler for aksept av kreditt- og bankkort gjennom norske betalingsformidlere (PayEx osv). Valg av slik løsning er jo viktig for hvorvidt folk tør å betale.

Man bør også lage en avtale med Bring (Posten), og regne ut fraktkostnader o.l. "on the fly". Dette finnes det også moduler for i de fleste store open source løsningene.

Synes det høres litt skummelt ut å tilby salg av smykker på postoppkrav, da det påfører kostnader om folk ikke henter. Det blir som oftest et svårig strev med å få betalt for ekstrakostnadene ikke avhentede varer medfører (man må betale 2 x frakt pluss oppkravsgebyr til posten, og så fakturere kunden for dette). Dette finner han nok ut av selv.

Bilagsføring

Det stilles diverse krav til regnskapet, herunder hvilke nummerserier bilagene fra nettbutikken har. Dette er noe som må settes opp i nettbutikken, og dette er viktig da det er et statlig krav. Be ham i tilfelle rådføre seg med regnskapsfører om hvordan dette må gjøres, før han går i gang.

Enkelt å administrere nettbutikk i OS

Har man først satt opp en os nettbutikk og har noen til å administrere server og oppgradering av cmset nettbutikken bygger på, så er det plankekjøring å legge inn nye produkter å skrive om dem.

Som her i forumet får man WYSIWYG-editor, og kan laste opp produktbilder og så videre direkte fra nettleseren. Kan óg skrive ut diverse rapporter og følge orderne i systemet, sende meldinger til kunder osv. (B.la. mellom API fra Posten).

Kanskje kan det være en idé å finne leverandører av en helhetlig tjeneste som driftes under open source? Dvs en tjeneste hvor andre tar seg av hosting og oppgradering av webservere m.m, såvel somoppgradering av selve nettbutikken?

Hvis vi skal utelukke en open source nettbutikk herfra, så skal jeg gi meg med argumentene mine og komme med andre forslag. :)

Litt om kjøpte nettbutikker

Hvis vedkommende absolutt ikke vil prøve en open source nettbutikk, men heller ha et ferdig system hvor alt han må gjøre i forbindelse med den er å legge inn produkter, så har jeg et viktig råd: Velg en solid og stor leverandør. Det hadde vært forferdelig om han oppretter nettbutikk, legger inn hundrevis (tusenvis?) av varer, for så at tjenesteyteren går konkurs, og nettbutikken kanskje ikke vil være operativ lenger.

En annen viktig ting er at man må være sikker på at alle data er trygge hos en eventuell leverandør av nettbutikk. Lite heldig om kortnummere o.l. fra kundemassen hans skulle komme på avveie, eller at data skulle gått tapt pga manglende backuprutiner.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.