WordPress eller Drupal for webside og blogg

Annette
Annettes bilde
Avlogget
Ble med: 28.03.2012

Hei

Er helt fersk. Skal lage en blogg men etterhvert også med mulighet for å kunne presentere og selge meg selv i jobbsammenheng. (Dette blir ingen dagbokblogg. ). Jeg vil ha så mange muligheter som mulig til å utforme den selv.

Hva skal jeg velge, WordPress eller Drupal - konkret hvorfor.

smil

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008

WordPress er i utgangspunktet et CMS beregnet på blogg, men det går fint ann å bruke det til andre formål også. Drupal er mer community-rettet og har løsninger som gir nettbutikk f.eks. (dette går også i WP). Drupal er mer fleksibelt (vil jeg påstå), men jeg er biased her. Jeg er drupal-fanboy, så jeg anbefaler det til alle andre formål enn ren blogging. Man kan selvsagt bruke Drupal til blogging også, men themes som kommer til Drupal er sjelden fokusert mot blogglayout i motsetning til WordPress.

Webside for å promotore egen person i karriéresammenheng

Jeg har kjøpt domenet med mitt fornavnetternavn.com og planlegger å gjøre noe ála det du skal gjøre. På min side ser jeg for meg at det blir noe i denne duren:

1. Passordbeskyttet CV og karakterutskrifter + andre sensitive ting
  2. Informasjon og guider rundt temaer som er faglig relevant samt engasjerer meg
  3. Publisering av analyser, større prosjekter og liknende
  4. Ta for meg ting i media som er faglig relevant og analysere og drøfte dette med fokus på value added fakta og ikke bare vill subjektiv sysning.

Denne tilnærmingen kan fint gjøres i WordPress, men jeg kommer til å gå for Drupal, fordi 1) jeg liker brukergrensesnittet i Drupal mye bedre enn WordPress og 2) jeg synes strukturering av informasjon er mye enklere og mer fleksibelt i Drupal (blant annet ved hjelp av en ekstremt kraftig modul som heter views (du finner videoguide om views her på Hjemmeside)).

Jeg ser for meg en slags avgrensning mellom de forskjellige delene av nettstedet hvor jeg forsøker å promotere det beste innholdet, ikke at nytt innhold vises først og så videre.

Theming (webdesign/layout) i WordPress VS Drupal

Mange webdesignere sier at de synes det er enklere å theme WP enn Drupal, men det skjønner jeg ikke personlig. Drupal har et godt templatesystem, og det har WordPress også. Det går nok heller på at webdesignerne er mer vant til WordPress, fordi det har vært veldig i vinden med blogg, og derfor har naturlig nok etterspørselen etter WP-templates vært høyere enn for Drupal.

For å theme er det vanlig at man laster ned en slags basis template og jobber seg ut fra denne. Man må da møkke til fingrene med HTML og CSS. Du finner videoer i basic HTML og CSS her, ja, til og med PHP hvis du er interessert.

Alternativ to kan man bruke et gratis theme (WordPress har mange flere gratis themes enn Drupal). Det ligger linker til gratis webdesign, samt steder hvor du kan få kjøpt themes til disse CMSene her.

Det tredje alternativet er å kjøpe et theme til det CMSet du velger.

Det fjerde alternativet er å betale en spesialisert webdesigner til å utvikle et theme fra din idé.

Konklusjon, Drupal eller WordPress

Igjen med forbehold om sterkt bias: Drupal. Se på noen videoer. Prøv å installere både WordPress og Drupal. Klikk deg rundt, se på mulighetene.

Når du først har valgt og bygget opp et nettsted, så er mye pes å emigrere til en annen løsning. Bruk heller litt tid på å se hva du liker.

Hvis du utdyper litt mer om hva du er på jakt etter, så kan jeg gi deg noen av mulighetene du har.

Annette
Annettes bilde
Avlogget

Hei du

Takk for raskt - og grundig - svar smil

Jeg er en jomfru i dette her: "For å theme er det vanlig at man laster ned en slags basis template og jobber seg ut fra denne." - ....her detter jeg ut. Var det ikke her man skulle kunne velge CMS - for å slippe unna HTML? Er "gratis theme" et CMS? Hva er template? surprise

Jeg skal legge ut CV, info om det jeg skal drive med, litt eksempler på hva jeg kan - og litt skriblerier. Kanskje også noen bilder. Jeg vil  stå så fritt som mulig,  til å sette layout selv - og forbedre den etter som jeg blir mer og mer oppstudert i dette. (jeg skal skolere meg i web samtidig)

Folk skal kunne komme med kommentarer og innspill.

