Starte nettbutikk, valg av domene og markedsføring

solveg
solvegs bilde
Avlogget
Ble med: 03.01.2010

Jeg har en drøm på å starte min egen nettbutikk.

Jeg er ganske nybegynner og trenger en god veiledning. Jeg har lest og sett alle videoguidene og synes har kommet langt fram nå.

Likevel klarer jeg ikke alene. Jeg klarer ikke å velge hvilket webhotell og domene skal jeg velge og hvor egentlig skal jeg starte, og hvordan installerer og bruker jeg Zen Cart.

Mange TAKK

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Valg av domene og markedsføring av nettbutikk

Hei, fra presentasjonen av forretningsidéen din, vet jeg jo allerede litt om konseptet ditt. Du skal selge barnemote, og salget skal skje både til det norske og andre internasjonale markeder.

For et prosjekt som dette anbefaler jeg at du kjøper webhotell fra BlueHost. Jeg kommer ikke til å ta opp bruk av Zen Cart i denne tråden, men heller to andre faktorer for prosjektets suksess. Den viktigste faktoren; domenet til nettbutikken din. Videre vil jeg gi deg endel idéer til hvordan du kan markedsføre nettbutikken din på internett.

Bruk informasjonen du får her til å velge et bra og målrettet domene. Deretter kan vi snakke om hvordan man setter opp selve nettbutikken, hvilke tjenester du vil kjøre og hvilket publiseringsverktøy du bør bruke til de tjenestene du ønsker.

Håper du ikke tar dette som en kjedelig avsporing fra det opprinnelige spørsmålet ditt. Jeg bryr meg om suksessen til alle brukerne på Hjemmeside, og vil derfor gi dere best mulig innsikt, slik at dere når målene deres.

Flere av temaene som tas opp i denne tråden går under betegnelsen SEO (Search Engine Optimization), norsk;  søkemotoroptimalisering. Dette er et stort emne jeg kan mye om, faktisk vil jeg kalle meg en ekspert. :)

Marked for nettbutikken

Spørsmålet blir nå hvilket marked du vil rette deg mot først. Hvis du skal prøve det norske markedet, som nok ikke er så overbefolket av konkurrenter, vil du nok lettere få en god start, enn om prøver direkte mot det internasjonale markedet.

Valg av domene til nettbutikk for det norske markedet

Først anbefaler jeg at du velger et domene som er relevant for hva du skal tilby, og er mye søkt av potensielle kunder.

Ved å velge et domene som er relevant for hva du tilbyr og mye søkt, vil potensielle kunder lettere finne nettbutikken når de søker etter det du tilbyr. Du får da trafikk fra kjøpelystne mennesker som er på jakt etter det du selger, og nettbutikken din vil konvertere (selge) bedre.

Siden nettbutikken din skal driftes av ditt utenlandske foretak, har du ikke en norsk bedrift og dermed ikke et norsk organisasjonsnummer. Et organisasjonsnummer er nødvendig for å kjøpe no-domene, mer om dette kan du lese i tråden; hvordan kjøpe no-domene.

Du må derfor velge et annet TLD (Top Level Domain, feks com, net ...). Jeg anbefaler at du velger .com, såfremt du ikke har mulighet for no.

Bygge eget merkenavn via domene

En annen tilnærming er å bygge et eget merkenavn. Du snakker om at du vil starte egen fabrikk, og derfor kanskje også et eget merkenavn.

I såfall bør du registrere et domene som er likt merkevaren din. Dette er kanskje tanker for fremtiden, for i første omgang skal du vel selge andres produkter i nettbutikken din.

Undersøkelser for å finne best domene

Du kjenner nisjen din langt bedre enn meg, derfor må du selv gjøre undersøkelser på ord, uttrykk og fraser du tror folk som vil kjøpe barneklær søker på.

Slike undersøkelser kan du gjøre i Google AdWords Keyword Tool (GKT), Google Insights (GI), Google Search-based keyword tool (GSBKT) og Google (G) selv.

Du ser gjerne etter målrettede søkefraser med mye trafikk (i GKT), og hvor mange annonsører og lite konkurranse det er ved hjelp av Google.

Undersøkelse av en søkefrase for å finne bra domene

Ved bruk av GKT sjekker jeg frasen "barneklær" denne frasen har ifølge undersøkelser rundt 1332 søk per dag. Videre ser man at det er mange annonsører ved søk i Google. Samtidig er ikke konkurransen så stor i de organiske resultatene.

Organiske resultater er de mest relevante nettstedene som ranker på søkefrasen man bruker. Jo færre som konkurrerer om de gode plasseringene, desto lettere er det å komme høyt. Annonsene rundt de organiske resultatene blir kjøpt av bedrifter som ønsker eksponering på akkurat denne søkefrasen.

Google søkeresultater

Vi kan altså konkludere med at det er mange som søker på denne frasen, og siden det er mange annonsører som reklamerer i disse søkeresulatene, er det rimelig grunn til å tro at det er et godt marked der.

