Stereoanlegg til PC, forsterker og høyttalere

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008

Var stor lydentusiast for noen år siden, men skrinla hobbyen da den ble meget kostbar, hehe. I min nye og mer moderate livsstil er det likevel behov for god lyd, og ønsker meg nå et anlegg til PCen.

Hører på techno, drum & bass, rock, trip hop, house, funk og you name it. Har egentlig ikke noen klart definert musikksmak. Eneste jeg vel kan si jeg ikke er noe glad i er rap.

Har ikke fulgt med på noe i det siste, men tenkte jeg skulle kjøpe meg et nytt høyttalersett med eller uten subwoofer til PCen. Skal ha noe billig, men ikke for billig.

Eventuelt tenker jeg på å få tak i en billig forsterker og et par (gulvstående) høyttalere i bruktmarkedet.

Prisklasse er mellom 5-10k, derfor vil jeg gå brukt for å få mest for pengene.

Lurer på om noen har tips til hva man bør velge, eller hva jeg bør sjekke ut. (Har mistanker om hvem som kommer til å svare på dette, hehe).

Sting
Stings bilde
Avlogget
Ble med: 11.01.2010
Høyttalere

Det var vel kanskje meg du siktet til...?

Jeg er ingen Hi-Fi feinschmecker og har ikke veldig kostbart utstyr selv. Innenfor din prisklasse burde det være fullt mulig å få noe riktig fint! Er det Hi-Fi du er ute etter, eller snakker vi studiomonitorer? Aktivt eller passivt? Siden vi snakker såpass kostbare saker har jeg rett og slett ikke nok fartstid - i tillegg blir det, småbarnsfar som jeg er - mye headset...

Men jeg ville absolutt passet på at DA-converteren var OK, å tappe rett fra standard-lydkortet ødelegger liksom hele signalkjeden...

Lyd-forumet på Mac1.no samt www.lydforum.com kan være bra steder å begynne!

Hjemmeside: www.arleeproductions.org

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009
vel, dette er absolutt noe

vel, dette er absolutt noe jeg kan diskutere rundt:P hehee...

avforum.no | avtorget.no er uten tvil den beste plassen å få hjelp til valg av riktig utstyr for deg. uansett prisklasse.

Du sier lite om hva slags utstyr du pr. dags dato har og skal benytte deg av.

Med tanke på at du er inn til hip-hop/rap så er vel en sub å foretrekke da ett par monitorer ikke vil duge i prisklassen du søker.

2.1 aktivt høyttaler sett fra både HK og Logitech er i utgangspunktet prisgunstige med god kvalitet. Logitech har bla. THX verifisert 2.1 system. HK har en del mer punch som kommer godt med med tanke på techno/trance/dance.

Gulsvstående på brukten er det mye Dali  til gode priser. Denon forsterkere  er heller ikke så veldig kostbare. Skal gå fint ann å få fisket ett greit anlegg (stereo gulv + amp) til en 5 lapper.

Personlig mener jeg at 5 lapper komplett er i tynneste laget...

Men fortell litt mer om hva du selv ønsker, så kan vi sikkert klare å hjelpe deg med å finne noe gøy

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Takk for svar begge to, og

Takk for svar begge to, og beklager litt treg respons. Er ikke helt meg selv om dagen, går på røykavvenningspiller (Champix) og er sabla trøtt hele tiden, aldri opplevd lignende. I helga sov jeg nesten døgnet rundt, var kun oppe i få timer i små intervaller, hehe - men nok om det.

Da jeg stilte spørsmålet tenkte jeg faktisk på dere begge to. :) Jeg tror det må bli noe aktivt etter å ha tenkt meg litt om. Fra høsten av regner jeg med at det bærer til Bergen på skole med meg, og da blir jeg boende i et bøttekott i endel år fremover.

Akkurat nå har jeg noe passivt drit fra Creative, drit er i denne sammenhengen betegnelsen på settet, fordi jeg ikke vet hva det heter. Er to satelitter og en aktiv sub. :)

Før hadde jeg Primare og Audiovector M3 Super, det synes jeg låt veldig bra på stereo, men det er langt over i både størrelse og prisklasse i forhold til hva jeg kan kjøpe i dag.

Vet Klipsch hadde et aktivt sett til PC for noen år siden, men finner ingen norske nettbutikker som har det nå lenger. Harman er kanskje verdt en titt, men blir ikke det litt Cerwin Vega preg i lydbildet? Har hatt CV også, hehe.

Hva slags studiomonitorer bør jeg se etter hvis det skal være et alternativ, og hvilken DA anbefaler du i denne klassen?