Det skal ikke være noen netthandel der.

Jeg har satt opp sider med Vortex tidligere. Nesten umulig å gjøre annet enn å legge inn tekst og bilder på forhåndslåste plasser. Hadde ett formiddagskurs før jeg ble satt i arbeid. Er denne erfaringen til noe særlig hjelp?

Forøvrig veldig fin side du har

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Theme = template = webdesign = layout = style

Bare hyggelig smil

Annette skrev:

Jeg er en jomfru i dette her: "For å theme er det vanlig at man laster ned en slags basis template og jobber seg ut fra denne." - ....her detter jeg ut. Var det ikke her man skulle kunne velge CMS - for å slippe unna HTML? Er "gratis theme" et CMS? Hva er template?

Theme = template = webdesign = layout = style

Kjært barn har mange navn, dessverre... Jeg skjønner at du faller av her. Et template er et ferdig design, en layout du kan bruke. Man kan bruke den slik den er, eller man kan endre på farger, logoer og liknende avhengig av hvilket template man bruker. Det ligger videoer av installasjon av themes i både drupal og wordpress under publiseringsverktøy, så det er kanskje en idé å se disse.

Man kan fint unngå HTML og CSS, men da mister man også fleksibiliteten det gir å kunne dette. Det kan for eksempel være at man har installert et ferdig theme, men ønsker å lage større mellomrom mellom linjene i teksten. Det kan være at man vil ha større marginer, at man ønsker å endre font eller noe i den duren.

Flytting av elementer i themet man har valgt, f.eks. navigasjonsmenyer som vist på venstre side her krever ikke at man gjør annet enn å flytte boksene rundt med CMSet med musa.

Jeg anbefaler deg å se noen av videoene om CMS som jeg linker til ovenfor. Da vil det gå klart frem hvordan ting fungerer. Under tilbakemeldinger la jeg nylig inn en tilbakemelding fra ei som var helt fersk på å lage websider, men nå har hun laget en funksjonell og god hjemmeside for hundeklubben hun er medlem av. Dette er med andre ord fullt oppnåelig for alle som kan lese, skrive og er villig til å lære – og det kan og vil jo du smil

Annette skrev:

Jeg skal legge ut CV, info om det jeg skal drive med, litt eksempler på hva jeg kan - og litt skriblerier. Kanskje også noen bilder. Jeg vil  stå så fritt som mulig,  til å sette layout selv - og forbedre den etter som jeg blir mer og mer oppstudert i dette. (jeg skal skolere meg i web samtidig)

Folk skal kunne komme med kommentarer og innspill.

Det skal ikke være noen netthandel der.

Jeg har satt opp sider med Vortex tidligere. Nesten umulig å gjøre annet enn å legge inn tekst og bilder på forhåndslåste plasser. Hadde ett formiddagskurs før jeg ble satt i arbeid. Er denne erfaringen til noe særlig hjelp?

Igjen får jeg bare anbefale deg Drupal. Jeg har hjulpet folk her å lage bildegallerier med det og alt mulig før. La deg imidlertid ikke skremme av det enkle designet som omslutter bildegalleriet der; det er standardlayouten som kommer med Drupal.

Om du skal skolere deg i web samtidig så vil parallell syssling med Drupal tjene deg godt. Drupal brukes av store selskaper i Norge; akademika.no, utdanning.no, nrk-butikken mv. Om du skal drive med web, så vil det være svært lurt å lære seg om publiseringsverktøyer. Fremtiden er å bruke CMS og modifisere dette etter ønsker og behov for sluttkunde.

Det er titt innom studenter som bruker Drupal i høyskoleundervisningen her også, og NTNU var en hårbredd fra å velge Drupal som sitt CMS til skolen. De kommer muligens til å angre på at de ikke brukte det, for det er et fantastisk verktøy du garantert vil komme til å like. Det blir litt som Wikipedias svar på webutvikling. Åpent, fritt og veldig bra.

Vortex er vel også et CMS (som jeg kjenner lite til), men det er vel ikke publisert under åpen kildekode slik som Drupal. Det gir en rekke bakdeler som jeg har skrevet om før. Blant annet i hvorfor man ikke burde kjøpe hjemmeside. Kurset har nok noe verdi i forbindelse med forståelsen av hva et CMS er, men utover det tviler jeg på at parallellene er så mange. Det er bedre at du har hatt kurset enn at du ikke har hatt det, vil jeg tro smil

Annette
Annettes bilde
Avlogget

Hei du - takk igjen.

Leser mer, skriver senere.

Ha en fin dag videre

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.