Uploader script på blogg.no

Anonym
Anonyms bilde

Hei!

Jeg har en blogg på blogg.no. Og der er det bare CSS og Html. Jeg vil gjene ha en uploader, der folk kan laste opp bilde, og at jeg deretter får det på mail eller på dataen min. Men da må jeg ha PHP. Og det er det jeg ikke sjønner. Kan du hjelpe meg? Hva må jeg gjøre for at dette skal fungere ? Jeg sjønnte heller ikke det med MySQL. Har du kodene til å få en Uploader. Det hadde vert fint om du hadde forklart . ;)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Opplasting av filer på blogg.no

På blogg.no er du bundet av de rammene publiseringsverktøyet deres har lagt opp til. Det er derfor ikke mulig å lage egne PHP-script som håndterer filoverføring fra besøkende.

Skal man få til slike ting, så er alternativet å opprette blogg på eget domene. F.eks. ved bruk av WordPress. Jeg antar at WordPress har moduler som hjelper deg til å få til det du ønsker.

Charlotte
Anonyms bilde
Åja, men jeg har sett at er

Åja, men jeg har sett at er noen på blogg.no som har hatt en sånn uploader. (http://dagensoutfit.blogg.no f.eks) , men de har skiftet bloggplatform nå da. Men de hadde det når det var på blogg.no også.

Men om jeg skrifter til Wordpress, hvilke koder skal jeg bruke da for å få en uploader?  :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Filopplasting fra besøkende

Ok, hvis de har denne muligheten, så får jeg bare beklage. Jeg ante ikke at det var mulig å ta imot filer på denne måten vha blogg.no, og jeg er usikker på hvordan man kan gjøre det på blogg.no, siden jeg ikke vet hvordan systemet deres er bygget opp.

Hvis du vil ha denne funksjonaliteten på blogg.no, så er det nok smartest å ta kontakt med blogg.no og høre hvordan man kan gjøre det.

Hvis du bytter til WordPress og skal blogge på eget domene, så kan du helt sikkert gjøre det på forskjellige måter. Det kommer jo litt ann på hvordan du ønsker at filopplastingen skal skje. Si du skal ha dagens antrekk f.eks. Du kan ha upload-boks osv på websiden din, mens diverse forslag sendes til din gmailadresse (gratis epost fra Google) for eksempel. Så kan du se på forslag der, og velge ut de du ønsker å publisere på websiden din. Dette lar seg helt sikkert gjøre ved hjelp av en modul, uten at jeg skal være bastant på at det finnes en modul som gjør akkurat dette.

I Drupal, som også er et CMS på linje med WordPress, kan man også tillate at brukere laster opp filer. Deretter kan man velge hvilke bilder man vil publisere og så videre.

Det er altså ikke bare å smacke ut noe kode og så er det i orden. Dette krever planlegging. Hvilket system skal du bruke, hvor og hvordan skal filene lagres, hvordan skal utvalgte filer publiseres, hva slags filer skal det være mulig å sende inn. Bare for å nevne noe.

Charlotte
Anonyms bilde
Tusen takk for hjelpen

Tusen takk for hjelpen ! :)

Bare et siste spørsmål. Finnes det noen domene (?) som er gratise? Ser de fleste må du betal i måndeden, om jeg har forstått det riktig. : )

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Gratis webhotell og domene

Bare hyggelig å være til hjelp du. :)

Les dette angående gratis webhotell og domene. Det lønner seg ikke, bruk heller de få kronene det koster for et eget webhotell og domene. Da får du mer kontroll og alt er mer fleksibelt for deg. Mange har smertelig erfart hvor dumt det er å bruke gratistjenester.

Hvis du kjøper webhotell og domene, så betaler du bare én gang per år på forskudd. Du får med andre ord ikke regning hver mnd. Ikke er det særlig dyrt heller.

Charlotte
Anonyms bilde
Jeg fant ikke noe link til

Jeg fant ikke noe link til gratis webdomene der? 

Men er det det samme som blogg.no. Siden det er jo gratis, og det er endel annonser der. Er det utrygt der? ;)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Webhotell og domene

I den artikkelen ramser jeg opp hvilke ulemper man har ved å bruke gratistjenester. Jeg promoterer aldri gratistjenester, for ingenting er gratis. Man betaler alltid med noe, enten det er innhold (som f.eks. på blogg.no, hvor de tjener penger på ditt innhold) eller penger.