Konkurransen på søkefrasen "barneklær" (uten anførselstegn) er heller ikke særlig stor:

Konkurranse på søkeord

Siden den viktigste faktoren på enhver webside er hva som står i title-taggen, kan man kjøre et enda mer spesifisert søk, for å finne ut hvor stor den faktiske konkurransen er. Vi kjører følgende søkefrase i Google:

intitle:barneklær

Vi får da vite at det kun er rundt 66 900 andre websider på internett med denne frasen i title-taggen. Dette er en overkommelig andel konkurranse.

intitle konkurranse i søkeresultatene

Du har nå funnet ut at "barneklær" er en god kandidat for domenet. Siden de fleste domenene med barneklær.com, .net osv er tatt, så gjelder det å lage en egen kandidat. Feks "barneklærshop.com" el.l (Det er fullt mulig med æ, ø og å i domenenavn, og det blir vanligere og vanligere.

Kjøper folk som søker på dette produkter

Man må nå avgjøre hvorvidt de som søker på denne frasen faktisk ender opp med å kjøpe produkter. Det er liten vits i å ranke høyt på et søkeuttrykk som ikke søkes av folk som handler.

Til dette arbeidet kan man sjekke omsetning av nettbutikker som allerede rangerer på frasen osv. Dette er også et stort arbeid, og noen ganger må man enten gå etter magefølelsen, eller kjøre spørreundersøkelser blant de som søker på frasen.

Tjenester for markedsføring av nettbutikk

Hvis du kjøper webhotell hos BlueHost, har du mange muligheter, fordi de ikke har så mange restriksjoner mhp antall databaser o.l.

Du kan starte en blogg hvor du skriver om nyhetene i nettbutikken. I en blogg kan du være mer personlig, enn du kan i den profesjonelle nettbutikken din. Bloggen kan også markedsføres på en rekke steder, hvor selve nettbutikken ikke kan markedsføres: Topplister over blogger, og så videre. Dette vil gi trafikk til bloggen, og i sin tur route den til nettbutikken.

Lage forum, der kunder kan spørre deg om ting relatert til størrelser og annet i forbindelse med klærne du selger, eller samtale seg imellom om stiler osv. Her vil man igjen få mulighet til å snakke personlig med kundene, og dermed skape tillit og lojalitet.

Opprett bildegalleri, der folk kan poste bilder av smårollingene sine i dine klær. Jeg vet ikke om foreldre ville kledd opp barna sine i klær kjøpt fra din nettbutikk, og postet det i et galleri, men det kunne definitivt vært en god idé dersom nettbutikken solgte klær til dyr, feks hundeklær.

Markedsføring av nettbutikken på nettet

Videre kan du selge produkter på andre tjenester, feks auksjonstjenesten QXL og rubrikkmarkedet Finn. I all korrespondanse med kunder du får der, markedsfører du domenet til nettbutikken din.

Etter du har fått det meste opp å gå, er det en rekke andre ting du kan gjøre for å markedsføre nettbutikken din gjennom sosiale medier som Twitter, Facebook osv.

Videre bør artikkelmarkedsføring inngå i arsenalet over markedsføring av nettbutikken din, for å ytterligere bygge linker inn til nettstedet ditt, og dermed lede den oppover i søkemotorene.

Finn populære blogger hvor nybakte mødre skriver, og tilby dem et gavekort de kan bruke i nettbutikken din. Ved slike gester, vil de høyst sannsynlig skrive positivt om nettbutikken din, og de andre som leser bloggen til den nybakte forelderen vil da få et positivt inntrykk av nettbutikken din. Samtidig som du bygger positive relasjoner til folk i samme situasjon, får du også relevante linker til nettbutikken. Dette gir nettbutikken bedre synlighet i søkemotorene.

Finn forum for foreldre, og tilby brukerne av forumet rabattkoder de kan bruke hvis de handler i nettbutikken din. Link til nettbutikken din med relevant ankertekst, dvs ord og uttrykk du vil ranke på i søkemotorene.

Oppsummering, valg av domene og webhotell til nettbutikk

1. Gjør undersøkelser for å finne gode domenekandidater for din nisje.
  2. Bruk søkefunksjonen til domeneshop, for å se om kandidatene du finner er ledig.
  3. Når du har funnet et godt domene, kjøp domenet og webhotell hos BlueHost. Domenet er nå ditt, og du kan konsentrere deg om å bygge ut idéen før noen andre tar domenet foran nesen på deg.
  4. Sett deg ned med et ark og tenk gjennom hva du vil ha på nettstedet; blogg, forum, galleri, nettbutikk og hvordan de skal fungere sammen.
  5. Tenk gjennom hvordan du skal ta betalt; faktura, PayPal, forskuddsbetaling, postoppkrav osv.
  6. Tenk gjennom hvilke markedsføringskanaler du vil bruke for å promotere nettbutikken, feks QXL, Finn osv.