Skal kikke litt rundt, og må si at estetikken er også litt viktig for meg. Vil ikke ha masse fancy smancy utskjæringer og nymotens greier. Firkantet og tidløst er best, synes jeg.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
godt for deg at du vil slutte

godt for deg at du vil slutte å røyke... Startet nedtrappingen 3.11-09 kl: 22:34... Da kjørte jeg i gang et ukesintervall. Så økte med 1 dag pr. uke. Til nyttår sluttet jeg helt... Lykke til!

Ang. DAC kan jeg anbefale Beresford Prisgunstige og av meget god kvalitet...

BTW! Harman og CV kan vel ikke akkuratt sammenlignes... CV er papp og papir og litt plastcoating ;) Hehee

Er blandt annet Harmann som står for utvikling av strømbank for ett av verdens mes respekterte lydmerker McIntosh Electronics. "this is a harman production" finner du på baksiden av monoblokker til ca. 199.999,-. (tenk deg så at du må ha 2 stk av de for å få stereo + en preamp til omlag 60 laken + kabler samt en signalkilde i samme klasse + høyttalre da...) Harmann er nok en smule mer seriøse enn CV... Er ingen CV hater btw. hr vert borti de selv, men har bare vokst fra dem... hehee

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
HK

Bra du klarte å slutte! Har troen og motivasjonen denne gangen. Er ikke noe særlig sugen og røyker langt mindre enn tidligere, men mye av grunnen er nok pillene gitt. Har prøvd alt fra den velkente røykeboka til nedtrappingsteknikker og lignende før, så nå valgte jeg denne veien. Er prinsipiellt imot piller, men føler at her er risiko verdt potensiell gevinst.

Ok, da skal jeg sjekke ut DAC fra dem.

Jeg har ikke vært noe særlig innom HK siden jeg vurderte én av surroundforsterkerne deres for endel år siden. Mener den het 8500 ett-eller-annet. Var en krafttass. Sto mellom den, én fra Rotel og Primare, og gikk som sagt for sistnevnte.

McIntosh kjenner jeg til, og vet de har mye high-end, ja. Visste ikke at HK bidro var inne i bildet der, så takk for informasjonen. Det er jo et tegn på at de kan mye.

Har vokst fra CV, jeg også. Det var én av de mange våte drømmene som måtte leves ut i tenårene det, haha. Kan si mye rart om CV, men morsomme, det er de jo. :)

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
jaja, CV er jo artige

jaja, CV er jo artige høyttalere da. Låvefest med  4x CLS 1515 så er det festen i gang. Eneste er å finne høyttalerene dagen etterpå da de har en tendens til å flytte på seg (hoppe av gårde) HIHI;) Som sagt, papp og papir + luft...

med hilsen
Thomas Kile

Sting
Stings bilde
Avlogget
Ble med: 11.01.2010
Til Bergen, ja! Der har du

Til Bergen, ja! Der har du HiFi-klubben på Nordnes og Muzik-Magazinet på Engen! (Ikke innfødt, men bor i nærheten av Bergen og jobber i byen...)

Selv har et ikke veldig kostbart anlegg (som tidligere nevnt går det mye i headset), men jeg har et par Tannoy reolhøyttalere som jeg er veldig fornøyd med! Er nok i samme sjikt som Dali vil jeg tro - gode gamle Dali 104!

Vet at Tannoy har noen studiomonitorer som heter Tannoy Reveal og som kommer i både aktiv og passiv utgave - kan være verdt å sjekke ut!

Hjemmeside: www.arleeproductions.org

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
må helt ærlig si at jeg i det

må helt ærlig si at jeg i det billige segmentet er ikke jeg sterkest... beklager...

Er en smule mer opptatt av high-end anlegg da det er det jeg selv kjører selv...

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Jåleri fra Area 51

Tittet litt på Harman Kardon nå, og må si høyttalersettene de leverer til PC ser ut som noe skikkelig jåleri. Neppe særlig OK å tørke støv av heller.

Harman Kardon høyttalersett til PC

Harman Kardon 
høyttalersett med subwoofer til PC

Den siste der ser jo ut som noe de har plukket ut av Area 51... Men, sikkert mange fjortiser som synes det er quuult, hehe.

For min del skal det være mindre pregende enn det der, så aktive studiohøyttalere er nok mer min kopp te. De har noen andre saker jeg skal sjekke ut litt først da. Harman har jo HS250, og det ser ut som et greit lite anlegg. Skulle helst sett at de høyttalerne var firkantet though, hehe.

Takk for tipsene begge to, skal loke litt rundt og se hva det blir til.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
jau, nå er det vel ikke

jau, nå er det vel ikke akkurat PC høyttalere de spesialiserer seg på... Og du har helt rett, det er ikke beregnet for den "eldre" generasjonen :P Hehee

med hilsen
Thomas Kile

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.