Flere aktører har også begynt å gi ut gratis, for så å endre policy i ettertid. Da må man gjerne betale rikelig for å beholde domene/webside.

Blogg.no er nok trygt, siden det er såpass stort. Problemet melder seg først når man ønsker å kommersialisere. Vet ikke om du fulgte Ida Wulff, og hvordan hun møtte problemer da hun begynte å tjene penger på bloggen sin. Hun byttet over til egen platform på eget domene etterhvert.

Det beste er som sagt å kjøpe webhotell og domene i ett. Stikkord er; mer kontroll, mer fleksibilitet, mer profesjonelt.

Charlotte
Anonyms bilde
Ok, takk :) Men kan du

Ok, takk :)

Men kan du forlare litt nermere om MySQL. Ser at du må laste det ned osv. Men sjønner ikke hva og hvorfor? Om jeg da hadde laget meg et eget domene hva skulle jeg gjort videre da. Og hvor skal jeg da plassere disse PHP kodene? (sorry all masinga, har prøvd på dette i flere dager nå og har ikke fått det til sjønner du, og da har jeg bare lest på engelske sider, der jeg ikke sjønner så alt for mye, men så fant jeg denne siden og nå sjønner jeg heldigvis litt mer )

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Webhotell med MySQL

Jada, kort forklart så fungerer det slik:

Du har et domene, når folk går inn på domenet ser de innholdet på webhotellet. Filene som ligger på webhotellet prosesseres gjerne av en PHP-motor som henter ut informasjon fra MySQL. Når alt er prosessert vises websiden til den besøkende.

Domenet er altså addressering. Webhotellet er lagringsplass. PHP er en scripttolker som utfører spesifiserte oppgaver basert på scriptet. MySQL er lagring av data i systematisert orden.

Dersom du kjøper et webhotell får du som oftest med både domene og MySQL-database. Deretter installerer du et CMS. Dette tar seg av lagring av data i MySQL og så videre. CMSet prosesserer også forespørsler fra besøkende. Dette høres kanskje teknisk ut, men det hele foregår i bakgrunnen og CMSet tar seg av det.

Når du skriver en post i forumet her, så lagres denne i MySQL. Når du går inn på en tråd, så hentes informasjon ut fra databasen og vises til deg.

For en kjapp gjennomgang av dette, sjekk videoen: Hvordan en webserver, MySQL og PHP fungerer.

Du skal med andre ord ikke laste ned webserver, MySQL og liknende med mindre du skal hoste selv. DVS at du skal ha webhotell på din egen maskin/server. Det enkleste er med andre ord å kjøpe et webhotell, og jeg anbefaler som vanlig Bluehost.

Charlotte
Anonyms bilde
FTP

Tusen takk for svar, setter veldig stor pris på hjelpen din.

Men jeg har et spørsmål til .

Jeg har laget meg et sånn webhotel, lastet ned ''Adobe dreamweaver'' der jeg har laget denne uploaderen min. Men så sitter jeg fast. Det er slik at jeg må skrive inn  FTP adresse, brukernavn og passord. Hva er dette for noe ? Kan du hjelpe meg? (har også lastet ned FileZilla)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
FTP

Hei igjen, Charlotte. Jeg er usikker på hva du mener her, og gjelder dette fortsatt blogg.no? Hvis ikke, opprett en ny tråd. Fortell hvor du har webhotell (hvilken leverandør), legg gjerne ved adressen til websiden din og forklar hva du forsøker å få til.

Alle profesjonelle webhotell har mulighet for overføring av filer via FTP, FTP-adresse, brukernavn og passord er noe man får av webhosten (de som solgte deg webhotellet), gjerne i introduksjonsmailen når du er ny kunde.

Charlotte
Anonyms bilde
Leste litt rundt om og de

Leste litt rundt om og de anbefalte: http://cp.100ws.com/members/ , så jeg lagde et sånn der. Er ikke det et webhotel?. Men da fikk jeg hvertfall bruker navn og passord. Men så måtte jeg ha en sånn FTP adresse. Men hvordan lager man liksom en sånn FTP konto. Liksom sånn link til adressen min. Sånn at det eks. står server1.myhost.com/adressentilbloggen. 

Kenneth
Anonyms bilde
Jeg ville valgt en norsk webhotell leverandør

Hvis jeg var deg så ville jeg valgt en norsk webhohotell leverandør som støtter Wordpress. Du kan få din egen blogg ifra 300-400pr år med eget domene og da er det enkelt å installere alt selv.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.