Etter du har gjort alle disse tingene har du en "Blueprint for success". Du kan nå konsentrere deg om å implementere disse tingene én etter én, og spørre i forumet her hvis det er noe du lurer på.

Som du sikkert skjønner, går kompetansen min lagt utover implementasjon av publiseringsverktøy og programmering. Jeg kan mye om markedsføring på nett, og hjelper deg gjerne.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009
Starte opp som selvstendig næringsdrivende

Nå vet ikke jeg hvor godt du kjenner til det å starte opp en egen bedrift. Men skriver en litt lang innføring her.Det å starte en nettbutikk har ikke de største, økonomsike, risikoene. Men det er tidskrevende, og det kreves like mye oppfølging som en tradisjonell butikk. En nettbutikk er akkurat som en hvilken som helst annen tradisjonell butikk, bare på nett (naturligvis). Så samme faktorer må taes hensyn til.

Disse faktorene er vesentlige å ha på plass før man går i gang med egen business:

• Ide fasen er du forbi forstår jeg det som
  • Så, først så har vi Research fasen:

- Hvilket Marked søker du?

- Hvem skal bli dine Kunder?

- Hvem er konkurrentene dine?

Ta å gjennomfør en SOFT først som sist (SWOT = Strength og Oppertunity / Faults og Threats) analyse.

• Så hopper vi rett på Etablerings fasen: (for å gjøre det kort)

- Regnskap og Økonomi er viktig å ha på plass

- hvordan håndtere Fakturering, Purring og Innkasso

- Profilering er en vesentlig viktig faktor

• Videre har vi Markedsføring

- Sett deg inn i "Hva er egentlig god markedsføring?"

- Også "Hva er egentlig ett Marked?" Og "Hvilket markedsfor ønsker du å benytte deg av?"

- Hvilke konkurransevirkemidler kan du benytte deg av?

• Finn din Strategi

- Ganske enkelt, hvordan ønsker du å jobbe?

- Du har valgt nettsted som din strategi.:

-> Hvordan presenteres produktene/tjenestene

-> Hvordan skal kundene få handle/betale?

-> Hvordan er leveringer/transport?

-> Hva med leveringstider?

-> Hva med garantier? (transportskade, brudd på avtalt leveringstid, feilleveranser)

I forbindelsen med utvikling av din hjemmeside, som også skal være en forretningsside, så har disse faktorene endel å si for sluttresultatet ditt...

(gjentar endel av hva hjemmeside her sier også)

1. Norsk foretak Få registrert deg i enhetsregisteret og få ett org.nr. Dette er ett krav for norske domener.
  2. Domene-navn Domenenanvnet er "varemerket" ditt. Hvis noen skal handle hos deg, husker de ikke alle produktnavnene dine, men de vil huske deg. PS! Domenet bør være foretaktsnavnet 
  3. Domene-endelse Skal du fremstå som ett seriøst, Norsk, foretak, så er .no alfa-omega. I forbindelse med domene-endelse, så er det også viktig, i forbindelse med markedsføring, å ta eierskap på samtlige, vanlige .<endelser> (.no, .com, .net, .org). Dette for å slippe "missforståelser" mellom deg og evt. andre med samme domene-navn, bare med annen endelse. Med .no domene, så ranker du høyere på Norske søk i søkemotorerer
  4. Logo Logoen er det viktigste, visuelle, elementet til en bedrift. Logoen fronter bedriften på alle områder, uten å bruke ord eller lage forklaringer. Logoen blir kjennemerket ditt. Logoen skal representere bedriftens intensjoner, deres budskap og tjenester. Hjemmeside fant en god side som illustrastrerer godt bruk av logoer her.
  5. Struktur, Layout og Design Dette er uhyre viktig. På samme måte som å drive en tradisjonell butikk på hjørnet, så er det hvordan butikken din ser ut som avgjør om folk velger å handle av deg. Er det "rotete", så finner de en annen plass å handle. Er det "ryddig" så kikker de seg litt rundt før.
  6. Ordbruk, Formulering og Rettskrivning Det å legge inn tekst på en forretningsside hvor du skal selge tjenester eller produkter, så er ordbruk, hvordan du formulerer deg og om det du skriver fremstår som riktig (rettskrivning) avgjørende om du blir tatt seriøs eller ikke.
  7. Markedsføring Når siden er godt tygget gjennom, så er det på tide å trekke traffik til siden din. Altså Markedsføring. Markedføring på nett er ikke så ullikt markedsføring på tradisjonelt vis. Du er nødt til å reklamere for deg selv for å trekke kunder. Her finnes det mange løsninger som ikke koster skjorta, bare litt tid.

Det er viktig å huske på at dette bare er overfladiske faktorerer jeg har satt opp her.

Det finnes mye mer som spiller inn i forbindelse med å starte opp en selvstendig business.

Det er bare å spørre om det skulle være noe i forbindelse med bedriftsetablering.

med hilsen
Thomas Kile

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.